Fredagsbrev, arkiv

08 januari 2010

Den bistra vintern…

Det är bitande kyla ute på Munsö för dagen. Katten vägrar att gå ut och vovven gör några tappra försök att dundra runt i snön innan han skyndar in för att kasta sig ner i sin korg. Jag kan inte påstå att jag uppskattar denna årstid så värst mycket och nu är längtan till Phuket stark kan jag lova.

Bonndrängarna runt om i landet har varit ute på vargjakt. Aldrig har väl så många skadeskjutna djur fått gå en så smärtsam och iskall död tillmötes. Att vi, över huvud taget, tillåter jakt på varg är en annan fråga. Jakten har varit kvotindelad och således väldeigt begränsad. De skjutglada stollarna har trots det skjutit ihjäl flre vargar än de blivit "tilldelade". Sedan kan jag garantera ett ordentligt "mörkertal" bland lallarna, var så säkra. Det som stör mig mest är att man har klåpare ute i skogarna när jakten då skall ske! Personligen har jag aldrig förstått det “fantastiska” att prickskjuta försvarslösa djur till döds ute i skog och mark men den makabra hobbyn är ju trots allt utbredd över hela landet. Jag minns en gång när Jan Guillou försökte beskriva tjusningen i själva dödandet men jag kan inte säga att jag blev så värst förstående ändå. Det finns något primitivt och “bonnigt” över det hela och det är väl därför som 70 % av alla travtränare över 45 har dödsskjutning av djur som hobby…

Tillbaka till de stackars vargarna. När jag försöker sätta mig in i förutsättningarna vid jakt så verkar det rätt tydligt att skottet skall vara direkt dödande innan man får skjuta. Nu har det ändå sprungit runt ett flertal sönderskjutna vargar i skogarna efter att snusdräglande klåpare pangat omkring som yra Åsa-Nissar. Det är naturligtvis helt åt helvete men inte oväntat. Här ute på på Munsö åker bönderna runt och matar rådjur nedanför jakttornen sedan bussas tyskar upp för “jakt”. Halvt på fyllan sitter de sedan i tornen och skjuter på de tama rådjuren sedan blir det fylleslag, bastubad och annat “manligt”…

Om vi nu skall ha jakt i Sverige så borde det vara specialutbildade skyttar som utför jobbet. Ryck vapenlicensen av varenda bonde (och travtränare) omedelbart!

Över till annat:

Nu börjar Let´s Dance i tv4. Vi skall nog kunna tjäna en fin slant även här! Jag har en personlig favorit. Willy från “Bygglov”. Vi kallade honom Wille Sjögurka när han var ljudtekniker åt oss på det sköna 80talet! Vi var bl.a. förband åt Jerry Williams och nekade, en då 15 årig, Carola Häggqvist att vara med och sjunga i vårt band. Många sköna spelningar på pub “Ängelen” i gamla stan. Det var tider det. Vår hit, “Bärgningsbilar” spelades rätt mycket av Staffan Dopping på Radio Stockholm. Vi skickade in singeln inbakad i en tårta till stationen. Det var tider det…

Som sagt, Willy är min favorit.

Trav:

Nu börjar det närma sig. Prix dÁmerique 2010. Nu Pagadi eller Quarcio du Chene? Det blir ruskigt spännande (nej jag har inte glömt Opal Viking men jag tänker på de som har chans i loppet). Det finns faktiskt fortfarande en möjlighet att åka ner och se loppet för en löjlig peng! Flyg Skavsta/Paris t/r + 3 hotellnätter kostar idag totalt: 1 680:- Flyg ner på fredagen den 29 januari och hemresa måndagen den 1 februari. Välj de sena avgångarna, betala med VISA Electron, ta bara med handbagage och undvik försäkringar. Här nedan har ni länkar till både flyg som hotellbokningen. Passa på!

Flygbokning.

Hotellbokning.

Nej, nu måste jag dra vidare. Ni får ha en kall med trevlig helg så höres vi igen! Förresten har stallrosa.se en medianyhet på gång men det återkommer vi till. Vill ni ha en riktigt stenklar till Kalmar? Då kommer här en gåta med ett svar! Långt upplopp + trött Holländare = Sim Saladamm! Gi säger grattis till Jörgen Westholm och hoppas att han öser morötter över Super Light!

Så får det bli…

.

2 kommentarer:

  1. Jag väntar på att du ska återuppta Dennis the true story, det är väl på gång? Stefan

    SvaraRadera
  2. Har bara inte hunnit med. Fortsättning följer, jag lovar!

    SvaraRadera

Om mig