Fredagsbrev, arkiv

11 mars 2011

AIK HV71, 2-0

Nu är det äntligen dags! AIK har klivit fram ur mörkret och börjat prestera fantastisk Ishockey! Det värmer mitt AIK-hjärta. Om ni vill veta redan nu så är blir det finalspel mellan AIK och Skellefteå AIK. Det är dryga 30 år sedan jag hängde med AIK hockey dagligen. Jag var ute på Hovet på samtliga träningar och såg alla matcher, hemma som borta. Flyg med laget från Bromma upp till slutspelsmatch i Skellefteå. Jag satt bredvid Gunnar Leidborg i planet! Det känns som att det är dags igen nu! Håller precis på att sortera kassar fulla med gamla foton och fann en ung AIK supporter…

aik

Morsan stickade tröjan…

När jag rotade runt bland alla foton så fann jag någon form av tema. Tårtor! Min pappa hade en idé om att leverera en Prinsesstårta när jag fyllde år. Inget märkligt i det kanske men pappa gjorde detta VARJE år! Dessutom skulle detta dokumenteras med ett fotografi. Ibland var det mamma som beställde tårtan men allt som oftast skötte farsan det. När jag fyllde 9 år så önskade jag mig själv ett hål i örat. Eftersom jag fyller år den 6 juni så var det på min 9års dag skolavslutning samtidigt. Mamma fixade kalaset hemma och farsan ordnade den traditionella tårtan. Då var det farfar Kurt som var med på skolavslutningen. Det var då jag lurade farfar att pappa lovat mig hål i örat. Med hjälp av min naiva farfar som “målsman” så gick vi direkt efter skolavslutningen på Sundbybergsskolan Fredsgatan upp mot Tulegatan. En bit förbi Tuletorget hade på den tiden guldsmed Nyström sin butik. Han gjorde hål i örat för 50:- vilket får anses som ganska dyrt då, 1974. Väl hemma så fick både farfar och jag en utskällning av pappa. Läkringen åkte ur örat men sattes på plats igen några timmar senare. Ringen i örat är kvar än.

Vinn en resa till Hollywood! Klicka här!

När jag fyllde 15 år så skulle pappa, som vanligt, fixa tårta. Jag jobbade på Solvalla och farsan lämnade tårtan i fikarummet. Christer Magnusson i stallet öppnade tårtkartongen och frågade mig, “-Dennis, fyller du inte 16år?”  När mamma lite senare samma dag klev in på konditori Boulevard på Esplanaden och beställde tårta nummer 2 som skulle vara tills jag kom hem så var de lika frågande. “-Det här var märkligt, Olle var här i förmiddags och beställde en tårta med DENNIS 15år och nu beställer du en med DENNIS 16år?!”  Farsan hade rört till det lite bara.

Hur som helst. Jag har fått ett 40tal tårtor genom åren och nu när både mamma och pappa glider omkring “där uppe” så är slut med tårtorna. Jag har inte alla fotografier hemma, en del ligger nog i “mammakartongen” hos brorsan men här nedan kommer ett axplock. Frisyrerna bjuder jag på…

tartor

I morgon smäller det! Det är stor Melodifestival final i Globen och jag njuter redan. Tyvärr så har det varit betydligt sämre låter i år. Under deltävlingarna så har jag tippat och haft extra feeling för “The Moniker” och “Nicke Borg”. Nu börjar dessa att segla upp bland favoriterna i finalen och då vill jag genast tänka om. De stora förhandsfavoriterna “Danny” och “Eric Saade” är riktigt usla. Eric Saades “Popular” är dessutom ett plagiat av Lili & Sussies “Oh Mamma”. Att Sara Varga är med i Globen är bara pinsamt. Hon leker Lisa Ekdahl och sjunger om att “springa för livet” och anspelar på att hon fått stryk av sin flickvän. Du Sara, spring så fort du kan, börja redan ikväll så bör du ha nått Hudiksvall tills i morgon kväll och då slipper vi dig i Globen.

Kommer ni ihåg när Sivert Öholm stod i tv och varnade för den “livsfarliga” hårdrocken?!. Hur som helst, nu ger han sig på Melodifestivalen. Känns lite mossigt men det var rolig läsning i gårdagens Expressen då han i sin insändare pekade på texterna i årets Mello. Eric Saade sjunger om att vara “populär” för att duga, Danny lever för att få sin bekräftelse “In the club” och Linda Bengtzing sjunger en “sexistisk text som Svt absolut INTE borde stå bakom! Kom igen Siewert, kämpa på…

Siewert Öholm varnar för “hårdrock”.

Tillbaka till årets final. Jag tror att det ligger en skräll på lut! Jag säger att det står mellan “Nicke Borg” och “Sanna Nielsen”. Sanna är en riktig skräll som ger 15 gånger degen hos spelbolagen. Ta rygg…

Nu skall jag dra vidare. Förra helgen så var det klart på “New Line” i sista avdelningen. Han fick käka hjälm tills 50m kvar och flög fram till torsk med ett huvud! 25,70 på tavlan. Jag VET att man inte får något på det men det kändes ändå lite surt. Vi tar igen det denna helg. Det är Norge som gäller och då kan man ju plocka bort halva fältet. I andra avdelningen så står Pröjsarn i nästan 20 gånger. Håll i grejerna Micke!

sulkysam51

 

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig