Fredagsbrev, arkiv

15 juni 2012

Bollen är rund och Zlatan e …

Innan vi går in på de bollsparkande pojkarna med alla tatueringar så börjar vi med “bomben”. Lutfi Kolgjini är sommarpratare i P1! Det är väl knappast någon som missat nyheten att självaste Lutfi Kolgjini skall få äran att medverka i Sveriges Radios klassiker. Ludde har många “kända” föregångare i programserien. Vem har väl glömt Göran Gudmundssons klassiska program eller Karin Broos spännande historia? Sara Stridsberg och Ubah Musse hade, även de, oförglömliga program…

Skämt åsido, fast nog är det lite väl stor hysteri kring Albanens medverkan. Våra Twittrande travvänner skriver, “-Ludde skall sommarprata, det skall jag inte missa”, “-Woow! Kolgjini i radio. Har redan bokat in den dagen i kalendern”. Om jag hävdar att Ludde syns och hörs i media (tv4, tv4 sport samt Aftonbladet, bara för att nämna några) minst 5 gånger i veckan så överdriver jag inte! Och då snackar vi en av Sveriges största tv kanaler samt vår största dagstidning. Att han sedan medverkar i dussintals av tips och trav intervjuer i andra publikationer gör ju inte Ludde mindre “synlig”. Att han nu skall medverka i ett radioprogram som dessutom går i P1 (senast jag hörde den kanalen var i morfars stuga på Svartsjölandet 1971) är väl kanske då inte SÅ sensationellt och “stort” eller? Undrar om det blir publiktapp och rasad spelomsättning till Mantorps lunchtävlingar? Återstår att se. Jag skall i alla fall lyssna i efterhand genom SR:s arkiv och jag hoppas att vi får höra vad det egentligen var som hände på Etage den där natten och hur Ludde tänkte den där gången han galopperade ikapp en knatte vid namn Erik Adielsson för att ramma honom från sidan i vredesmod. Kanske blir ett höjdarprogram trots allt…

Fotbolls-EM är i full gång och våra svenska hjältar står bokstavligen med brallorna nere! Jag är den första att ifrågasätta min egen inblick i den svenska fotbollen men jag måste få säga att jag tycker Zlatans medverkan i truppen är till ondo. Han må vara världens bästa spelare i allas ögon men när han snittar på 1 mål var sjätte timme i den svenska landslagströjan så har i alla fall jag lite svårt att se var själva vinsten med hans medverkan ligger. Som lagkapten och “stjärna” i laget verkar han bara påverka truppen negativt. Det är ett gäng skakiga sparvar på plan som stirrar sig blinda på “den långe med snoken” när de irrar runt på plan. I min fotbollsvärld skulle Zlatan göra sig bäst på bänken, den utanför bokcaféet i Rosengård. I kväll skall Sverige kicka boll mot England och jag skall följa varje sekund för att se om min tes håller…

Alla bollnördar! Strunta i att mejla, jag fattar inget om fotboll ändå.

På måndag startar Mellby Tiptop på Skrubbs under lunch V4:an. Det är lång distans och Kaj Widell i vagnen. Snart vinner han, det bara är så. I och med detta så kommer veckans Gotlandsbetraktelse alá 80tal.

______________________________________________________

Jag hade alltså träffat Pär Hassborg på Solvallas stallbacke och jag var typ, 15 år gammal. Vi hade kommit överens om att jag skulle ta ner min häst, Bussig Pärup från Uffe Nordin till Pär. En kompis till min storebror körde bilen och släpet ner till Visbytravet. Förutom hästen och packning så hade jag min rosa cykel med i transporten. Väl framme så körde vi upp till “lilla stallbacken”, den som ligger 700m kvar. Där uppe hade Pär sina hästar tillsammans med sin lillebror Roger och deras pappa, Bengt. I stallen bredvid huserade Ted Beier och Lars-Ivan Heidenberg. Det var lite kul att se hur man jobbade i dessa stall. I ena stallet var det Pär, Roger samt deras pappa Bengt och i det andra stallet var det bröderna Ted, Dan och pappa Totte Beier. Dessa stall var naturligtvis rivaler och många är historierna kring detta. Jag minns att Teddan hade en fäbless för att “låna socker” inne hos Hassborgs. Ganska ofta kom Ted in i fikarummet och frågade om de kunde låna lite socker. Varje gång så fick han naturligtvis sockret och när han gått mumlades det om “sockerbristen” i grannstallet.

Hur som helst så var jag nu på plats med min häst och brorsans kompis hade åkt ner till hamnen för hemresa. När kvällen nalkades så kastade vi in min cykel i bakluckan på Pärs Volvo 240 och det bar iväg till min “sommarinkvartering”. Pär hade ordnat ett rum i källaren hos en kille/farbror som, även han, höll på med hästar tillsammans med sina bröder (det var många konstellationer med farsor och söner på Skrubbs på den här tiden). Det kändes ju lite “spänt” när jag lastade ur cykeln ur bakluckan, lutade den mot villaträdgårdens staket och skulle gå in och knacka på. Det sista Pär sa innan vi skildes åt var, “-de säger att han är lite sådär, du vet, lite…homo, men det kanske bara e snack?! Han e i alla fall jättesnäll”.

Så där, nu kändes det genast mer bekvämt att ringa på! Efter att signalen tystnat hör jag någon skrika, “-det e öppet”! Försiktigt öppnar jag dörren och kliver in på hallmattan. Det tar några sekunder så kommer en rund och solbränd man emot mig, endast iklädd kalsonger (modell 1981). Jag presenterade mig och sedan blev jag visad toaletten, duschen samt “min hylla” i kylskåpet. “-Där kan du lägga in dina grejer men allt annat ger du faan i”. Vi gick sedan ner i en knarrig trappa till källaren där jag blev tilldelad ett mörkt rum med ett litet källarfönster ut mot tomten. Villans oljetank spred en svag doft av diesel i källaren. Det var glassplitter från detta fönster som skulle pryda min säng lite senare, men det tar vi en annan gång…

______________________________________________________

Vi travar tillbaka. Stefan Hultman förklarar i tv att Claes Boko nog inte blir en fix stjärna men att det nog kan bli en “hygglig häst” (ganska bra häst om man mäter i den division som Hultman verkar). Ägaren fäller krokodiltårar och flyttar pållarna till Stig H. Stefan, du är för ärlig. En travtränares starkaste vapen är bruntungan. Vi har en kultur inom travsporten som går ut på att mjölka hästägare och då skall du ALLTID “snacka upp” hästen. Så är den klassiska hästägaren skolad. Ärlighet varar inte längst här…

Mer trav. Till förra helgens tävlingar på Östersund. När jag såg Westholm trycka sig rakt ut 500m kvar från rygg ledaren och få behålla segern i ett lopp innan V75 så blev jag ganska betänksam. Röker de svamp uppe i tornet eller har Sala-ligan återuppstått och lagt grishuvuden under täcket hos måldomarnämndens barn? Att fria Jörgen där var naturligtvis fullständigt galet. Lite senare var det alltså dags för dunderfloppen Mr Picolit att bromsa bort segern. Westholm jobbade istället in tröga men starka Carambole P till knapp seger. Om måldomarnämndens ungar nu haft kadaver i sängarna så är det ingenting mot vad Prins Åkes underbegåvade anhängare skulle levererat. Skakiga i knäna hade männen i tornet gräddat i rören och en diskning av Carambole P kunde nu rädda upp situationen.

Var diskningen korrekt? Absolut inte! Jag fattar inte hur de resonerar som tycker att den var klar. Okpu på Expressen mumlar något om att man ALDRIG lyssnar på de inblandade i liknande situationer men det är ju klart att man gör. Varför man inte hörde Lindegren och kanske till och med gav honom böter då han vinglade ut ett helt spår och lämnade fördel åt annat ekipage är för mig en gigantisk gåta! Westholm är aldrig ens NÄRA Lindegrens häst eller sulky utan följer bara med ut när Lindegrens häst bryter ut. Är det någon som sett något annat? När man fick se kameran framifrån blev det ÄNNU tydligare. Jörgen trycker sig INTE ut, Lindegrens häst bryter själv ut ett spår när han blir trött (kanske hovöm HF) för att strax efteråt galoppera. En horribel diskning och jag hoppas att Gävlefolket i alla fall kastar lite rester från sulfitfabriken i Skutskär på måldomartornet nästa gång de besöker travbanan som Gud glömde…

Hur länge räcker batteriet i din smartphone? Lösningen finner du här!

Nej, nu måste jag dra vidare. Förra helgen plockade jag ju in Formula One uppe på Östersund och med tanke på måldomarnas, minst sagt rökiga miljö uppe i tornet så var det en tipsbragd, det hade lika gärna kunnat bli en diskning där med. Denna helg fortsätter Norrlandstemat med Boden. Det är kvälls V75:a och vi skall få se Sanity igen. En annan häst som dyker upp är Caballion och den skall vi lira! Jo, jag vet. Jag har alltid hävdat brister i managementet bakom hästen men det kan ju inte pållen rå för. Jag förväntar mig att det ofrivilliga tävlingsuppehållet har gjort gott. Från läget så tror jag inte ens att kuskminuset skall spela någon större roll. Med tanke på Revens nya plattmatch på Bergsåker så ligger ett tungt ok över de Larssonska axlarna (större och grönare tränare har ju fått titta på när ägare flyttar materialet). Vi får över tre gånger degen och det känns ju galet. Vassego mina rosa vänner.

Så får det bli…

1 kommentar:

Om mig