Fredagsbrev, arkiv

25 februari 2011

Nybrink v/s Travet.

Klimatet börjar hårdna i sporten och Micke Nybrink hamnar allt oftare i blåsväder. Det är en fröjd att följa onsdagssändningarna där Forsgren försöker parera och frisera alla Nybrinks tankar. Att Micke står som spelare “utanför” medan t.ex. Forsgren sitter mitt i knäet på de aktiva visar sig alltid glasklart. Nu har Lennart Forsgren dragit av sig dressen för gott vilket gör honom en aning bekvämare under sändningarna. Det måsta ha varit ett litet helsicke för Forsgren tidigare då man diskuterade Svanstedts erkännande ang. grisfösare eller när han erkände att han släppt fram Bergh i Drottningens pokal så att denna vann med Svanstedts andrahäst. Det blev ett jäkla liv (fullt befogat) men då Forsgren samtidigt hade ett gäng kommande uppsittningar åt Åke Svanstedt så fick han verkligen åla sig.

Nu har Lennart kört klart och börjar så sakteliga våga stå för sina tankar och värderingar. För Nybrinks del så har det dessvärre blivit tuffare. Det verkar som att travbönderna i landet tar varje chans att trampa på honom när tillfälle ges. Jörgen Westholm, Stefan Melander, Robber Bergh är bara några av de tränare som inte verkar ha Micke Nybrink som livsguru.

Jag gillar Nybrink. Han är lite som SD, han säger vad folket egentligen tycker medan etablissemanget ropar usch och fy fast de egentligen håller med. Fortsätt att ifrågasätta travsportens avarter, det behövs.

Annat nu. Jag lyssnade på ett radioprogram härom veckan och ett inslag fastnade i mitt huvud. Här kommer en “reflektion”.

____________________________________________

Tänk vad mycket Islamistisk terror vi har hemma i Sverige. För denna terror är ju nu även ett problem i vårt land. Men egentligen är det nog Islamisterna själva som har problem, stora problem. Självmordsbombaren på Drottninggatan i december hyllades ju förbehållslöst för sin insats av al-qaida anhängare världen över. Han hyllades! Men hallå, han lyckades nätt och jämnt döda sig själv. Ställs det inte högre krav på terrorattentat nu för tiden? Snart kommer det nog en ny Dokusåpa på Svt, ”Jihhadist och bortskämd”. ”- Osama, jag orkar inte sätta på mig mitt bombbälte själv, gör det åt mig”. Alltså, skall de hålla på så här så lär det dröja innan vi får se ett väldsomspännande Khalifat.

Islamisternas ineffektivitet är över huvud taget fascinerande. För om det nu ÄR så att finns en massa al-qaida snubbar som hela tiden vill utföra de här attentaten så kan jag inte förstå att dom inte lyckas oftare. Det är ju inte några komplicerade attentat de verkar vilja genomföra. Det enda de vill är att, lite slumpmässigt, mörda civila oskyldiga människor i USA, Europa eller där det råkar befinna sig Västerlänningar. Hur fan kan man misslyckas med det?! Mobbade finska pojkar lyckas ju. Det är ju bara att kliva in och skjuta i skolan eller där man nu vill slå till. Finska kids kan alltså, men inte Islamisterna.

Det är ju ändå fullvuxna män som åker på träningsläger till Pakistan och övar och övar, men de kan bara inte. Såna jävla skitterrorister, vad är det för fel på er? I och för sig kan jag tänka mig att undervisningen på de här träningslägren håller sjukt låg kvalité. När det gäller självmordsbombning så är det antagligen svårt att hitta kompetenta lärare med lång erfarenhet. Det blev nog mycket teoretisk undervisning. Är problemet kanske att de kör en flummig Montessoripedagogik på dessa läger? Det står en Mullah inför alla nya Jihadister, ”- jag kan inte lära ER något, ni måste lära er själva”. Mullah kan ju inte bara genom primitiv korvstoppning säga åt en hur man bygger en fungerande bomb. Men istället så finns han bara där, han vägleder och uppmuntrar en att närma sig ämnet med hjälp av dans, sång och målning. Vi måste kanske skicka ner Jan Björklund till Pakistan så han får styra upp.

Över huvud taget är det med Islamisterna mycket ”talk to talk” och väldigt lite ”walk the walk”. Jag menar, det är väldigt lätt att stå där i öknen i Kandahar framför en webbkamera och skrika ”DÖD ÅT DE OTROGNA”. Men sen händer det inte så mycket mer. De verkar sakna den där finska Sisun! Kanske vore det en bra idé för al-qaida att outsourca sin terrorverksamhet till mobbade finska barn. ”- Hörru du Jorma, skulle du kunna göra det där som du ändå tänkt göra, men göra det i Allahs namn. Jag hade gärna gjort det själv men jag har insett att min styrka ligger mer i att stå framför en webbkamera och se hård ut”. Det är mitt tips till er i al-qaida.

____________________________________________

Let´s Dance skumpar vidare och Pascalido är fortfarande kvar. Således står jag tills vidare över! Roligare är då melodifestivalen. 2 dunderfavoriter har redan gått vidare till Globen. Både Danny och Eric Saaaaaaaade är topp tre i finalen. I morgon är det dags för sista deltävlingen och det är åtta usla låtar! Klar till Globen blir i alla fall Nicke Borg! Har han bara fått ur alla kanyler så är det raka vägen till Globen!

Jag skall även ge en fin vinnare till helgens V-75:a. Den här gången är det travsäkrare kusk än förra gången så nu är det lugna gatan. I sista avdelningen kör Per Lennartsson åt Westholm och Nelle dÁmour skall vara dunderklar! 7 gånger får vi som åker med.

Trevlig rosa helg i vinterhelvetet.

Så får det bli…

 

.

3 kommentarer:

  1. Som vanligt du är oduglig att tippa

    SvaraRadera
  2. Åtminstone trav, Nicke borg däremot satt ju som en smäck. :)

    SvaraRadera
  3. Dessutom åkte Pascalido ut ur Let´s Dance!

    SvaraRadera

Om mig