Fredagsbrev, arkiv

16 oktober 2009

Dags att lämna travsporten?!

Just nu är jag så less på travet så jag funderar på att lägga av!

Det beror INTE på att travloppen som körs på Solvalla oftast är astråkiga.
Det beror INTE på att de flesta av de större kuskarna ägnar sig åt stallkörning.
Det beror INTE på att kuskarna bestraffas olika beroende på hur "stora" de är.
Nej det beror på att de ansvariga på min hemmabana agerar som idioter med stort förakt mot sina aktiva inom "bredden" på Solvalla. Vi är nu inne i oktober och stallets hästar har trimmats till ordentliga formtoppar och när man då planerar start så KAN MAN INTE STARTA!

Nu har alla banor runt om mig börjat "stänga" sina p21 lopp. Detta innebär att jag aldrig kommer att kunna starta mina hästar där. Jag är således hänvisad till min unkna hemmabana men där sitter en hög med bruntungor som aldrig verkar våga agera! Varför i hela h-e låter ni Tant Grön och PRO i styrelsen få fortsätta att styra banan för egen vinning?!

Ni vägrar att skriva ut p21 lopp till banans hemmahästar samtidigt som Tant Grön ber er gödsla med 3 åringslopp vecka efter vecka! Var ska vi andra på Solvalla få tävla någonstans?

Tillsätter man en nickedocka till på Solvalla så lägger jag ner efter nyår!

Att Stall Rosa avvecklar efter 30 år kanske inte förändrar travsporten så drastiskt men jag är ganska säker på att jag inte kommer vara ensam!
Visst, tänker en del. Köp bättre hästar i stället för att gnälla!
Sanningen är att jag vare sig kan eller vill göra det. Jag är nöjd med att hålla på med travet på den här nivån nu. Dessutom måste det ALLTID finnas de som är "sist i mål". Det är vi som matar deg till Nurmos, Stig H, Goop, Ludde och de andra elefanterna. Det är våra pengar som de tävlar om. Det är helt ok att fotfolket betalar travsporten men ge oss i alla fall möjligheten att få vara med, om än så bara i ett sketet p21 lopp. Det kan väl ändå inte vara så att vi skall förpassas till Åland bara för att få tävla med våra "skithästar"?!

Att travet är på väg utför känner alla till. Jag har förutspått detta i mer än tio år och nu kommer det att gå undan. Det skall bli intressant att se hur många som kommer strunta i att förnya licensen nästa år. Sedan kan vi titta hur det ser ut på Wången och de nya licenskurserna. Där gapar det stora hål. En titt på antalet födda travhästar per år visar på samma sak. Det är kört!

Det enda positiva om jag skulle hålla på några år till vore ju att det kanske kommer att finnas lopp att tävla i när hästantalet och aktiva minskat drastiskt. Fast det e klart, då har man nog dragit ner på tävlingsdagar, kört färre lopp och stängt några travbanor. Nej som sagt. Det verkar kört nu... Fast det e klart...




Eftersom jag är arg idag så går vi vidare till...

Veckans Musse!
Under torsdagskvällen tog man i Svt:s DEBATT upp "kolsäcksproblemet" bland muslimerna i Sverige. Som vanligt hade man samlat ihop ett gäng förtryckta bakåtsträvare som verkar drömma våta drömmar om sina Burkor. En av dem var en svensk tjej som konverterat och gott från troslös i kort kort till att njuta livet iförd påskkärringarnas nationalhuvudbonad, huckle! Nu satt de där för att hävda sin "rätt" att få göra det svårt för sig själva! Det framgick ganska snart att Burkan och Niqab inte var ett tvång från Koranen utan bara en "gimmick" som kärringarna med huvudtyget vill provocera med. För en del var det säkert värre. Dvs. de hade en man hemma som krävde att hans kvinna "kröp för honom". Någon i panelen undrade varför de inte gick "hela vägen" med koranen och flyttade ut i tält t.ex.

I programmet konstaterades att det, efter en undersökning, visat sig att 96 % av de tillfrågade tyckte att Niqab skulle förbjudas inom skola, vårdyrken och liknande. Som alla sunda kan räkna ut så blir kommunikationen mellan ett barn på dagis och en kärring i kolsäck inget vidare...

Då uttalade sig plötsligt en livsfarlig kvinna vid namn, Kalsoom Kaleed. Lägg namnet på minnet för hon är verkligen farlig! Kalsoom arbetar som lärare på kvinnofolklivskolan. Dessutom sitter hon med i Folkbildningsförbundets etikdelegation! Kalsoom hävdade att det inte var de kvinnliga muslimerna i Sverige som skulle anpassa sig till 96 % av folket utan tvärs om! Vi skulle alltså integrera oss med Islam... Det här mina vänner är en mycket farlig utveckling. Jag skulle nästan kunna säga att:

Om travsporten ser ut att falla ihop så är det INGENTING mot vad Sverige är på väg in i...



Det här ser väl sunt och frigjort ut....





Ok. Hatmejl den vanliga vägen.Vi går vidare till annat. Jag ska bara andas ut och få ner blodtrycket lite...


Kvällens Idol!

Det har blivit dags för Idoldeltagarna att köra sin andra omgång i finalen. Den här gången är det Michael Jackson tema och det blir väldigt utslagsgivande! Det gäller förstås att ha valt "rätt" Jacksonlåt men sedan beror det naturligtvis mycket på hur den framförs. Ju bättre låt ju viktigare att sätta den!


Förra veckan tippade jag ju att Karolina skulle åka ut, vilket hon gjorde till 20 gånger degen! Den här gången är det jämnt i botten. det står mellan Calle och Rabih!Calle skall slakta "Bad" och Rabih skall bebissjunga "You are not alone".

Calle åker ut i kväll!


Som sagt, det är jämnt där nere i dyngan men eftersom Calle ger smaskiga 15 gånger om han åker ut så det får bli han! Oddset på Rabih är just nu, löjliga 3,25.

Möjligt att man gör ett stödlir på honom så får man ju degen tillbaka om det skulle vara så att han åker i stället för Calle. Jag bjuder fortfarande på hundra kronor till den som registrerar sig för spel på Idol genom Unibet Mer info här!

Mer travsport:

Nyligen presenterades de nya tränare som skall plocka fram hästar till nästa års Rixallsvenskan. De flesta har ju hyllat detta projekt likt Guds gåva till travsporten men jag har varit lite mer tveksam. Upplägget gör ju att alla "ägare" kommer att gå back när hästarna är sålda och kassaboken ska summeras. I och för sig bra att de får känna på den bittra verkligheten men, som sagt, upplägget borde ha varit annorlunda.

Kommer ni ihåg när Föreningsbanken på 80talet startade "Stall Union"? Mitt i Legolas hysterin hade både skatteverket och finnanslivet sett "guldregnet" som föll över travhästarna. Man kunde då gå in på banken och köpa sig en tiondel i en specifik häst. Man betalade sedan 10 % av omkostnaderna och delade således på ev. prispengar. Ville man sedan sälja sin andel så gick man in på banken och fick en värdering. Sedan kunde någon annan köpa andelen. Detta var ju att äga häst på riktigt! Hade man gjort ungefär samma upplägg med Rixallsvenskan så hade vi fått in många nya hästägare i travsporten. De som nu står och dricker kaffe ur pappmugg på travbanorna hejandes på "sina hästar" får väl ändå ses mest som "Harry Boy folk". Jag tror inte att det är många av dessa som kommer att köpa häst på riktigt när året summerats.

Till nästa år har nya tränare valts ut och till min stora glädje kunde jag konstatera att Åke Lindblom är en av de utvalda. Där kan jag garantera ett 100 % engagemang där besöken på Gröndal kommer att bli många och omfattande! Och nog fan kommer Lindblom att lyckas kränga på dem lite franska hästar "på riktigt" under tiden som Rixallsvenskan rullar på...

Mer trav:

Tiden går fort och det är inte lång tid kvar innan man sitter på Grosbois och mumsar lunchbuffé. Pda helgen närmar sig! Denna gång kommer den svenska uppslutningen vara enorm. När vi nu kan räkna bort Opal Viking så verkar det ju som att både Torvald Palema och Maharajah kommer att gå ut. Vilket lopp! I travsportens egna Statspress börjar annonserna för resor ner till Paris att ploppa upp. RESMAN annonserar om resa ner och priset ligger där på ungefär fem lax. CAB-RESOR vill ha 4 980:- för endast två nätter samt flyg. NILOX brukar vara ännu dyrare.

Varför betala så mycket pengar när ni kan få tre hotellnätter och flyg t/r för 1 450:- ?! Ok, då ingår ingen "reseledare" utan ni får utforska staden själva. Transfer till travet ordnar man ju själv med RER både till Grosbois och Vincennes. Som sagt. En del pröjsar fem lax och en del betalar 1 450:- Mer info om resan till Prix dÁmerique finner ni här.

Nej mina vänner, nu tackar jag för mig och önskar er en trevlig höst helg. Förra helgen körde Lindberg startgunga så det tog slut direkt. Till helgens V-75a på Åby får ni här en travsäker vinnare som kommer att ha lekstuga! I avdelning 2 smäller André Eklundh till spets och sedan kan han välja taktik med Balder H.H. Oddset blir garanterat över 12 gånger kletet!

Se så enkelt det är att vinna pengar. Skulle det vara så att ni behöver en spelkassa så kan ni ju börja med att lira på att Calle åker ut ur Idol ikväll! Stallchefen bjuder på en hundring att spela på här!

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig