Fredagsbrev, arkiv

27 februari 2009

Kungahuset, ett sjukt system!

Nu ska Percy Nilegårds underbettsgelike "äntligen" gifta sig med "Amfetaminkungen från Stureplan". Jag är väl inte den förste som kommer att vifta med flaggan den dagen då det blir dags för bröllop. Det här med kungahus och Prinsessor är inte riktigt min grej. Precis som alla anndra som tycker att hela idén med framavlad rikedom är vansinne så är jag tvungen att hålla med. Visst, mupparna från slottet är bra PR för Sverige men till skillnad från t.ex. Stenmark och Björn Borg så har Victoria, Madeleine och Calle inte gjort ett förbannade dugg själva för att få den status och rikedom som de nu vältrar sig i. Det var bara en "flykting" från Tyskland som slog isär benen inför lille Gustav och vips så ploppade det ut tre ungar som sedan kunde parkera sina BMW bilar hur som helst, shoppa loss runt Stureplan och resa runt och leka.




Alla Kungens bortskämda snorungar har genomgått "fina" och dyra utbildningar men ingen av dem har någonsin haft ett riktigt jobb eller skapat någonting egentligen. Nu talar Kungen så fint om "entreprenören" Westling som att han vore något riktigt stjärnskott på himlen. Det enda han gjort är att slå igång ett "innegym" där flertalet kriminella håller till och mjölpåsarna far omkring likt konfetti. När det började knaka i bokföringen för Daniels lilla firma så kom det vips ett gäng täta gubbar och skyfflade in 14 miljoner till grabben...

Som sagt, duktig entreprenör sa Kungen. Jag kan tänka mig att SÄPO rensat en hel del i Daniels "arkiv" innan de nu släpper in honom i den fina världen. Låter jag bitter? Absolut, jag skulle också vilja ha ett eget kungahus med allt vad det innebär men jag har förstått att jag då får skapa mig detta kungahus själv för min morsa jobbade på Konsum och pappa var skrothandlare när jag producerades i en etta uppe på Hammarbyhöjden så där kom det inget på köpet.

Det kommer nog fler tillfällen att få återkomma till det stundande bröllopet, det snackas om att Daniel redan "skottat på" på annat håll och sånt tror jag inte att pappa Gustaf tycker att Victoria Nilegård skall behöva leva med...

Vi går raskt vidare:

Åke Lindblom har fått några riktiga käftsmällar på slutet. Stallets gamle trotjänare Confess Arnie (som faktiskt spöade Gidde Palema en gång i tiden) blev de tvungna att avliva efter en olyckshändelse och det var naturligtvis tungt för gänget ute på Gröndal. Att hästägaren är kunden hos tränaren det vet Åke lika bra som andra och vill nu ägaren prova en annan tränare för sina hästar så är det egentligen inte så mycket att snacka om. Men nu är det så att det finns mycket få tränare i det här landet som bjuder på sig själva och ger ett mervärde för ägaren och Åke är en av dessa få. Se bara på Svanstedt som tycker att ägarna skall betala pengar för att få tips och information från stallet. Jobbet som Åke och Ulrika har lagt ner på Lugdunum är oändligt och det verkar vara få som fattat hur knepig den där gamle valacken är. En del har trott att det bara varit starten som inneburit ett orosmoment, det är naturligtvis mycket mer än så. Nu skall han tydligen "utvecklas" nere i Karis fabrik men där tror jag de går bet och det är med viss skadeglädje jag kommer att följa Lugdunum. Extra intressant skall det bli att se hur den här nervige pållen kommer att fungera med olika hyrkuskar! Tänk er själva, Johnny Takter med glänsarstroppar från spår 4 bakom bilen...

Har ni hört den stora nyheten som damp ner i veckan?
Solvalla får ställa in 3åringslopp! Undrar om det var för tre eller fem år sedan som jag kritiserade det här med att mata på treåringslopp i parti och minut? Propositionerna har ju varit idiotiska på Solvalla under massor med år så ingen är förvånad. Man vägrar att släppa tanken om "elitbana" och Tant Grön kräver antagligen att det skall vara allmänhetens åkning i treåringsloppen på våren i halvtomma fält.
Jag VET att jag skulle kunna presentera proppar för Solvalla som skulle ge fulla startlistor till 95% men Stenby och bruntungorna vill tydligen fortsätta på den inslagna vägen. För ett tag sedan så berättade Stenby "stolt" att det inte ens blev fullt fällt i ett lågklasslopp där hästarna kunde varit ända upp till tolv år för att få anmälas. Duktig kille, du hittade ETT sånt exempel. Kan det bero på att det var en proposition som är lika återkommande som en tsunami?!
Naturligtvis så måste det finnas en kontinuitet i propositionerna men det fattar dom inte på Solvalla. En gång i tiden när Norrlandsmuppen satt vid rodret så blev han "tvingad" att köra b-lopp på Solvalla några lördagar mitt i vintern. Man mörkade från Vallas sida så mycket det gick. Ingen information i tid till de aktiva och framförhållningen var lika med noll. Ändå blev det 7 eller 8 b-lopp första lördagen. Nu har det provats p22 lopp på Solvalla några söndagar men då har man precis som i de flesta montéloppen kört med "fegproppar", dvs. höga klasser. Själv har jag gett upp hoppet om travet i allmänhet och Solvalla i synnerhet men för de som orkar kämpa vidare, kasta ut nollorna från skrivborden och in med rätt folk.

Förresten, jag var inne på Solvallas "nya" sekretariat för några veckor sedan. Det är väl inte så nytt men jag är väldigt sällan där. Hur som helst, det var en märklig syn. Vakthuset på stallbacken var tomt de flesta stallen var tomma och släckta. Jag gick in vid inskrivningen som var helt nedsläckt och gick enligt pilarna upp för trappan en våning och där höll de till!
Ett tiotal personer med div. "viktiga" uppgifter framför sig och möblering samt inredning var trendigt svart/vit och dyr! Det är ju skönt att se att det sjuder av liv någonstans på Solvalla i alla fall, även om det bara är den skyddade verkstaden som är platsen...

I morgon är det sista deltävlingen i Melodifestivalen och där finns antagligen ingen slutlig vinnare. Jag skall analysera och lyssna under kvällen och lägger ut bra tips om vilka som i alla fall går vidare till Globen och det kan ni läsa om här i morgon! Det är ofta fina odds att spela på till dessa tävlingar.

Jag hoppas att det var många som hakade på och spelade Stallchefens stenklara i lördags. Pappa Goop visade klassen! Nästan 30 gånger moset den här gången. Jag får lov att tacka för idag och önska alla en skön helg och naturligtvis så skall ni få en riktigt klar igen till Åbys V-75a så ni har deg till liret på lördagskvällens melodifestival.

I sista avdelningen så har ju Bonus Käll lottats till ett härligt 9e spår och det är väl ingen skräll direkt nu när formen börjar nalkas. När vi då kommer att få nästan 10 gånger chipsen så blir det ändå ett skönt lir att luta sig emot. Varsågoda.

P.S.
Ja, bildmontaget på Daniel och Victoria VAR omoget och barnsligt men jag kunde inte låta bli.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig