Fredagsbrev, arkiv

13 november 2009

Höstmörker och elände över Solvalla.

Vinn 5000 kr pizza och 50 liter läsk!

Diskussionen om Solvallas idioti att vägra p21 lopp fortsätter. Jag har varit i kontakt med flera "ansvariga" men de flesta struntar i att över huvud taget bemöda sig att svara. Mattias Stenby som väl sitter hemma och groggar för dock fortfarande talan över sin forna arbetsgivare.

Här nedan kommer lite fler tankar:

Man kan lika gärna lägga av…
Solvalla vägrar att skriva ut p21 lopp och de övriga banorna har företräde för sina ”hemmahästar” i sina p21 lopp. Jag har en häst som anmälts 23 gånger utan att komma med. Nu har jag gett upp. Att anmäla i p21 lopp på landsortsbanorna är ingen idé och på min hemmabana vägrar man fortfarande att ge hemmahästarna chansen att starta i p21 lopp där hästarna tas ut efter datum. Solvalla är för övrigt ensamma i Sverige om denna nonchalans.

Nu skulle ju Per Wetterholm på Stc ta över propositionerna efter nyår och då kanske det skulle kunna ske en förändring? Men inte då. Efter att ha varit i kontakt med Wetterholm så förklarar han att Solvalla, även fortsättningsvis kommer att ge direktiven hur inriktningen på propositionerna skall se ut. Med andra ord, inga p21 lopp.

Jag vet inte om dönickarna Stefan och Mattias fortfarande har något inflytande kvar på Solvalla men efter att ha bett om Stenbys syn på detta problem så känns det som att man lika gärna kan lägga av med travet. Då har dom till sist lyckats…

Stenby säger följande:
”Bara för att jag har en häst kan jag inte alltid få starta, så fungerar systemet”. Precis! Det är därför vi har p21 lopp! Alla utom Solvalla vill säga… Mattias fortsätter: ” Om jag spelar fotboll i division fyra har jag ingen rätt att kliva in på Råsunda eller Ullevi och spela fotboll när det är som mest hektiskt och störst efterfrågan med allsvenska matcher och landskamper bara för att jag har fotbollslicens.” Stenby är både korkad och okunnig. Division fyra eller ej. Stora tränare och små tränare tävlar i samma lopp. Favoriter och 50 oddsare likaså. Detta är en förutsättning för att kunna ha en levande travsport. Sånt där fattar mupparna på Solvalla ingenting av! Dessutom är vi definitivt inte inne i någon ”högsäsong” på Solvalla nu i november. Han sa även att det brukar vara lättare att komma med i april, maj. Jag får väl vänta till dess då…

Stenby säger sedan att han inte hört några klagomål från andra tränare ang. de uteblivna p21 loppen. Efter nyår när licenserna skall förnyas så kommer det att visa sig vad de aktiva tycker. Att sedan Stig H kan försvara en 100 mila tur upp till Solänget med EN häst till ett p21 lopp med 3 000:- i förstapris är en annan femma.
Nyligen lastade Stefan Melander ner två hästar till start nere på Jägersro en vardagskväll då de inte kom med på Solvalla…

Det är ni grabbar som kommer att tävla själva om några år. Då har fotfolket ledsnat och sedan går det fort. Solvalla har skötts skandalöst illa under massor av år och Bossen Stefan verkar ha fått sin dröm att slå in. ”Pyttipanna-folket” ville han inte ha på Solvalla. Du verkar ha lyckats…

Spara upp till 50% på din märkesparfym. Handla tryggt mot faktura!


Ladda upp med polarna och lira TRAVSPELET! Byt naturligtvis ut låtsaspengarna mot riktig deg sedan är det bara att köra. Kanonkul partyhöjare. Mycket bättre än fåniga guitar-hero och annat tjafs!



LÄGG BUD PÅ SPELET HÄR!





Många kloka har redan bokat Pda helgen men det finns tydligen en del som inte slagit till än. Priserna är fortsatt låga men har gått upp någon hundralapp senaste veckorna. Vill ni ner och se Prix dÁmerique i januari så finns det fortfarande några platser kvar. Flyg t/r + hotell med 3 övernattningar för ungefär 1 500:- Boka här!

Över till veckans Idol.
Förra veckan hängde Mariette löst för första gången medan Eddie satt säkert! Det här visar tydligt att röstningen bygger på något helt annat än kvalité. I och för sig något som man får ta med i beräkningarna när man ska lira. I kväll ska de dessutom sjunga en duett! Idolproduktionen har noga valt ut vilka som ska sjunga ihop. Sedan skall de även sjunga en låt själva. Eddie skall sjunga Curly Sue av Takida! Som ni säkert förstår så blir detta kvällen stora kalkon. Därför så kan jag garantera att Eddie åker ut i kväll.
Vill ni lira så är det bara ett registrera sig på UNIBET. Du får dubbelt upp på det du sätter in!
Länk här nedan.

Lira på Idol. 1000 Kr i bonus till nya kunder!


Över till moderna dragbilar för hästfolket!


Nissan QASHQAI


Bilen här ovan kommer antagligen bli en populär hästdragbil. Speciellt bland ridfolket där utrymme, praktiska lösningar och annat kommer i andra hand. Jag ser "modebloggande" tjejer i 23års åldern rulla ut med bil och släp från Lovön på Drottningholm efter ett dressyrpass hos
Louise Narthorst... Bilen i fråga är en produkt av nytänkande hos de japanska motormännen. Man har nog tänkt på "allt" eller?! Vi går 20 år tillbaka. Då, 1989 hade jag en hästtrailer där gummidämpningen var slut (de flesta släpvagnar har gummiinlägg i hjulaxeln vilket då fungerar som fjädring. Efter många år brukar dessa gummiinlägg vara slut. Jag åkte då till en verkstad i Kungsängen som servade trailers och sålde tillbehör. Där skulle jag köpa en ny axel.

När jag kom dit möttes jag av en riktig pysselknåpare. Det var en äldre man som verkade vara född med skiftnyckel i hand. Han bjöd på kaffe och plockade fram min hjulaxel. Inne i verkstaden stod även en jättemaskin. I ena änden så hällde gubben ner ett svart plast/gummi pulver och i andra änden kom det ut svarta dragkroks knoppar. Det visade sig att gubben sålde dessa i stora upplagor till bensinmackar och biltillbehörsaffärer över hela norden! Modellen var den där med en plastögla som man trädde över kulan och som sedan "hängde kvar" när man kopplat på släpet. De flesta av oss har antagligen köpt denna produkt på någon mack.

Jag berättade att jag faktiskt köpt flera av dessa dragkroks knoppar genom åren. Gubben log och tackade. Då passade jag på att lämna lite kritik. Jag tog upp en knopp bland de nytillverkade som låg i lådan. Den var fortfarande varm! Jag pekade på själva "öglan" och sa: "Den här öglan är lite för klen. Kommer du åt knoppen när du backar till så går den sönder. Jag har fått köpa flera stycken".
"Just precis" svarade gubben. "Det är meningen, annars skulle jag inte få sälja så hiskligt många".

Vad har då detta med Nissans nya dragbil att göra? Jo, följande:
Jag har svårt att tänka mig att teknikerna på Nissan arbetar efter samma koncept som gubben i Kungsängen. Det måste således bero på fullständigt hjärnsläpp på designavdelningen att man gör en ny bil med en riktigt idiotisk konstruktion! Tänk dig att du sätter dig i din fina Nissanbil. Du ska koppla på ditt hästsläp. Vad gör du? Jo, du vänder på huvudet och backar sakta mot släpets dragkoppling tills du är framme. Ibland kanske du kör lite försiktigt tills släpet tar emot stötfångaren. Då min vän är det bara att kontakta Nissan och investera i nytt bromsljus! (1 450:- enligt Nissans listor).



Japanska snillen har tänkt till!
Perfekt placering av bromsljuset...


Över till annat:
Jag jobbar som bekant på ett behandlingshem där unga tjejer vårdas under LVU-lagen (lagen om vård av unga). Avdelningen är låst men vissa av klienterna får efter en tid komma ut med personal på en del utevistelser. I söndags blev det en fikaresa med en av tjejerna. Ute på Ekerö är det begränsad tillgång av fik. Det jag sitter på nu och skriver ligger i Ekerö Centrum men det är stängt på söndagar. Därför blev det en tur in till "stan". Efter lite småinköp på ÖB i Vällingby så var det då dags för en fika. Eftersom tanken är att klienterna skall medfölja under hela utevistelsen, dvs. ända tillbaks till avdelningen så är fiken ibland utvalda ur säkerhetsaspekt och avvikningsrisk. Jag har vid tidigare tillfällen deltagit i språngturer genom köpcentrum och avslutat jakten sittande över en klient nere på någon tunnelbaneperrong. Detta undviks således om fiken ligger lite mer "offside". Café Ålsten är ett mycket bra exempel på ett lämpligt café. Inga knepiga nödutgångar, långt till kommunikationstrafik och inte en missbrukare så långt ögat når (i och för sig bor E-Type och Fredrik Wikingsson från "Filip och Fredrik" i området men det känns inte så hotfullt).

Att glida uppför Ålstensgatan en söndagseftermiddag är en härlig stilstudie över medelöverklassens Nirvana. Här kommer stadsjeeparna rullande i karavan med blonderade kvinnor i "inredningsbranchen". Samtidigt som deras lyckligt gifta män stolt promenerar med exklusiva barnvagnar där namnskyltar som "Love", Gottfrid", "Moa", "Joel"
gungar i höstblåsten. På villaträdgårdarna krattas det och donas. Kvinnorna har designgummistövlar och deras män vill känna sig lite mer "ruffa" så de kör med stövlar alá Stefan Sundström.

Kulorna rullar på Café Ålsten...

När vi då kliver in på cafét så möts vi av små söta snorungebarn. De sitter med jättestora mjölkglas med lite kaffe i och leker vuxna. CannadaGoose jackorna trängs på klädhängaren och samtalen kretsar kring mode, pappas och mappas sommarhus i Frankrike och några föräldrafria fester som skall ske i några av Nockebys och Ålstens skrytvillor. Hur som helst. Vi beställer varsin kaffe, en kaka och en chokladboll. Allt serveras på en bricka och jag tackar min lyckliga stjärna att det är Staten som bekostar denna fikastund. Ty kostnaden överstiger en hundring och då kostar påtår 20:-



2 kaffe och 2 kakor...

Efter fikastunden så beger vi oss då ut till behandlingshemmet igen och när jag tänker på kontrasten mellan den tjej jag just varit och fikat med och de ungdomar som antagligen just fyllt upp andra muggen kaffemjölk så blir det både komiskt och lite tragiskt..

Är ni i Stockholm en söndag och vill se hur "det lyckliga rika Sverige" har det så ska ni besöka Ålsten!

Nej nu ska jag in till radiohuset och kolla lunchspelningen med Louise Hoffsten. Hoppas munspelet kommer fram. Ni får ha en bra helg så hörs vi igen. Vill ni ha en ny vinnare denna helg uppe på Gävle?! Min favoritbana. Där vann jag ett dagens dubbel lopp en gång och dubbeln gav 416 gånger smasket! Redan i avdelning 2 så har ni en stenklar spik. Coldplay Pellini med Uhrberg möter ingenting och vägen till vinst blir förnedrande enkel...

Så får det bli...





.

2 kommentarer:

  1. Kanonbra Fredagsbrev! Jag bor själv i Bromma och känner verkligen igen din beskrivning av "folket" uppe i Nockeby!


    Kör hårt...

    SvaraRadera
  2. Är inte säker men....du kanske borde kolla priset på ett DIMMljus istället för ett BROMSljus?
    Ett så lågt placerat bromsljus ser för mig ut som en idiotisk placering, speciellt när det redan sitter ett bromsljus uppe i
    takspoilern! :-)
    Konstruktionen med ett lyse mitt för draget kan väl ändå inte anses annat än idiotisk, oavsett vad det är för lyse.

    SvaraRadera

Om mig