Fredagsbrev, arkiv

17 juni 2011

Svensk sommar…

Jag träffade min son, Ludde inne på Ekerös systembolag i eftermiddags när jag var där och väntade på att sambon skulle räkna ihop kassan. “-Sådär ja, sista dan på jobbet och 4 veckors semester. Tvärförkyld och ösregn, snyggt.” Ludde hade precis lämnat Toyotas bilplåtverkstad i Rissne för att påbörja sin semester. 2 påsar märklig öl med röd etikett hade han med sig ut i regnet. Förkylningen är väl som det är med men det här med svensk sommar är väl ända rätt muppigt. Vi jobbar på i ekorrhjulet i elva månader för att sedan få lite sommarledighet efter det. Att det då kan slå om från 27+ och strålande sol till 11+ och ösregn är faktiskt värdelöst!

Att vi människor här uppe i norr verkligen klarar av att leva våra liv så pass bra som vi faktiskt gör, är för mig en gåta. I Thailand går solen upp vid halv sju på morgonen för att sedan rinna ner i horisonten vid halv sju på kvällen. Så ser det ut året om. Här hemma har vi någon månad per år som ljuset strålar över våra själar och har vi då lite oflyt så är det pissväder under den korta perioden sedan kommer mörkret och kylan. Det är faan skit!

Mer om vårt sketna klimat. När Mussarna skall köra sitt förbannade Ramadan så kan de få det lite tufft om de händelsevis sitter på en flyktingförläggning i norra Sverige under sommarhalvåret. Inte nog med att de inte får ha sex eller röka, det är även mat och dryckesförbud under denna cirkusmånad. Från gryning till skymning så är det stopp. Detta innebär antagligen en rätt galen tillvaro de gånger som Ramadan infaller i t.ex. juni. Jag ser framför mig en hel hög muslimer som kör vilda sexorgier, kedjerökandes samtidigt som de likt en bulimiker hetsäter helgrillade lamm, under den halvtimme som solen försvinner från den norrländska himlen. Det kan inte vara lätt. Skit samma, Ludde tog sin kasse med öl och åkte hem till några polare för att invänta en eventuell solstråle.

Eftersom det idag blev ett sent Fredagsbrev så har jag inte hunnit käka så jag gasar vidare snabbt för att snart kunna hälla upp ett glas källarsval Ronar ( det blev tydligen lågpris idag). Lite trav måste vi hinna med. Tarzan vände ut och in på alla (utom en felfri Maharajah) när han pep undan från ledningen uppe på Östersund. Klart att Tarzan hade något på gång med “propellern” annars hade han knappast fortsatt att starta på efter alla plattmatcher. Jag bugar och bockar!

Nu är det Boden som väntar och Reven dÁmour är väl nysprutad för nu skall han tydligen stå på fyra ben igen. Jag tvivlar på att det fungera så enkelt och förväntar mig en ordentlig bakhälta varvet kvar. Därför så får ni nu en skön vinnare i Guld istället. Yarrah Boko är väl ingen “bomb” direkt men dryga 3 gånger är finfint på en häst som ledde halva upploppet efter en Elitloppsfinal i dödens. Mums filibabba.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig