Fredagsbrev, arkiv

05 februari 2010

Nej, jag lirade inte!

10 minuter efter att Oyonnax passerat mållinjen så kom Jörgen Westholm fram och skulle gratulera mig… “- Hur mycket lirade du Dennis?”.  Westholm var naturligtvis övertygad om att jag lagt ett sympatispel på min rosa kollega. Sanningen är den att jag hade fått ett sms från en grön vän ute på Ekerö som lämnade en “klar” till mig! När jag sedan stod i spelluckan så slogs hjärtat med hjärnan och det blev som det blev… När detta blev klart för Jörgen sade han, “- du behöver nog aldrig lira igen, vilken klant!”. Visst känns det lite surt men det är bara att blunda och gå vidare. Hörde att en kvinnlig fager Bodenkusk lagt ett litet spel på rosa ekipage som visst gav dryga 60 000:- ner i bakfickan…

Annars så var vår vistelse nere i Paris precis så trevlig som den brukar vara. Flyget är ju inte min starkaste sida. En del av er har väl läst hur min flygrädsla kom. Annars kan ni läsa det här! Att då sitta i ett flygplan och bevittna hur man av-isar vingarna med glykol känns väl “sådär”. När sedan kontroll av gjord av-isning består av att en kille kliver upp på en stege och drar med fingrarna över vingen för att godkänna resultatet så känns det inte så lustigt. Hur som helst så kom vi iväg och landade sedan säkert på Beauvais.

.SAMSUNG

Håll tummarna.

Jag har en senior vän från Gotlandstiden som jag brukar åka med när vi ska till Paris. Vi har alltid haft det bra där nere. Vi har båda förmågan att vända en tjuga till en femtiolapp och att resa i Paris Metro med en “snålbiljett” hela dagen har inte varit några problem alls. Man löser en biljett för kortast möjliga sträcka och reser sedan dit man vill. Man får då sedan ta sig ut från vissa stationer genom att passera “ovanför” utgångarna. På senare år så har min väns knä börjat spöka lite och trots div. Glukosamin kurer, gurkmeja och annat så har det inte blivit riktigt hundra. Hans senaste tillskott verkar dock ha gett lite bättre resultat men bocksprången över utgångspassagerna nere i Metron har han nu avsagt sig. I och med detta så tar vi nu en 2 dagars biljett som gör att vi kan åka hur mycket vi vill och dessutom kommer vi ut från stationerna utan att behöva ta till en mollbergare. När jag nu köpte ut årets 2 dagars biljetter så blev vi först förvånade och glada över att Paris Metro hade SÄNKT priset på biljetterna, detta hör ju inte till vanligheten. Väl nere på perrongen så granskades biljetterna noga och vi kunde då konstatera att muppen i kassan givit oss en begränsad biljett som bara gällde 3 zoner! Detta resulterade i att vi fick stretcha upp ordentligt i vagnen på väg mot Boissy St Leger innan vi klev av tåget. Nu var det då dags för akrobatik igen. Förra året stod där en “Ratpack”, dvs.  Metrons vakter som ser ut att vara plockade direkt från Juggemaffian. Vakten hade då en munkorg försedd dobberman som sällskap. I år var det fritt fram och språnget över grinden gick förvånansvärt lätt. Min medresenär, som ju hade avsagt sig all form av ofrivillig gymnastik tog sig över med viss möda. Mot Grosbois.

I år var det betydligt lugnare där ute. Kanske beroende på avsaknaden av svenska hästar. Det blev en promenad till Lindqvists borg, där fick höra att geten hade haft kolik, innan vi tog sikte på lunchen. Genom alla år så har det varit hög klass på mat och dryck på Grosbois. I år hade de dock haft fräckheten att höja priset med 2 euro! Vi kompenserade detta med dubbla desserter och påfyllda vinkaraffer. Detta år stod vi över Lördagens trav och tog en sväng ner till Eiffeltornet i stället. Där hade man redan börjat festen inför Oyonnax!

Rosa supportrar in action!

Som vanligt bodde vi uppe vid Place du Clichy. Säg vad ni vill om Paris men Clichy är ändå överlägset. Det är tydligen ett populärt tillhåll för flera. Mitt i Clichy korsningen satt Åsa Elmroth och gänget och smackade skaldjursplatå för glatta livet! Kanal 75 betalade nog kalaset…

Elmroth

Elmroth mumsar skaldjur…

Travdagen på söndagen var helt ok men nog var det tunt med svenska hästar. Vinnaren av Pda. är ju bara att gratulera. Sedan var det inte mycket mer. Ludde hade med några hästar som antingen galopperade eller stannade i tid. Fricken åkte ner och körde en häst, 40 meter efter näst sista häst blev resultatet. Det var Johan Lejon som hade ordnat så att Adielsson kunde bli 2:a. i sitt lopp. Bra tränat och snyggt kört!

Sedan var det ju Opal Viking. För mig så har han varit slut ganska länge. Det är ofattbart hur denna häst lyckats tjäna så mycket deg. Det mesta har ju i och för sig trillat in i billiga italienska blufflopp men ändå. Den här gången var han i alla fall riktigt usel. Kanske är han förlåten då han värmde ur en 2 graders framhälta under eftermiddagen…

Cirkus Kolmården.

Kanylsugen pålle…

 

Det mest fantastiska är ju Djurparkslallarens sköna bortförklaringar efter alla plattmatcher. Efter Pda. där Opalen rasade genom fältet efter ett smyglopp i rygg på vinnaren får vi höra, “- han hamnade helt fel och gjorde egentligen en toppinsats. han hade låg puls efter loppet och det verkar riktigt bra”. Då måste jag få tillägga att Stall Rosas gamla märr, Smaragd Rosa även hon, hade riktigt låg puls efter sina lopp! Hon brukade ligga på 70 direkt efter målgång…

Vi kan då lägga ytterligare en trevlig Paris helg till handlingarna. och för er som undrar: Ja, parkeringen på Skavsta flygplats var gratis även denna gång…

 

Vi går över till annat: Först Let´s Dance. Att Agneta skulle åka ut förra helgen var en riktig knall! Jag kunde faktiskt inte ens ana det. Molly Sandén verkar sitta rätt säkert och i kväll så åker då Elin Kling ut! Hon står i 3,50. Det är ett ok odds.

Spela  på att Elin Kling åker ut! Sätt in 100:- och få 200:- !

 

Mer tv: I morgon är det äntligen dags för Melodifestivalen! Ett år har gått sedan Malena Ernman sopade rent och i år är det mycket ovisst. Först ut är Örnsköldsvik! Jag har lyssnat igenom bidragen noga och kommit fram till följande:

Startfältet håller låg kvalité och jag tror inte att någon av dessa kommer att ha något i finalen att göra.

 

Ola: Plastigt och klent. Betyg, 3.

Jenny Silver: Clubmusik i schlagertappning. Fungerar inte. Betyg, 2.

Linda Pritchard: Hon är från Ekerö men tror att hon är i Latinamerika. Inget vidare. Betyg, 2.

Pain of Slavation: Totalt värdelöst och uselt. Årets kalkon. Betyg, 0.

Anders Ekborg: Musikal pompöst av dålig kvalité. Dessutom gillar jag inte Ekborgs gnällröst. Trots allt kan skogsfolket gilla detta. Betyg, 2.

Salem Al Fakir: Salem är kanon! Övermusikalisk är bara förnamnet. Låten är kanske “för bra” för folket i stugorna men hjärtat säger Super! Betyg, 4

Frispråkarn: Rap i Melodifestivalen brukar oftast inte fungera men det här kan nog gå hem! Jag gillar det inte men vaddå? Betyg, 4.

Jessica Andersson: Ruskigt seg ballad. Jessica gör sig bäst i korta shorts (eller utan, enligt E-Type). Här är det tantvarning! Betyg, 1.

 

2 bidrag går vidare till finalen direkt. Salem står i för lågt odds men 15 gånger på Friskpråkarn känns gött! Bara att lira.

 Lira på Melodifestivalen. registrera här!

Med detta så vill jag säga, trevlig helg! Ni ska få en vinnare även på ovalen och nere på Halmstad så har jag fått något riktigt mumsigt! Det blir vild körning från start i sista avdelningen. Låt dem köra så mycket de vill. När de är klara kan Örjan le lite då han passerar med Roberto! 14 gånger så har vi pengar att lägga på liret under kvällens kommande melodifestival!

 

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig