Fredagsbrev, arkiv

08 maj 2009

Fricken sabbade min onsdag...

Lugdunum var lugn som en filbunke i debuten för Kari. Bara att konstatera. Jag antar trots det att Johnny kommer att få lite problem med tåtarna framöver. Johnny förresten. Nu är han bortplockad från Commander Crowe. Ett genidrag av Puro om ni frågar mig. Jag har alltid hävdat att Commander är en trögbock som vunnit loppen på kapacitet i stället för skalle och nu räcker inte det. Tydligen så har Petri Puro nu blivit tvungen att ta skeden i vacker hand och tänka om. Nu måste han börja visa ögonvitorna om han skall få något med och då är en passiv passagerare med hängande tömmar inte vad som behövs. Nej då skall det upp en liten ettrig Finnpajsare i vagnen. Själv hade jag valt Carl-Erik Lindblom på hästen.

Och så denna Frick! Bauxit Rosa är vår lille krigare. Han är inte så hög och stor, dock har han ett hjärta av guld och muskler likt Mike Tyson. Tyvärr så är han i princip omöjlig att få iväg felfri från start. Vi har därför provat montékval på slutet. Senast så var det en trevlig överraskning när programmet kom. Bara fyra hästar och Bauxiten från spår fyra. Då kunde ju Carina Sköld, som skulle rida, ta en lugn och fin start längst ut och chansen till felfri avgång var nu 70 % På väg ner i defileringsvolten så händer det skumma saker. Plötsligt så är det FEM hästar på väg ut på banan! Jag tar upp programmet och tittar igen. Nej fyra stycken vad var jag kan se. Något är fel.
Svaret kom ur högtalarna någon sekund senare. Farbror Frick hade mullrat lite i luren och ville slänga ut en häst i montékvalet. Hade han anmält i tid som alla andra? Nix, men Stenby och valparna viftade glatt på svansen och gjorde ett undantag. Nu hade plötsligt Bauxiten en häst utanför sig och galopprisken ökade nu till 85 % När starten gick så stod Bauxiten och studsade. Han togs upp till stillastående och gick efter galoppen 1,20,5 2 100m. Eftersom han bjudet de andra hästarna 150 meter på sitt stopp så blev han inte godkänd. Surt? Ja visst men så ser ju reglerna ut. Och det här med efteranmälningar då? Tror ni att jag får efteranmäla till montékval på Solvalla?
Då kan jag ju vänta vid nästa anmälningar och sedan efteranmäla på tävlingsdagen för då är jag ju säker på att få spår längst ut och slipper då med garanti att få någon häst utanför. Jag ska höra med grabbarna på Sekretariatet…

Jag var ganska besviken när jag startade bilen från Solvalla i onsdags. Men så här i efterhand så skall jag bara vara lycklig! På väg ut från stallbacken mötte jag min gode vän Thomas B Andersson. Han frågade hur det hade gått och jag berättade om hur det hade skitit sig. Sedan gick han in i stallet för att köra ut med deras debutant i första loppet. När jag sedan kommit hem på kvällen så fick jag höra att hästen fallit ner i banan efter målgång och avlidit! Det är så jävla tragiskt så det nästan blir löjligt. Min tjocka fux betade glatt i hagen på kvällen efter kvalet medan Thomas och Solveig fick åka hem med tom trailer…

Vi går vidare:

Senaste nytt från Rosengård:
Nu åker brandkåren inte in och släcker ”mindre bränder” längre. Risken för vandalisering och hot är för stor. Utan att ha någon som helst aning så vågar jag nog påstå att det är enda stället på hela jordklotet som ett sådant beslut fattas. Här står Sverige handfallet och tittar på när ligisterna eldar upp och slår sönder det som vi givit dem på deras ”flykt” undan krig och ond bråd död.
Nog bara MÅSTE man väl då få säga, ”KASTA UT DOM” eller?
Vart är samhället på väg egentligen?! Rakt åt helvete om ni frågar mig. Fast det sa farsan till mig redan på slutet av 70talet. Han verkar få rätt.

Money talks.
The Robber Bergh behöver bara hosta till så har Bodens bästa häst genast flyttat in på Bergharns gård. Det här är den riktning som travsporten nu tar och det är som bekant inte alls bra.
Min kollega Stefan Melander skrev i torsdagens krönika på SpelExpressen om det här med travets ”NHL” och liknande. Han ondgör sig på att det diskuteras att ta från förstapriser och lägga på breddsporten. Jag tycker till skillnad från Tarzan att det är en strålande idé. Hade man satsat på p21 lopp på Solvalla så hade Stefan sluppit se Stall Rosas Paula Index på riksspelet i ett lopp med 50 000: - i förstapris. En häst som tjänat dryga sex papp de senaste två åren! Då hade jag valt p21 loppet i stället. Nu trampade hon sig i hagen under dagen och blev struken så han slapp ju se henne i alla fall, men ändå! Tarzan jämförde med hockeyns NHL. Det måste finnas en riktig elitserie för travsporten. Jag håller med honom men NHL river väl inte utomhusrinkarna uppe i kalla Norden bara för att kunna köra NHL i USA. Hade det varit på det viset så skulle väl tvillingfuxarna och Foppa Forsberg ha börjat med skateboard eller biljard i stället. Så länge vi satsar på breddsporten så kommer vi alltid att få en topp. Jag är övertygad om att Stig H aldrig kommer behöva kränga sina årgångsviner på Blocket även om Solvalla skulle ”lyxa till” med ett p21 lopp varje tävlingsdag. Det handlar bara om näsor som pekar rakt upp och en grön gegga som sakta puttrar ut ur styrelserummet på Huvudstadsbanan. Samma gegga som jag får åka igenom varje dag då jag skall ta mig hem till Munsö genom ”det gröna reservat” som instängslat passerar förbi…

Nu måste jag dra vidare. Jag skall till ett tv-produktionsbolag på en intervju. Fråga inte vad det gäller Mina läppar är förseglade likt en Kineshjärnas empaticentra.

Tipsvinnarna från denna publikation ramlar in i härligt strid ström och av mejlboxen att tyda så följer ni tipsen. Denna helg är det knätoffsmania uppe på Rättvik. Av någon märklig anledning så blir en kusk som Hockey nästan aldrig ordentlig favorit på V-75 och det tackar vi för den här gången. I 6e avdelningen så startar han Device. Det känns som att han kommer stå i mer än fem gånger fiolen och eftersom han är fullständigt stenklar så känns det hela ganska märkligt, nästan lite andligt! Varsågoda mina rosa vänner. Ha nu en riktigt skön helg så hörs vi igen nästa fredag. Och glöm inte bort att boka upp hotellrum om ni skall upp eller ner för att avnjuta årets Elitloppshelg. Bästa priserna på de närmaste hotellen finner ni här!

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig