Fredagsbrev, arkiv

27 maj 2011

Dags för travfest i dagarna tre…

Så var det åter dags för Solvallas stora elefant att kliva in i ringen. Vädret verkar som vanligt lite “ostadigt” men nog blir det sol till Elitloppet. Jag har precis slagit mig ner på Kongressen för att avnjuta lunchtravet. Startade upp med en ynklig macka i plast samt en mugg ljummet kaffe i pappmugg. 60 pix sa knatten vid kassan, tack för kaffet Solvalla tänkte jag. Det skall rivas av kulor från besökarna direkt!

svnacka

Papp och plast fika på Solvalla, 60:- (programmet ingick inte, 20 spänn extra).

Innan vi fortsätter med Elitloppet, lite mer om Djurparkslallaren. Inte ett ord från trav-tv under hela veckan! Bland det största och värsta som drabbat travsporten sopas under mattan när det skall malas Elitlopp. Då kan ni fortsätta att hålla tyst även framöver.

Vi hoppar nu direkt till Elitloppet 2011. Försöken är ju redan sönderanalyserande i media men eftersom jag åter igen skall plocka fram en vinnare till årets upplaga så måsta jag ju gå igenom försöken.

Vi börjar med försök 1. Här har vi det lättaste heatet där det bara står mellan 2 hästar. Brioni och Define The World. De är etta och tvåa i mål och de sista finalplatserna tas av Rapide Lebel samt Year In Review, dessa på behörigt avstånd.

Konstaterande försök 1: Ett ägg och en 2graders bakhälta blev belöningen för Reven.

 

Försök 2. Ett betydligt tuffare heat där det dessutom är mer jämnt. Alla snackar om Arch Madness men han var, i mina ögon, inte så där “ruggig” i Norge som en del har sagt. Nu är ju det här en pålle som kommer från vedklyvarnas land och utan spö i Norge så blev det nog lite trögare än vanligt. Lill-Goops vänstersmålla kommer nog att komma som en liten överraskning för Archen och då är han förstås överlägsen i detta försök. Vinner lätt och får med sig en spurtande Lisa America till finalen. De sista platserna tas av Yarrah Boko från rygg ledaren och sedan hoppas och tror jag att Raffe smyger med till den sista finalplatsen.

Konstaterande försök 2: “propellern” vevar tagel i Sobrilströms nuna sista 500m vilket innebär en nolla i raden.

Finalen. Här betyder ju spårlottningen ALLT! Brioni måste lottas så han kan köras i spets i finalen annars blir det med garanti dödens. Det finns således 2 olika utgångar. Brioni i ledning i finalen innebär att han vinner Elitloppet 2011. Får han dödens blir han 5:a och  Arch Madness får antagligen 2:a ytter oavsett. Därför har han hygglig chans oavsett Brionis lopp. Detta betyder att vinnaren av 2011 års Elitlopp heter, Arch Madness!

Så enkelt var det. Lite mer kring årets Elitlopp. Många hävdar att årets upplaga är jämnare och framför allt bättre än på många år. Jag ställer mig en aning tveksam. I årets upplaga ser vi hästar som följer:

Year In Review: Slog Min Narkissos med fyra längder i näst senaste starten.

Reven dÁmour: Fick stryk av Master Växus i näst senaste starten.

Lavec Kronos: Fick stryk av Alvena Pele för två starter sedan.

Iceland (Propellern): Vevade 36 varv med svansen sista 500m senast innan han kastade in hela linneförådet.

Rakas: Fick stryk av Conrads Epilog för en dryg månad sedan.

phhost

Som sagt, jag vet inte om detta verkligen är det jämnaste och BÄSTA Elitloppet på flera år. Om det nu ändå är det så kommer ett annat, mycket avslöjande faktum fram. Ingen av Stig H Johansson, Roger Walmann, Åke Svanstedt, Robert Bergh, Kari Lähdekorpi, Stall Goop, samt Timo Nurmos har lyckats ta en av de 16 platserna i årets Elitlopp. Dessa tränare har faktiskt drygt 450 hästar i träning (5år och äldre). INGEN av dessa har alltså lyckats med det som Ralf Karlstedt har gjort! Är det så att våra största tränare inte räcker till när det vankas Elitlopp längre?!

Att det nu tränas utan grisfösare ute på Bjertorp syns med all tydlighet Svanstedt har över hundra hästar! (5år och äldre) att välja på men ingen som räcker i Elitloppet. Bättre än så är “Kung Åke” således inte…

Nej, nu tror jag att det får vara för den här gången. Jag önskar er en härlig Elitloppshelg och gör det med att lämna en ny vinnare igen. Ni har väl varit med på slutet och cashat in?! Till helgens V75a så har jag fått information om en feting i Harper Hanovers lopp. Det blir felfritt lopp för Cash Is Fun Zaz och då är det loppet redan över. 5 gånger fläskkarrén är ett bra odds.

sulkysam35

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig