Fredagsbrev, arkiv

13 mars 2009

Finaldags!

I morgon kväll är det den stora finalen i Globen. Naturligtvis så får ni ett stenklart lir till detta med. På bloggen hittar ni de senaste analyserna till finalen och det blir inga Mollysar eller guldklädda polyptjejer från Idolfabriken som vinner, så mycket kan jag avslöja redan här men som sagt, all info på bloggen!

Den här fredagen måste jag bara få börja med att bifoga en faktura som damp ner i lådan här på Munsö i veckan. Stall Rosas hästar har inte rosat (kul ord) marknaden på slutet men vändningen kommer. Bauxiten och Paula ska montékvala på onsdag. Hur som helst. Det är sambon som sköter papper och ekonomi här ute och tur är väl det. För någon månad sedan så betalades således en svindyr faktura från Stc som avsåg hyra av gästbox i ett svinkallt stall med 4 spadtag spån i på någon av landets travbanor. Räkningen betald, dock i senaste laget så några dagar efter inbetalning så kom en påminnelse. På den stod, som brukligt, har betalning skett de senaste dagarna kan ni bortse från detta krav. Sagt och gjort, räkningen förpassades till de evigt prassliga ängarna tillsammans med gårdagens pyttipanna i kökets soppåse.

I veckan så kom då plötsligt ett kravbrev där det hotades med kronofogden och ett påslag på dryga 600 pix var även tillagt. Med stor förvåning så granskade jag detta dokument och kunde då se att skulden uppkommit då vi inte hade betalt den ursprungliga fakturan till fullo. Det fattades 5 öre!
Det är precis så här Stc skall agera om man vill främja travsporten och underlätta för de aktiva. Jag letade upp den betalda fakturan och kunde då konstatera att beloppet även avsåg ”.05” på slutet. Siffran ”5” var tryckt precis på beloppsramen på fakturan och således, i princip, omöjlig att se. Hur som helst, att driva ”skulden” på 5 öre till kronofogden kan naturligtvis bara utföras av någon som har anknytning till Stc eller möjligen intagen på Rättspsyk enligt LRV. Det skall väl tilläggas att jag efter några samtal med Samhall-bunkern ute på Solvalla lyckades få ”skulden” bortförd men ofrånkomligt är dock Stc:s metoder…




Här skall degen in till varje pris!






Vinst i snitt på var 5:e lott hos Miljonlotteriet!


Min kompis Tarzan brukar ju ofta säga att han inte gillar ”bidrag” i travsporten, ”det skall köras om pengarna”. När jag då förra veckan föreslog att en ersättning på någon tusenlapp till alla deltagande ekipage som i loppen blir utan pengar borde utgå så kan jag tänka mig att Stefan ruskade på huvudet där hemma vid fikabordet i Enköping. Inget konstigt i det, vi älskar travsporten båda två men har väl ibland lite olika utgångspunkter. Men när det börjar diskuteras huruvida Solvalla skall lägga millar på transportbidrag i form av flyg till Elitloppet åt de franska hästar som tjänat miljoners miljoner ja då skall det genast skjutas till pengar… De pengarna skulle komma som en välsignelse till alla småtränare som blev först utan pengar ute på banorna i en massa lopp. Kom igen Stefan, om vi skall ha bidrag så skall väl dessa inte tryckas ned i de feta plånböcker som ligger på skrivborden ute i den franska landsbygden…



Mer Elitloppet. Fattar ni att det bara är dryga två månader kvar innan det är dags?! Jag vet inte om jag börjar bli gammal men inte var det väl så värst länge sedan dom svängde in på upploppet. Det är väl lite tidigt att börja spekulera men nog verkar det som att vi har lite ont om stjärnhästar att vänta på inför årets Elitlopp. Det brukar ju spekuleras i liknande riktningar varje år men just i år verkar det tunnare än vanligt. Jag läste nyligen att den stackars bromsklossen Giant Superman jagats igång för ytterligare en ny säsong och om det är där vi skall lägga hoppet om en svensk seger i Elitloppet ja då är det knepigt…

Läste att antalet B-tränare i Sverige de senaste 10 åren har minskat med ungefär 40 % Är det verkligen någon som fattar vilken katastrof detta är? Vad har de styrande idioterna gjort de senaste tio åren för att stävja denna trend? Jag skulle gärna vilja se de punkterna på ett papper där vi kunde analysera exakt vad som gjorts för att försöka behålla de tusentals aktiva som nu istället lämnat travsportens sjunkande skepp. Jag är tyvärr ganska övertygad om att de ansvariga inte har gjort ett förbannade dugg med det här problemet. De har som inskränkta noviser endast tittat på spelomsättningar och höjningar av prispengarna (i fel ända av prisstegen).

Nej mina kära vänner nu måste jag dra vidare. Jag glädjer mig åt alla fina ord jag får från alla er som läser ”Dennis Ek, the true story”. Visst, en del tycker att jag verkar dum i huvudet med men jag gillar det också.

Vill ni ha en riktigt klar vinnare av mig denna helg så rekommenderar jag att ni går in på min blogg för det bästa tipset till Melodifestivalen i Globen. Vill ni ha en skön spik till Lusekoftornas lördagstrav så är det i 7:e avdelningen. Ludde körde galopp med Joel Cortina senast och då väljer han att rycka av skorna och lägga på ett helstängt huvudlag på yrbollen till den här starten. Galopprisk 92 % ? Vi tackar Kolgjini för den balansändringen på favoriten och lägger en rejäl sudd på Hasse Molar med Flemming Jensen. Jag tror att spelkollektivet glömmer honom ända upp till 13 gånger Kvikklunchen.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig