Fredagsbrev, arkiv

03 april 2009

Det finns en konstig farbror vid mitt dagis...

Vecka två på Phuket är på väg att ta slut och i morgon lyfter vårt Jumbojet från Phukets ganska korta startbana. Planet är absolut fulltankat, det sitter 600 ölstinna personer i sätena och det gigantiska lastutrymmet är fullproppat till sista väska med kläder, prylar och samsong! Det är inte så värst många meter kvar av banan när Jumbon till sist lättar från marken och stånkar sig ut över Andamaniska havet för att långsamt stiga mot marschhöjd. För en klok Stallchef med full insikt i flygets risker så är det en rätt märklig upplevelse som jag hoppas och förväntar mig slutar med en trygg landning på Arlanda under lördagseftermiddagen.

Här nere har allt varit precis lika perfekt som vanligt. Vi har varit ute på en ”egen” ö med longtailboat. Det har avnjutits Changbeer i kopiösa mängder och vi har som vanligt valt de rätta haken att äta på och har naturligtvis undvikit grisen ”Kent” och Ricos i Patong. Det här var besök nummer 11 och nästa resa får bli ganska snart.

Hemma i Sverige verkar det mesta varit sig likt. Har faktiskt inte lirat en krona på hästarna dessa veckor och inget spår av abstinens har märkts av. Svanstedtaffären rullar vidare och det verkar nu som att Svanens försök att lägga över skulden på drängarna kommer att gå i lås, i alla fall på kort sikt. Att Åke inte skulle ha använt grisfösare själv i träningen verkar fullständigt orimligt i mina ögon och öron. Personer som jag tillfullo litar på har berättat om hur Zoogin strömmades då det begav sig och då kommer vi in på en intressant punkt, nämligen tilltro och människans rättighet att få ”tro” på vad den vill. När Disa satt hos Ekdahl i ”Kvällsöppet” och berättade om träningsmetoderna och även namngav hästar som gått för grisfösare så satt Stig H i samma rum och valde att tro att Disa satt och ljög medan han ”trodde” att Svanen var oskyldig som ett litet lamm. Där valde Stig H vad han ville ”tro” på. I media går nu ”kollegor” ut och stöttar Svanen. Walmann mumlar om att det nog inte hänt och flera med honom håller alltså Svanen under sitt beskydd. Orsakerna till detta ställningstagande kan vara två. Antingen så anser de aktiva att det här med grisfösare är en storm i ett vattenglas och att det förekommer flera betydligt värre situationer för djuren då de pressas i storstallen och att ”en liten stöt” då inte är så märkvärdigt. En annan orsak skulle kunna vara att det är många som har en orolig tillvaro för dagen. Jag skulle kunna namnge ett tiotal tränare som någon gång testat grisfösare på några gamla tröga pållar. Det finns garanterat ett stort antal personer som skulle kunna beskriva dessa händelser med obehagligt tydlig precision.

Skall då Svanen eller drängarna dömas? Antagligen inte då vittnesmål i sig aldrig räcker för att fälla men jag hoppas och tror att det finns detaljer och indicier som kommer fram vid en eventuell rättegång. Oavsett hur det blir så har det här naturligtvis inte varit bra för travsporten men vad värre är, det har även belyst människans sämsta sidor. Vi vill inte se! Ingen orkar eller vill se hur grisarna har det i de Danska köttfabrikerna, ingen vill veta vilken djurhållning som kan producera Irländsk köttfärs för 19,90:- kilot. Vi vill bara blunda och sedan går vi till Lidl och köper billig skitmat som i de allra flesta fall producerats på, ett för djuren, vedervärdigt sätt. Så är människan och då är det enklast att blunda för Svanstedtaffären och då frågan ställ på sin spets så står då de aktiva och ifrågasätter tiotals vittnen som berättar om metoder som lyder under djurplågeri.

Varför är det då såna som jag, som ”valt” att tro på människor som vill belysa ett djurplågeri och oetisk hantering av travhästar, som skall få all skit? Varför är det inte ryggdunkarna och tränarkollegorna som flata står och blundar som ifrågasätts? Om dottern kommer hem från dagis och säger, ” – det finns en konstig farbror på mitt dagis, han brukar ta in mig i ett förråd med leksaker och ber mig klä av kläderna”. Hur reagerar då en förälder? Litar man på sin dotter eller snubben på dagis? Hur som helst så skulle jag hålla ungen borta från aktuellt dagis och naturligtvis tro på min dotter in i döden. Disas mamma har naturligtvis ingen anledning att inte tro på sin dotter. Svanen har säkert någon i sin närhet som tror honom av samma orsaker (antagligen inte de som är involverade i verksamheten). Vi andra som är mitt emellan vittnen och Åke har naturligtvis all rätt att ”tro” på det vi vill och sedan får det juridiska ta vilka vägar som helst.

Polisen trodde på Lisbeth Palme när hon pekade ut Christer Pettersson, varför i hela friden skulle hon ljuga om det? Ville hon hämnas på en gammal pundare?! Hovrätten trodde med på Christer Pettersson och därför frikändes han. Troligtvis så var även hovrättens jurister ganska säkra på sanningshalten i Lisbeths vittnesmål men det resulterade inte i en fällande dom.
Tror jag att Svanstedt gjort sig skyldig till de brott som han är misstänkt för? Absolut. Skulle jag döma honom i en Tingsrätt? Ingen aning…

Nej, vi får lämna det där nu. Mejla som vanligt hatbreven till den vanliga e-post adressen. Skall ni kasta skit i min gästbok så kan ni väl i alla fall namnge er och bifoga en giltig e-post adress annars finns risken att jag slänger era inlägg i bajshögen.

Nu måste jag iväg för en sista trevlig dag på Phuket för den här gången och ni får ha en trevlig helg så hörs vi igen.

Förra helgens vinnare blev ju struken så vi får dubbla liret till denna helg. Commander Crowe skall ut på Eskils och bromsa och där har vi en absolut stenklar vinnare. Torvald Palema! Åke har lyckats få ordning på den skadade kanonen och dessutom satt honom i ett vidrigt läckert skick. Här får jag faktiskt en liten klump i halsen och får lust att radera hela Fredagsbrevet. Åke Svanstedt är nämligen en otroligt skicklig hästkarl och har ofta hästarna i ett fantastiskt skick. Faan, tänk om han bara kunde lägga korten på bordet och gå vidare. Vi har tillåtit dopade hästar komma till Sverige och tävla, vi har gett dispenser till kuskar som skall ha varit avstängda, vi har låtit kuskar som kört på fyllan i loppen komma igen och fortsätta som kuskar så nog kunde väl Svanen kunna ordna någon pappersvariant under en ev. lång avstängning och sedan gå vidare. Men så länge han inte står upp för sitt och dessutom fortsätter att ta betalt för att lämna ut tips och information om hästarna till ägare och spelare så kan jag inte bara släppa det där.


Så får det bli…

1 kommentar:

  1. Hittar din gamla blogg när jag googlade på grisfösare. Mkt bra skrivet! Jag förundras över hur så många kan fortsätta lämna hästar till Svanstedt för övrigt också. Det är som att sänka sin egen moral. Och som sagt, att alla andra tränare "trodde" på Svanstedt är nog ett tecken på att det finns en stor majoritet som själva använt sig av samma djurplågeri-metoder. Undrar hur det ser ut idag?

    SvaraRadera

Om mig