Fredagsbrev, arkiv

19 juni 2009

Midsommarafton!


Tiden rullar på med ruskig fart och vi har midsommarafton, igen!

Den här fredagen börjar vi med något så ovanligt som "veckans Svanstedt".
Vi kan nu konstatera att Stc:s överdomstol består av ett gäng total idioter! Om så inte är fallet så har dom i plågsam rädsla gräddat i rören! Den läsning som släpptes i veckan och som låg till grund för det huvudlösa beslutet att fria Svanstedt fullständigt var inget annat en kvalificerad dynga!

Trovärdigheten har sjunkit djupt ner och travsporten går en dyster framtid tillmötes i Sverige, var så säkra. Jag har talat med ett tjugotal tränare och kuskar och SAMTLIGA såg hur Svanstedt körde, de hörde vad Svanstedt sade och det är fullständigt omöjligt att Svanen hade något annat uppsåt än att hjälpa fram sin andrahäst i loppet. Enligt alla, en mygelstyrning!

Alla staketkuskar som svamlar runt på diverse forum ter sig mer och mer fåniga i sin maniska iver att "skydda" muppen från Matfors. Lika patetiskt som att höra Robber Berghs syn på Svanens styrning. Med fickorna fulla av provisionsdeg så hävdade han, hånleende, att Åke "bara kört ett jävligt dåligt lopp". Att vännen Kolgjini så helhjärtat tog Svanen i försvar genom att hävda att hans egen styrning i aktuellt lopp skulle vunnit utan galopp får mest ses som en hedersgest två hästhandlare emellan. Om kråkan skulle ha vunnit utan galopp? Tror inte det va...

Vi lämnar det korrumperade travvärlden och glider in på veckans mediala nyskapelse. V-64 programmet på tv4 i onsdags.
Tyvärr så är det bara att konstatera. Förbannade Adielsson. Vad faan hade du på lagret att göra?! Släpa genast ner Benny Haag i lådan igen...

Jag förstår hur man tänker när man försöker genomföra den produktion som knuffades ut i etern i onsdags men det blir bara så fel. På tv4 sport går ju loppen i direktsändning och där lyckas man riktigt bra. Lite för mycket tipssnack och för lite "sport" men ändå ett bra program. Lördagarnas direktsända eftermiddagar brukar vara en fröjd att följa.

Nu vill man återigen försöka hitta "nya" tittare och spelare. En annan kanal kör med "travsport för invandrare"! Ett märkligt drag men tydligen uppskattat av berörd tittargrupp. Att då damma av Benny Haag och ställa honom i en studio där han på dryga 20 minuter skall vara "rolig" samtidigt som "sporten" skall försöka klämmas in blir ju bara pannkaka.

Om vi börjar med Viktor Åkerblom.
En hyvens kille som tyvärr hade alldeles för dålig koll på det mest elementära. Hästnamn, odds, tider, omsättning, värde och liknande. Utan den kunskapen skall man inte stå som programledare i ett travmagasin.

Benny Haag har jag redan nämnt.
Det visade sig vara "bäst före datum" på Haags insatser för travet. Precis som när man sitter och tittar på "En röst i natten" och undrar hur i hela friden man kunde tycka att det var ett av Svt:s bästa program då det begav sig.

Louise Medelberg.
Medelberg är en topptjej på alla sätt. Hon har slagit mig i lopp på Gotland för många år sedan och att hon nyligen lyckades med konststycket att få iväg Bauxit Rosa felfri i montékvalet på Solvalla stärker hennes aktier ytterligare. Men nu var hon då med i riks tv.
Jag fattar inte riktigt hur man tänkt redaktionellt med Louise. Var det tänkt att hon i sin tv debut skulle dundra ut oneliners ihop med farbror Benny?! Om det var tanken så blev det inte så lyckat, milt uttryckt. Annars kunde hon väl ha fått ett ordentligt manus. Det hade hon antagligen grejat utan större problem. Nu blev hon mest ett kuttersmycke bland grabbar och gubbar och så var det väl inte menat?! Nästa vecka vill jag höra mer av Medelberg och mindre av Haag!

Och sist men inte minst, vännen Adielsson.
Intelligent, sympatisk och med en mediavana på hög nivå så glänste han naturligtvis.
Tyvärr så solkas han ju ner då han framträder i en så usel produktion men det kan ju inte Erik rå för.

Hur skall man göra om?
För det första måste man bestämma sig. Antingen så visar man loppen (sporten) utan snabbspolning och fåniga inzoomningar eller så visar man bara upploppen och lägger mer focus på "gnabb", "bus" och annat "skoj". Hur som helst. Lasta ner Benny Haag på lagret igen. Flytta ut Viktor Åkerblom ur studion och låt Erik och Louise köra programmet själva!

Vi byter ämne.
Sundbyholmstravet har skrivit ut ett lopp där hästarna skall köras av sina TRÄNARE!
Underbart tycker jag men häståkarna skakar knän och känner sig utfrysta! Vi snackar ETT lopp och hela catchdriver klanen skriker i falsett. Det här är precis sådant som gynnar breddsporten och ger nya möjligheter för många mindre tränare att få chansen att synas lite mer.

Ännu bättre och modigare är man på Mantorpstravet. Där har mina gamla idéer ibland dykt upp i propositionerna och i juli så dyker en av mina gamla käpphästar upp. Ett lopp där B-tränade hästar har företräde till start! Även detta är ett typiskt exempel på kloka satsningar på just BREDDEN. Jag gnuggar händer, njuter och skickar beundransvärda bugningar till Mantorps sportchef. Kära Solvalla. Se och lär...

Precis så här ska det se ut när man tänker "breddsport".

Nu vill jag önska alla rosa vänner en trevlig midsommarhelg med mycket nubbe så hörs vi igen nästa vecka. Ni skall naturligtvis få en kanonvinnare till söndagens V-75a på Kalmartravet. Vet ni hur långt upploppet är på Kalmar? Ungefär 40 meter för långt för att Merci Arriba skall orka hålla undan för Vector Du Ling! Jag tackar Lill-Goop för den fina styrningen och noterar 11 gånger sillen på tavlan!


Förresten. Jag fick ett mejl nyligen som avhandlade ett telefonsamtal som Jonas Gardell haft med Telia. Det är möjligt att "alla" redan läst detta. Men för er som inte har gjort det säger jag: Varsågoda!



Jag lät installera en ny telefon, fick sedan en skyhög telefonräkning,ringde upp Telia och frågade...

- Jag har en förfrågan angående en teleräkning jag har fått. Ni har varithos mig och kopplat in ett nytt abonnemang och debiterat 310 kronor i resekostnad.
Varifrån har man åkt för att det ska kosta så mycket?
- De har åkt från Arbetscentralen, svarade Telia.
- Var ligger Arbetscentralen?
- Det vet jag inte.
- Ligger Arbetscentralen i innerstan?
- Ja, det gör den.
- Själv bor jag vid Slussen, som du vet är absoluta innerstan, hur kandet kosta 310 kronor att resa den sträckan?
- Det bara gör det, svarar Telia.
- Sedan har ni debiterat "teleuttag" 140 kronor...
- Det är för själva jacket.
- Men jag har ju mitt gamla jack kvar, ska jag betala för det en gång till?

- Varför frågar du allt detta?
- Jag heter Jonas Gardell och ...
- Du ska få tala med någon annan.

Så går ännu en stund och sedan säger en röst:
- Debiteringen!
- God dag, säger jag, jag har blivit debiterad resekostnad 310 kronor påmin teleräkning, och jag skulle vilja veta var den här Arbetscentralenligger som man har rest ifrån.
- På Norrlandsgatan ligger den.
- Nu är det så att jag bor vid Slussen. Det är ju bara fem minuters resväg.
- Det kostar det.
- Får jag fråga hur man har rest?
- Hur menar du?
- Har man cyklat, åkt taxi...
- Man har åkt bil.
- Hur kan det kosta 310 kronor att fara en kilometer med bil? För 310 kronorkommer man nästan till Arlanda i taxi, tur och retur. För 310 kronor kommerman till Norrköping med tåg.
- Det har regeringen bestämt.
- Har regeringen bestämt att det ska kosta 310 kronor att resa mellan Norrlandsgatanoch Slussen? Med tunnelbana kostar det tolv spänn.
- Vad vill du egentligen?

- Jo, jag heter Jonas Gardell och...
- Du ska få prata med Klas Gustafsson, han har hand om sånt här.

Lite senare blir jag uppring, inte av Klas Gustafsson utan av en kvinnasom vi kan kalla Sonja. Sonja säger att Arbetscentralen inte ligger påNorrlandsgatan utan på Söder där jag bor. Då säger jag att det ju i såfall är ännu närmre till mig. Sonja svarar att 310 kronor plus moms ärMinimipris för en resa, en restimme 310 kronor.

- Men han har ju bara rest i fem minuter.
- Gör ingen skillnad.
- Det gör det väl. Ni har debiterat arbetskostnad också, en timme, 310kronor.
- Det gör vi alltid.
- Men han arbetade ju bara i femton minuter.
- Gör ingen skillnad.
- Snälla ni, ni har ju inklusive resa och arbete bara ägnat er tjugo minuteråt mig, ändå ska jag betala för två timmar.
- Man måste ju skilja på resa och arbete. Såna är reglerna. Man betalarför varje påbörjad timme.
- Fast man bara har arbetat och rest i tjugo minuter?
- Visst.

- Förlåt, om ni påbörjar arbetet 10.55 och avslutar det 11.05, får manbetala för två timmar då?
- Ja, det är ju två timmar.
- Nej, det är tio minuter, men ni menar alltså att ett arbete som utförsmellan 10.45 och 10.55 räknas som en timme medan ett arbete som utförsmellan 10.55 och 11.05 räknas som två, fast den faktiska arbetstiden ibåda fallen är lika lång.
- Ja. Så menar vi. Ja.

Jag vill poängtera att citaten är ordagranna. Till slut betalade jag 310kronor för fem minuters resa med bil. 310 kronor för femton minuters arbeteoch 140 kronor för ett jack jag redan hade. Plus moms. Det här ärdet Nya Telia. Ett Telia som har gått på charmkurs. De är trevliga somfan. Och riktiga lurendrejare. Och nästa gång Telia kommer till er, begäratt de stannar i en timme, för det har ni betalt för. Åk sedan runt i derasbil en timme, det har ni också betalt för!

Hälsa från mig
Jonas Gardell




Så får det bli...












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig