Fredagsbrev, arkiv

29 juni 2012

En sol och två regn…

Ron Pierce flögs ut till Skrubbs i tisdags då det firades 80års jubileum på banan. Vårt Statliga travmedia som du och jag äger betalade tydligen kalaset. Gubben knuffade faktiskt in en vinnare under tävlingarna och nog verkar han vara en hyvens kille Farbror Ron men jag undrar om denna typ av insatser är precis vad travpubliken skriker efter? Själv har jag helt andra idéer om vad man skall göra för att få ut publiken till travbanorna och där ge dem en trevlig upplevelse, men det är ju en annan sak.

Jag var i Helsingfors i veckan med familjen och när vi kom hem igår (torsdag) låg det ett travprogram i brevlådan. Min hemmabana Solvalla körde visst eftermiddagstrav?! Ja, den tävlingsdagen missade man således men hur står det egentligen till med de som planerar och styr? Jag har inget emot att man kör “Sommartrav” på onsdagarna ett tag, för mig skulle man gärna kunna köra V86 ambulerande varje onsdag året runt. Men att då knuffa in lite “skitdagar” på Solvalla i skymundan samtidigt tycker i alla fall jag är korkat.

solcell

Över till världen utanför travbanorna. Nu vill våra styrande tydligen att människor som befinner sig illegalt i vårt land skall få gratis sjukvård och skola! Omvärlden tittar förvånat på och ruskar på sina huvuden. Jag som trodde att man blev utkastad ur ett land om man befinner sig där olagligt? Så gör dom i alla fall i Thailand (och antagligen i alla andra länder på jordklotet).

Ja, ja. Vi fortsätter väl med Gotlandsbetraktelsen alá 80tal.

Jag var alltså nere på Skrubbs min första sommar och hade min, Bussig Pärup med mig. Resultaten blev “sådär” men han rusade i alla fall in lite pengar under den första sommaren. Far och söner Hassborg var (och är) mycket omtyckta och de visade alltid en god vilja att hjälpa till när det kom fastlandsbesök. Många var de småtränare och amatörer som hade sina hästar hos Hassborg under sommartävlandet. Jag fick lära känna många kluriga och trevliga människor under min tid hos Hassborg. Roland Jansson var en av de tränare som hade sina hästar hos Hassborg. Jag minns Roland och hans följeslagare Johan Karlsson. Bland seldon och skydd fanns alltid en ansenlig mängd blisterflaskor och en stor låda aluminium Victory skor! Hästarna startade så fort tillfälle gavs (och det gjorde det). Det var ibland trav två och till och med tre gånger på en vecka och Janssons hästar startade “alltid”. Zarragon, Turbina Force och Pan Boy var bara några i raden av hästar som “alltid” startade. Det blev en hel del skavanker på pållarna och i och med detta fick jag en ny bekantskap då Perséns buss en dag lastade av några hästar borta vid Gahmströms stall. Jag tog cykeln över vägen bort till bussen för att se vem det var som kom med hästarna. Ur hästbussen kliver en ljushårig kille med kritvita gummistövlar! Ur väskan stack ett lika vitt körspö upp. Urban Eriksson hade anlänt! Palle Newport, Prins Takstens och Bars Bay var några av hans hästar då, tidigt 80tal. Urban var en jäkel på att få fart på gamla valacker. På den här tiden var Urban även lite av en “glassare”. Urban Eriksson ansågs nog även vara en av Västmanlands skickligaste “blistrare”. Under den här sommaren var han dagligen uppe i Hassborgs stall och spikade Victoryskor och “gnuggade” hästarna åt Roland. Urban och jag blev goda vänner och bodde tillsammans i en lillstuga ute i Gråbo hos en släkting till Pär Hassborg kommande sommar. Det var genom Urban som jag hamnade i Sala på den gård som Åke Lindblom ansvarade för åt Sven Lindblom, men det är en helt annan historia.

Urban åkte hem till Morgongåva och hämtade ner sin bil till Skrubbs den där sommaren. En ljusblå BMW som gav ett “glassigt” intryck då den stod parkerad bredvid Pärs Volvo. Den sommaren var det mycket “surr” i fikarummet vill jag lova! Vi satt och bläddrade i programmen till kommande tävlingar och Pär frågade lite om Urbans, Palle Newport då Pär hade en häst med i samma lopp och det spekulerades kring ledningen. Urban lutar sig tillbaka, tar en klunk ur kaffemuggen och säger, “- jag lovar dig gosse, han går 10 bakom bilen”. Vi andra tittade på Urban och nog ingav det respekt. Några dagar senare var det dags för lopp och, jo då. Palle Newport spetsade och vann överlägset.

Urban Eriksson hade oftast fog för sin “något” optimistiska framtoning så vi andra kunde nog acceptera denne kille med de kritvita gummistövlarna, men det skulle bli värre, mycket värre. Ny morgon, åter så rullar Perséns buss fram till Hassborgs stall och en ny amatör från “fastlandet” hade anlänt. På grimman stod det “Stoffer Long” och i andra änden av grimskaftet gick en kille vid namn Hedlund, Jocke Hedlund! Behöver jag säga att även Hedlund var innehavare av en BMW? Det här skulle bli en händelserik sommar…

-------------------------------------------------------------------------------------

Nej mina rosa vänner, det får bli en fortsättning nästa fredag. Jag har lite mycket att stå i nu. Vi håller på att boka upp de sista platserna till höstens resa till Phuket. Vill du hänga med? Klicka här!

I helgen är det fina tävlingar på Färjestad och det ser ut som att Nostromo kommer ge 8 gånger och det är ju sinnessjukt! Allt över 3 gånger får ses som någon form av socialbidrag och det är bara att smaska i sig! Ha det gott.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig