Fredagsbrev, arkiv

10 juli 2009

En rörig dag med ett bra slut...

För någon vecka sedan var vi som bekant uppe med Bauxit Rosa till Gävletravet. Erik Adielsson i vagnen och förhoppningarna smög sig på. Nu krånglade Bauxiten, sin vana trogen, åter bort sig och plötsligt hade vi ett ”dg” i raden, igen. Så var vi tillbaka i kvalträsket. Eftersom Bauxit Rosa är ruggigt osäker från start så har vi då nytjat möjligheten till montékval istället för med sulky. Det brukar vara lite smidigare i volten och galopprisken sjunker från 92 % till 76 %.

I onsdags var det då dags för kval. Ryttare nummer 1, Carina Sköld lämnade återbud pga. förhinder. Ryttare 2, Louise Medelberg blev fast uppe i Hästsportens hus. Hoppet stod då till min gamle vän Anna-Karin Rundqvist. Hon skulle ju ändå in med en egen häst under onsdagseftermiddagen för att tävla. Efter en försiktig övertalning så ställde Anna-Karin upp.

Det var eftermiddagstrav och fyra kvallopp var utskrivna, montéhästarna var förvisade till första kvalet. Detta kval skulle gå klockan 12:45. Eftersom Anna-Karin hade egen häst in så bestämde vi att jag skulle sköta värmningen av Bauxiten själv. Till historien hör att Anna-Karin har samma trevliga läggning som undertecknad. Ingen brådska, inte vara ute i FÖR god tid, vilket bara innebär dödtimmar på travbanorna. Bauxiten var värmd och klar och klockan var nu strax efter tolv på dagen, nästan 40 minuter kvar till kvalet. Jag skickade ett sms till Anna-Karin där jag skrev att "det var gott om tid”. Det gick en stund så kom svaret i mobilen. ”Så skönt”. Nu började klockan närma sig halv ett och eftersom defileringen skulle gå om tio minuter så tog jag mig friheten att ringa till Anna-Karin. – Hej, jag är vid avfarten och dessutom redan ombytt, sa Anna-Karin glatt. – Här vid bommarna på stallbacken? Frågade jag. – Nej, vid Järva krog, svarade Anna-Karin. I samma stund hördes ”samling vid volten, defileringen till första kvalet går om 5 minuter”.

Anna-Karin och jag konstaterade då att det den här gången blev lite ”väl” snålt med tid! Bara att ringa till sekretariatet och stryka. Södergren som svarade blev en smula förvirrad. Han hade inte fått in någon ryttarändring i första skedet och undrade var antingen Carina Sköld eller Louise Medelberg var och när jag då sa att vi fick stryka för att ryttaren vid namn, Anna-Karin Rundqvist satt i bilen och inte hunnit fram så var förvirringen total i luren. Jag provade med en chansning om att vi kanske kunde få klämma oss in i ett annat kvallopp men det blev kalla handen. I ett sista desperat försök så ringde jag direkt till måldomare, Kacke Nilsson och förklarade situationen och höll sedan tummarna. Kacke skulle prata med Stenby och jag skulle höra av mig igen fem minuter senare.

Jag kände nu att det nog var ganska kört och vi började duscha av Bauxiten och packa ihop. Hur som helst så ringde jag igen och Kacke meddelade att vi fick vara med i det sista kvalloppet! Dubbla tillägg och egen volt! Kunde det bli bättre?! Anna-Karin körde in på stallbacken med sin häst i släpet och skyndade sig ner till inskrivningen för invägning och alkotest. Av förståliga skäl så var Annette Jansson som skötte vägning och alkotest en smula förundrad. Hon hade sett Bauxit Rosa i värmningen. Sedan hade hon hört att han blivit struken och nu kom det in en ryttare som inte fanns på listorna för att väga in sig och rida ett montékval som redan gått! Hur som helst. Anna-Karin bar iväg Bauxiten felfritt med silkeshandskar och kvalet gick som en dans. Från sidan tycket jag att han höll ganska bra på de där framme men han stumnade en aning till slut. Jag hade inte kollat programmet men när jag sedan såg att Bauxiten fick vända upp 60 meter bakom Wellini Boko så var det liksom förlåtet…

Nu är vi med i matchen igen och jag måste faktiskt passa på och sända en solig och glad tanke till folket på Solvalla som här hade alla chanser i världen att både få skrocka i mjugg för vårat klanteri och sedan kunnat säga totalstopp när jag bad om en hjälpande hand. Jag har nu lovat mig själv att se min gamla kära hemmabana med en aning ljusare ögon framöver (fast propositionerna är fortfarande usla käre Stenby)…

Anna-Karins häst blev sedan 2:a i sitt lopp så hon hade en lyckad dag. Idag så lastar Anna-Karin ner två hästar till Axevalla. Hon skall själv köra Lady dÁmour i första loppet sedan har hon dessutom med Twins Vilda i ett kval till Stochampionatet. Respekt! Per Lennartsson sitter i vagnen. I senaste starten så krossade hon sina motståndare på Solvalla, då med Anna-Karin i sulkyn. Här ute på Munsö hålls alla tummar!


Bauxit Rosa, Anna-Karin Rundqvist.
Foto:Bladis Jakobsson/Kanal75.
Vi går vidare.

En morsa med överdrivet dyr barnvagn (antagligen en sådan ”trendig” med tre hjul) har nyligen polisanmält en busschaufför sedan barnvagnen vält och ungen hamnat på golvet. Busschauffören körde i 20km i timmen! Hörru morsan, se till att spänna fast åkdonet och håll i barnvagnen nästa gång du måste ut och stöka omkring.

Nu snackas det ”papperslösa” igen! Det är synd om dem. De borde få gratis sjukvård i Sverige osv. För att nyansera det hela en smula bör vi komma ihåg att de ”papperslösa” i verkligheten är människor som ställer sig över Sveriges lagar och regler. De befinner sig olagligt i landet och borde naturligtvis inte kunna få någonting alls från den stat som de sätter sig över…

Nu är jag väl bra ”främlingsfientlig” va? Fint, då fortsätter vi. Nyligen var det åter dags för den muslimska sporten, balkongdiskus. En kvinna som bara varit i Sverige i några dagar blir av släktingar utkastad från en balkong och avlider. En fruktansvärd händelse naturligtvis men samtidigt något som kommer att fortsätta ske. Personligen känner jag avsmak för allt som dessa gärningsmän står för och fick jag chansen så skulle jag köra ner 25 radband i halsen på den man som begår en sådan handling. När han sedan hostat upp alla 25 så skulle han få äta fläsk och löksås varje dag till nästa Ramadan…

Är det någon som hört att det är kris inom vården i Sverige? Gamlingar ligger i sin egen avföring med liggsår, läkarna på akuten springer mellan rummen så det klapprar och träskorna och köerna till många operationer blir bara längre och längre. När vi då får höra att en läkare inom psykvården kan plocka ut 11 500: - för ett jourdygn så hajar man till. Läkaren kan sitta hemma och spela tv-spel med ungarna och ladda in mer än tio lax på ett dygn! Är det sedan en större helg så dubblas beloppet. Den på Landstinget som är ansvarig för att dessa, fullständigt galna, fantasibelopp betalas ut skulle straffkommenderas till Klu Klux Klan butiken på Rinkeby torg…

Mera trav.

Läste att man INTE skulle ändra några regler ang. stallkörningar likt den som Svanstedt utförde på Åby. Man skall tydligen bara ”granska noggrannare” . Totalt uddlöst naturligtvis. Det mest patetiska är väl ända den avslutande kommentaren från Stc:s sportchef Per Wetterholm. – Det är fortfarande väldigt svårt att bevisa avsikten. Det kan man bara göra om man får ett erkännande. Jo, det har vi ju sett vad ett offentligt erkännande är värt. Nej mina vänner. Ni är ett gäng ryggdunkare och fegisar som aldrig skulle våga stå på er. Det är precis som med diskussionen kring grisfösare. Tränarna är livrädda för att det skall rotas för mycket. För en sak är klar. Den dagen som Svanstedt blir fälld så kommer det att rasa in anmälningar mot många tränare i detta land, var så säkra…

Min vän Stefan Melander skriver alltid läsvärda saker på torsdagarna i Expressen. Vi brukar inte alltid hålla med varandra men det är oväsentligt. I torsdagens krönika så skrev Tarzan om tömmar som varit slarvigt anspända och hänvisade till några gamla ”Sörencitat”. Vad säkerhet beträffar så har jag själv sett en hel del kuskar som sitter och kör lopp med tömmar som inte sitter ihop i spännet i ändarna. Den dagen som en kusk under drivning tappar en töm och inte sitter på den korrekt så hänger den tömmen framme vid selen! Vad säger ekipagekontrollanterna om detta? En annan fråga är VARFÖR dessa kuskar har tömmarna på det viset. Är de rädda för att fastna med ett ben i tömmarna om de skulle ramla av eller är det bara en ”cool grej” som det där att knäppa upp hjälmen vid segerintervjuer och segerdefilering?
Ett tips: I Sörens stall så satte vi ihop tömmarna med en bit gasbinda. Tömmarna hängde ihop men risken att ”fastna” vid ett tillbud var eleminerat.
Nu var vi inne på detaljstudier men sådant är också intressant…
Och du Stefan, har du tömmarna ihop knäppta? Hmm…

Jag ska ju se Solvalla med ljusare ögon har jag ju sagt. Men jag kommer alltid att ifrågasätta tokigheter. Det här att köra trav (på pin tji) de onsdagar då landsorten nu får äran att arrangera V-64 är väl ändå inte så smart. De stora kuskarna stannar på Solvalla och landsortsbanorna som vill göra folkfest av dessa tävlingar missar alltså flera dragplåster. Jag tycker det är lite småaktigt. Sedan har jag hört Solvallatränare som ondgör sig på att V-64:an nu ”flyttar omkring”. Som om denna V-64 var något självskrivet för just Solvalla. Ungefär som att alla V-75:or på lördagarna skulle gå på Åbytravet varje helg…

Nu är det dags att dra vidare. Jag vill önska alla vänner en trevlig helg och samtidigt passa på att önska Orso en lång och behövlig konvalescens.

Nu till helgen har jag en skön vinnare igen. Denna gång ett högdjur som står på fyra friska ben. Det är Årjäng denna helg. En bana som jag en gång gav bort en häst på. Pållen blev kollrig i skallen när vi voltade i starten. Han tog inte styrning så både funktionärs stege och fotocellstolpe rammades omkull på både 2140 och 2160 innan vi med demolerad vagn linkade av banan. Hästen hade dessutom grävt en djup grop i den grusade uteboxen när vi tog ut honom för värmning. Han var eVibrante!

Hur som helst. 4e avdelningen är klass III och kortlopp. Jag räknar med att minst fem hästar gör bort sig och då är spår 10 inte så illa. Daniel Olsson lotsar O.F.Sara Esclans till säker seger till 14 gånger moset.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig