Fredagsbrev, arkiv

10 april 2009

Från högsommar till vår...

Återkommer till Phuket snart men vi börjar med Annika Östberg. Jag var som vanligt i stallet på Solvalla den dagen då jag hörde om henne på radion. Jag kommer ihåg att det diskuterades dödsstraff för henne, ett straff som jag för övrigt är kraftigt emot, och det kändes rätt olustigt. Annika var från Hässelby, 1 km från Solvalla! Åren har sedan dess rullat på och hon har alltså suttit i fängelse i 28 år! Hur länge är det? Den dag då hon greps satt jag och körde Bussig PärupBG-banan ute på Valla. Två år senare åkte jag med farsan ner till Jägersros auktion och bjöd över Bo W Takter och köpte då hem Bussigs lillasyster, Epona Pärup! Hon var 2 år och föddes i samma veva som Annika Östberg greps.

Epona Pärup tog jag min licens med och det var även med henne som jag gjorde debut på ovalen. Epona var under sin korta karriär ganska hämmad av en gammal knäskada och det blev avel för henne. Hennes andra avkomma blev en fuxmärr med eget lynne som fick namnet, Smaragd Rosa! Hennes tävlingskarriär var ganska unik. En del skrattade och hävdade att jag hade "Sveriges sämsta travhäst". Ok, hon fick bara pengar 2 gånger på nästan 40 starter och snittet på 17:-/start var väl ganska uselt. Om vi vänder på det. Jag lyckade i alla fall få Sveriges sämsta travhäst till start, nästan 40 gånger dessutom, det hade Stig H aldrig klarat....

Hur som helst. Smaragden fick även hon göre debut i avelsboxen och nedkom sedan med en elegant fuxkille som fick namnet Bauxit Rosa. Det är samma Bauxit som jag hoppas ska göra en comeback, nu som åttaåring. Epona är i himmelen sedan länge, Bussig ligger begravd här hemma på Munsö, Smaragden är idag 21 år gammal och bor i Norrland och till sist, Bauxit Rosa 8 år skall snart ut igen, samma vår som Annika Östberg släppts och nu landat hemma i Sverige igen!

Med detta perspektiv så går det KANSKE att överblicka all den tid som Annika suttit och "väntat" på framtiden. Nu är hon hemma och jag lutar mig tillbaka och andas ut...

Till annat:
Roger Malmqvist är värd ett eget kapitel. han har under hela sin karriär lyckas hålla sig flytande. Ibland med stora framgångar och andra perioder har det varit matlappsjagandeVisbytravet. Som catchdriver är han topp tio i Sverige men det fattar ju inte dagens travfolk. Utkontrad av, en i och för sig hygglig killes som, Daniel Redén är förstås helknasigt men så ser det ut. Roger har mest fått köra skithästar de senaste åren med några få undantag (de hästar som Daniel Olsson valt bort) och han inser då att något måste göras. Han börjar om. Jagar rätt på lite ägare, hyr in sig i ett stall, börjar köpa in utrustning och alltså starta en egen träningsverksamhet från början igen. Ungefär som min brorsa som efter 25 år som åkare bestämmer sig för att bli ambulanssjuksköterska och då gå hela vägen från Komvux. Det är starka viljor det.

I onsdags så hade Roger tre hästar till start från stallet som innehåller 5 starthästar! En seger och pengar till de andra och mer än hundratusen inkört på en kväll, respekt!


Till Phuket! Förra helgen så kom jag hem från resa nummer elva till Phuket. Att paradiset ligger där känner de flesta till vid det här laget. En del tjatar om att det är för mycket turism runt Phuket men det är både rätt och fel. Du kan fortfarande hitta stränder där du är helt själv och områden utan el att bo i om du vill...

Den här gången var min sambo, svärfar, tjejens dotter och hennes kille med. Ett glatt gäng där Jeanettes dotter och hennes kille fick en mycket proffsig vägledning av undertecknad jag avstyrde alla riskmoment då sällskapet närmade sig äckel-Leifs "Ricos" och andra sk. Skandinaviska restauranger. Nej vi höll till på de traditionella ställena med plaststolar och vaxdukar, där man äter god thaimat helt enkelt.

En eftermiddag så var vi uppe på hotellet och hörde plötsligt en enorm explosion! Vi såg även ett gigantiskt ljussken över norra Karon, vid rondellen. jag drog iväg med motorcykeln för att se vad som hänt. Det visade sig att det var ett elfel som orsakat explosionen. Hela nedervåningen på en hotellbyggnad blåstes ut. Några skräddare och massageställen var utbrända. Enligt de poliser som jag talade med så hade troligtvis ingen person omkommit, vilket skulle vara sanslös tur med tanke på hur mycket folk det är vid rondellen i karon vid karonbeach. En del fick visst lättare brännskador. Här nedan ligger några bilder och filmklipp som jag tog:


Brandkåren var framme på 4 minuter!





Skräddarnas butiker brann upp totalt.




Rökrock till någon?







Brand Karon.




Jag har lagt upp lite fler bilder från Phuket som ni kan se här nedan. Om ni vill ha ett tips så säger jag bara, åk ner till Phuket i augusti! Det är mycket lugnare på ön då även om Patong öser på som varligt förstås. Ett erbjudande på två veckor med flyg och hotell för ungefär sjutusen spänn har du här!


Phukets södra ände.



En trevlig ö helt för sig själv...



Faan vad han smilar onaturligt!



Det är dessutom brantare än det ser ut...



Maten är alltid kanon så länge du undviker "svensk biff".



Phukets trevligaste hak, Best Friend, karonbeach,
hälsa från Dennis från Sweden så bjuder dom på en kall
Chang!



Den här gången testade vi The Old Phuket, karon.
Ett trevligt hotell med pool på tredje våningen!


Den här kvinnan serverar den starkaste såsen som jag
någonsin ätit, det är Wasabi och chili nedkokt till
fullständigt galen styrka!


Ska man äta lyxigt så åker man ner till Chalong och sätter
sig vid Kan Eang, bord vid stranden såklart...


Ekerö brukar den enda Swedbankbankomaten vara ur
funktion, Phuket har bättre lösningar...

Baksidan av Coral island, en fiskare tog oss dit...


Havet kan inte vara vackrare.



En av alla trevliga kvällar...



Äntligen så har dom satt packboxar på motorcyklarna.
Nu var det inga problem att få med frukt, blommor, grillar
och annat från varuhusen...





Som sagt, Phuket är som vanligt underbart!
Nu måste jag ut och fixa här hemma och jag önskar er alla
en underbar påskhelg.
Förra helgen så satte jag ju Torvald Palema utan problem. Commander
Crowe har ju tröttnat och Torvald har ju tokform. Den här gången är det
Romme som skall dela ut påskägg. jag har fått stenklart på en trevlig pålle.
I första avdelningen så blir det körning mellan Orso, Tom Raider och några till.
När dom kört klart så kan Örjan åka förbi sällskapet med Verdi Sund med ett leende
på läpparna! Dryga tolv gånger skumgodiset får vi!
Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig