Fredagsbrev, arkiv

01 juli 2011

Rhodos…

Detta Fredagsbrev skrivs från Kolymba beach, Rhodos. Sambon lyckades övertala undertecknad att en resa till Rhodos kunde vara trevligt så här i sommartider. Eftersom jag personligen anser att Phuket är tillflyktsorten nummer 1 så har jag haft mina ifrågasättanden kring detta “nya” resmål. På Rhodos råder “Euro” vilket borgar för överpriser på allt. För att motverka detta så gjordes en del justeringar i reseplaneringen innan jag kunde acceptera konceptet. Att resa med Ryan Air var naturligtvis det enda kloka valet men en utresa från Skavsta till Rhodos låg på en orimligt hög prisnivå. Efter att sambon jobbat stenhårt med olika alternativ så fick det bli utresa från Skavsta till Bremen i första hand. Sedan ett morgonflyg till Rhodos nästkommande dag. Hemresa dock direkt till Stockholm. I och med detta val så hamnade vi på ungefär 800:- t/r per person. Detta får anses vara ett bra pris då vi trots allt reser mitt i semestertider. Vi fick en trevlig dag i Bremen med ett anta Currywûrst och weisbeer innan solen föll över en vacker småstad. Ett hotell för oss fyra skulle dra iväg dryga tusingen och det får anses som en helt onödig utgift. Att övertala juniorerna i sällskapet den förträfflighet som en övernattning i Bremens flygplatsterminal gick “sådär” men utan större problem dock.

Ñ

Hotell “Bremen Airport”.

Vi har bokat in oss på ett “all inclusive” hotell vilket för mig egentligen är emot alla sunda värderingar. Att bo på “reservat” under en semester anser jag vara osunt. Till denna resa gjorde jag dock vissa omvärderingar och då vi nu får en vecka på ett trevligt Rhodos hotell med “all inclusive” för 750:- per person, hela vistelsen så blev det till sist ett klokt val. Vi får frukost, lunch, eftermiddagsfika med hembakt kaffebröd, middag samt fritt öl, vin, drinkar, groggar osv. När nu maten dessutom visat sig hålla hög klass så är vi i hamn! Efter tre dagar så har vi inte behövt öppna plånkan en enda gång!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fria drinkar och god öl gör detta hotell alldeles utmärkt.

Min kusin Maria har bott på Rhodos i snart 20 år och drivit en egen inredningsbutik här nere. Då Grekland nu kollapsat ekonomiskt så blev hon i våras tvungen att lägga ner verksamheten och flytta hem. Hennes föräldrar (min faster och hennes man Håkan, som var den som drog ned pappa och mig på dragspelsturné på Mallorca och Ibiza när jag var liten) har, även de, bott på Rhodos och bl.a. drivit nattklubb på det glada 70talet. Nu åkte hela deras gäng ned och avslutade allt med butik och hus. de har haft loppis inne i Rhodos stad och sålt prylar för nästan 50 000:- När de övriga i gänget nu åkt hem så stannade Håkan och Ingabritt kvar ett tag till och idag kom de till vårt hotell för att bjuda oss på en RIKTIG grekisk lunch på ett av deras stamställen sedan många år. Det blev det mesta av det Grekiska matbordet med allt från bläckfisk och räkor till lammbiffar, fiskar, tsatsikiröror, oliver osv. Till det drack vi Retsina. Detta är ett vitt vin med smak av koda! Vi hade en fantastiskt god och trevlig stund innan vi sedan rullade in på vårt hotell igen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En vecka efter midsommaraftonens sillbord så blev det Grekiskt!

Vad som hänt på hemmaplan i veckan har jag ingen koll på men jag fick i alla fall en stenklar vinnare på sms till helgens v75a. I sista avdelningen så lirar norrlandsmupparna på fuskaren Svanstedt och därför tror jag faktiskt att vi kan få nästan 4 gånger på El Sueco! Han har haft skitspår några starter men får nu ett fint läge igen. Varsågoda mina vänner. ha det gott, nu skall jag försöka mig på Ouzon igen…

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig