Fredagsbrev, arkiv

26 mars 2010

Källar får på pizzan vår…

Det blev många reaktioner efter förra Fredagsbrevet. Tomas Olsson som valt att föda upp sina lamm i en fabrik där djuren aldrig får komma ut och se dagens ljus innan slakt. Detta väckte många känslor. Det har även kommit in ett antal kommentarer kring den ökade efterfrågan på lamm till påsk. Efter att ha rotat lite kring detta så har det visat sig att ett mycket stort antal av dessa lamm går en halal slakt till mötes! “Mussefolket” igen. Lammets huvud riktat mot Mecka och sedan åker kniven fram för att skära av halsen. Denna form av ritualslakt hör ju hemma bland sandaler, daddelskålar och “mullor”. Tyvärr så har vi alltså kvar dessa neandertalsfasoner i Sverige 2010! Helt förkastligt om ni frågar mig.

På pizzeria Venezia i Tidaholm så körde ägaren, Issa Ibrahim ritualslakt av får nere i källaren på pizzerian! 4 får släpades ner i källaren och när polisen kom till platsen var det bara tre stycken kvar, samt rester av får nummer 4. Issa stod med kniven i ena handen och Mecka-kompassen i andra och förnekade all form av slakt. Som sagt. I Sverige 2010 kan allt fortfarande hända…

fa21

Isse förnekar all inblandning.

Till annat:

Jim Frick ligger fortfarande medvetslös och familjen tillsammans med hela travsverige håller tummarna. För mig känns travet fullständigt ointressant för dagen och det kommer det att göra ända tills Fricken är på benen igen!

 

Åke Svanstedt har tjurat färdigt och vips så springer bruntungorna på tå runt honom. Jag kan inte påstå att jag saknat Svanens nonsensmummel framför mikrofonen under den tid som varit. Nu får vi åter igen höra, “-vi får väl träna bättre så att dom räcker” och liknande floskler. Dessutom verkar mediafolket alldeles till sig för dagen när det handlar om Svanstedt. Detta trots att hans hästar presterar ganska illa och stallets segerprocent är fortfarande skrattretande usel. När jag tittar i Travronden så skriver man följande om Torvald Palema. “Efter ett virvlande upplopp tar Sveriges bästa häst, Torvald Palema sats mot Olympiatravsdeltagande”. Det där med “virvlande upplopp” kan man väl undra lite över. Torvald passerade tre hästar över upploppet och han slog av Min Narkissos med en halv längd! Virvlande var ordet. Nu är han dunderfavorit i ett skitlopp på V-75 i helgen och jag hoppas verkligen att Lugauer trycker sig förbi med Cooper Beech så får vi se hur mycket det “virvlar” om Torvald.

 

Lugdunum.

Efter ett antal misslyckade kvallopp så lyckades Kari till slut muta till sig en egen volt. Det är sällan jag är skadeglad men kring Lugdunum så är det inte långt ifrån. I går kväll var det comeback och en peng blev det efter sargresa…

 

Kent Knutsson:

Han fick ju välförtjänt “Stall Rosas Blyhandske 2009” . Styrningen med Rudolf Den Tredje nyligen var naturligtvis, även den ganska usel men hästen var kanon. Äran för det skall samma Knutsson ha! Jag är imponerad av hur ruggigt starka och rejäla hästar han plockar fram. Knutsson måste vara topp tio bland Sveriges travtränare. Skulle han sedan hänga dressen på höskullen så skulle succén vara total…

sinibanner

 Let´s Dance:

Senaste tiden så har ju liren suttit klockrent på Let´s Dance och jag hoppas att ni hängt med. Ikväll är det stor final, utan Willy. Claudia är favorit till segern men Mattias är minst lika bra dessutom har han bredare röstarstöd. Vi får 2,30 på Mattias! Om man spelar Torvald Palema till 1,30 men missar Mattias till 2,30 ja då är man ute på hojen…

Registrera dig här och få dubbelt upp på det du sätter in. Sedan kan du lira Mattias!

Nej mina rosa vänner. Nu slår vi igen för den här gången och avslutar med en riktigt stenklar till helgens V-75a på Jägersro. Giddman fick käka hjälm förra gången han var ute på ovalen. Nu är det Hoity Toity Face med “vanten” Jenny bakom. Det blir tempo hela vägen. Äntligen får vi se Giddmans fulla kapacitet. 19 gånger räknar jag med.

 

Så får det bli…

1 kommentar:

  1. Kanske skulle du o Kent K slå er ihop, han tränar och du kör. För du tränar ju t o m snäppet sämre än han kör, däremot har du ju ruggiga fingrar på tävlingsovalen. Var är det sloganen "Vinst varje gång" används? Den skulle du ha på hjälmen.

    Puss puss från Sundsvall

    SvaraRadera

Om mig