Fredagsbrev, arkiv

04 december 2009

Jag skall bli snällare...

Jag ska bli snällare men jag återkommer till det lite senare. Vi börjar med att lägga de sista raderna kring Svanstedträttegången.

Om 2 veckor (den 22/12) faller domen mot grabbarna Grus. Av rättegången har vi fått följande:

Leif Silbersky som har noll koll på travsporten lät under hela rättegången som en rutinerad staketkusk med travprogram och totobongar i fickorna och kikaren runt halsen. Detta blev riktigt komiskt att höra. Dessvärre är jag rädd för att ordföranden och nämndemännen är precis lika oinsatta i denna sport och det bådar ju inte gått.

Några av Silberskys floskelsvador:

"Om nu Åke erkänt att han använt grisfösare i sin tidiga karriär i "ungdomligt oförstånd" så är ju det bara positvt. Han har ju då märkt att det inte har någon effekt"

Det här kommer att bli en klassisk replik. Vill man försvara en mordåtalad, våldtäktsåtalad eller liknande så drar man bara en "Silbersky" ! "Min klient har begått våldtäkter för länge sedan i "ungdomligt oförstånd" och märkte att det inte var så skönt. Varför skulle han då begå sådana handlingar idag?" Som sagt, en klassiker.

Sedan drog SillyBilly en parallell med Palmemordet där man inte heller hade några bevis utan dömde efter vittnesmål och då blev Christer Pettersson friad. En rätt fiffig jämförelse om man bortser från det faktum att Christer Pettersson dömdes SKYLDIG! Pettersson fick livstid i Tingsrätten. Att han senare, mycket tveksamt, blev friad i Hovrätten är en helt annan historia. Om Svanstedt blir fälld och döms till böter (vilket är det troliga straffet) så krävs det prövningstillstånd för att få upp det i Hovrätten. Har Billy Butt inte fått sitt fall prövat ännu så torde chanserna för Åke att hans "lilla bötesfall" skulle prövas i högre instans vara tämligen små.
SillyBillys nästa drag var att ifrågasätta vad vittnena verkligen sett!
"Ok, ni hävdar att ni sett en grisfösare men kan ni vara 100 % säkra på att det var batterier i den"
En härlig vinkling av verkligheten...

Till sist så gick SillyBilly in på avsaknaden av motiv.

"Varför skulle Åke riskera hela sin karriär och använda grisfösare? Han har redan framgång, pengar och berömmelse"

När häckbruden och tillika Ekeröbon Ludmila Engqvist, efter att ha dopat sig under "ungdomligt oförstånd" kom till Sverige så hoppade hon häck med sådan fart att medaljerna regnade över Svedala. Efter karriären så började hon dra sig tillbaka. Då åker hon dit för dopning IGEN! Den här gången var det i svenska boblandslaget! Hon skulle springa 8 meter och sedan åka bob i en bana och för detta så dopade hon sig. Varför? Hon hade ju redan "framgång, pengar och berömmelse.."

Nej du lilla SillyBilly. När Åke väl får den fällande domen så måste jag nog påstå att du hjälpt till rätt bra själv. Tack för hjälpem lilla farbrorn...



Här kommer några fler reflektioner:

Per Linderoths svar på frågan hur en häst skulle reagera om den fått el-påfösare:
”Den skulle bli som en vildhäst. Det skulle inte gå att få någon som helst hejd på den.”

Eftersom Linderoth ”aldrig” använt en grisfösare i träning så är svaret således gissningar…
Om han frågat Åke Svanstedt, som ju själv säger sig ha använt grisfösare, så skulle han ju fått ett korrekt svar på frågan.

Om Hans G Eriksson nu sett att grisfösare använts i Svanstedts träning så får det nog anses ”en smula” korkat att, i vittnesmålet, då lägga in en saga om en gråtande Anette Stenberg. En Stenberg som själv skulle vittna senare. Antingen så är Hans G dum i huvudet eller så är Anette Stenberg en lögnerska…

En sista undran:
Om man svarar ”nej” på en fråga i tingsrätten och sedan blir tvungen att ändra sig till ”ja” efter att sanningen kommit fram, har man begått mened då? (Ang. Svanstedts erkännande av att ha använt grisfösare på hästarna).

Nu lämnar vi Svanstedtaffären tycker jag.

Över till annat:
I går kväll så åkte jag och upp med Paula Index till Gävletravet. Det är ett år sedan hon startade i sulkylopp och efter 34 anmälningar så kom vi med i ett p22 lopp som Gävletravet ”glömt” att stänga. Spår 8 och Fricken laddade mot dödens. Hon stannade i god tid och var urusel! Den här gången blev hon ganska trött trots den mediokra insatsen så något var fel. Kanske kommer vi igen med henne, annars får det nog vara…

Precis när hästarna skulle samlas upp bakom bilen i ett av loppen på Gävle så vek en sulky ihop sig fullständigt! En, i det närmaste ny, Royal-vagn i aluminium. Det har ju börjat sparas in på vikt när man gör sulkies nu för tiden men det är kanske dags att Stc plockar bort skitvagnar likt ovanstående…

Royalsulky av kinesisk kvalité... Foto: Dennis Ek.

Jag skall bli snällare:
I söndags fick jag ett telefonsamtal av en travtränare. Det händer ibland att någon hör av sig till mig när jag skrivit mina Fredagsbrev. Ibland är det uppmuntrande tillrop och ibland så blir jag sågad vid fotknölarna med tillägget att jag ”fan skall lägga av att skriva som jag gör”. Det här samtalet var annorlunda. Tränaren hade en del synpunkter på hur jag beskrivit honom kan vi väl säga. Den här tränaren hade sakliga synpunkter och ett trevligt bemötande. Som ni alla känner till så står jag för allt jag skriver men ibland så verkar min ”ironi” och mina ”ögonglimtar” inte framgå tillräckligt tydligt och då kan det ju bli fel. Jag har verkat i travsporten i mer än 30 år och har hittills älskat densamma. Alla aktiva i sporten är med av samma anledning vågar jag påstå. Att jag sedan blir arg, ledsen och frustrerad när vissa personer då beter sig riktigt illa tycker jag inte är speciellt märkvärdigt. Men jag vill inte såra någon person så att han eller hon verkligen tycker att det blir jobbigt. Då har jag gjort ”fel” och måste tänka om. Därför kommer jag nu att försöka bli snällare mot mina kollegor i sporten…

Men tro inte att ni kan andas ut för det. Jag har den fullaste respekt för Svanstedt. Han är en av Sveriges skickligaste tränare. Men när han inte står upp för vad han gjort så är det ynkligt och då blir jag less.

Det fanns en tid när jag tryckte till Ludde så mycket att jag nog borde fått en påringning. Idag kan jag nog påstå att vi respekterar varandra rätt bra. Jag som lallare och han som ett proffs.

Ett tag så hackade jag på Kari för hans tjurighet så pass att jag väntade finska vinterkriget. Trots det så fick jag i alla fall en gång chansen att köra in pengar åt honom i ett amatörlopp nere på Jägersro (ja jag vet, det var lottade kuskar men han hade ju kunnat stryka). Idag är det lugnt.

När Fredrik B satt och bankade sönder Giant Superman så gick jag till ”angrepp”. Detta resulterade i att jag fick komma upp på Stc och försvara min licens inför tävlingsansvarige…

Som sagt, jag ska bli snällare, men bara lite…




Idol!
Ni som följt mina tips under Idol har ju tjänat rätt grova pengar. Nu är det bara en omgång kvar innan vi, nästa fredag, har stor final i Globen. Precis ALLT talar ju för att Calle åker ut ikväll och då har vi knattarna Tove och Erik i en gullig final där Tove kommer stå som slutsegrare. Men nu finns det faktiskt en annan möjlighet. Alla de som lagt sina röster på Mariette som åkte ut förra gången är nog ganska ointresserade av de Idolstöpta Tove och Erik. Jag hoppas och tror på en röstattack som riktar sig mot Calle! Skulle detta ske så åker Tove ikväll! Det är smaskiga odds på Unibet om ni lirar på det!
Unibet ger dig 1000 Kr att spela på Idol för! Klicka här!

Nej. Nu får det vara för idag. Jag önskar er alla en trevlig helg och levererar här en vinnare som kommer att fylla lädret högst betänkligt. Klass III loppet på Halmstad ser rätt klent ut. Pasi Aikio vinner inte så ofta på rikstoton men när han gör det så gäller det att vara med. Genom att spela Kaliber i 5:e avdelningen så kommer ni att vara rikare än vanligt på lördag kväll. Varsågoda.

Så får det bli…











2 kommentarer:

  1. Tack för tipset på Tove!


    1 250:- rikare nu!

    SvaraRadera
  2. Härligt det är om jag inte missminner mig ungefär vad Stall Rosa snittar i inkörda prispengar per år. Kanske dax att du sadlar om chefen.

    SvaraRadera

Om mig