Fredagsbrev, arkiv

16 januari 2009

Hästgalor och Guldbaggegalor...

Vi börjar med Let´s Dance. Redan under första veckan så blev det tack och hej för permanentvätske alkisen Mojje! Det var tydligen en lätt hjärtinfart under första fredagsprogrammet som var orsaken, själv tror jag att det svalda tuggummit torde varit orsaken. Hur som helst, Mojje har hoppat av och en ny ska alltså slängas in i produktionen med mycket kort varsel. Jag vet inte vad vi tv-tittare har gjort för ont men nu skall en Wahlgrenska sekten in i rutan igen! Efter det frosseri i ”Wahlgrens” vi fick under Lotta Engbergs uppesittarkväll den 23e så trodde jag att det skulle avta men icke då. Christina har suttit på ”slottet” och vimsat och nu så slänger man alltså in Niklas Wahlgren i Let´s Dance.






Heders-Niklas!



Mitt tips är att Morgan Alling kan vinna hela tjotabalongen och jag har redan klivit in med ett mumsigt lir på honom som vinnare av Let´s Dance till 13 gånger degen. Nu har visst oddset sjunkit något med det är fortfarande ett klart tilltalande spel. Vill ni tjäna deg under fredagskvällarna så kan ni ju gå in och lägga tunga lir!

Spela på Lets Dance. 1000:- att spela för här!

Finfolket hade sin ”fina” Guldbaggegala i onsdags och någon nerknarkad Kleerup syntes inte till. En överpretentiös Maria Lundqvist var det enda som kunde anses kräkframkallande. En annan kul notering var den att Persbrandt suttit som nominerad under många år utan att någonsin fått gå hem med en bagge men när han sätter på sig fånig hatt och lösmustasch och leker Raskens ja vips så fick han sin första Guldbagge. Fniss…

Nu till årets hästgala nere på Rondo. De gamla konfirmationskavajerna och klänningarna från Haléns skall åter dammas av. Det är många pris som skall delas ut och de flesta mottagare är ju rätt givna men visst finns det löjeväckande generalmissar vid nomineringarna.

Årets komet: Christoffer Eriksson nominerad men inte Fredrik Persson.

Årets tränare: Kari Lähdekorpi finns inte med bland de nominerade.

Årets häst är ju enligt Djurparkslallaren redan klart, han flyger upp från Frankrike för att hämta priset som han säger.



Jag har flera gånger sagt att Commander Crowe har mer kapacitet än skalle men Opal Viking äter han upp 9 gånger av 10 så går priset till emigranten så är det ett stort fiasko.

Det viktigaste priset av dem alla, Stall Rosas Blyhandske 2008 kommer Johnny Takter att få mottaga under kvällen på Rondo, vi skriker grattis…

Man var visst jättenöjda med Opalen i förra starten där han efter drivning lyckades ta sista pengen i ett lopp där ingen körde för seger. Det enda man hade önskat var ” - att han skulle ha blivit lite mer trött”. Jag kan lova er, nästa söndag så blir han det…

Bland mina vänner i travvärlden så har det funnits tre personer som aldrig velat bli "stora". Lasse Jakobsson, en av de bästa fotograferna på Kanal 75 var min bästa vän då jag var 15 år. Vi träffades i Uffe Nordins stall och höll ihop dagligen och hade nära kontakt i mer än 20 år. Medan jag blev stora killen och hade sambo och barn så var Lasse den outtröttlige ungkarlen! Det finns ingen nu levande person som slitit så mycket sula på Lorry och Grand Garbo som denne dansgolvs virtuos, Lasse var helt outstanding. Hur som helst, till slut slog blixten ner och Lasse la de röda sportbilarna på hyllan och köpte bil med drakkrok, gifte sig, köpte kåk och producerade barn i en hissnande takt. Nu är Lasse sedan många år en av oss "vuxna".



Den andra personen jag tänker på är Roger Malmqvist, ungkarlarnas gudfader. Under mina år på Gotland fick man ofta följa med i svallvågorna bakom Styggson då han med elegans och pondus gled omkring på Bur, Snäck, Kneipbyn och alla andra ställen. Åren gick och än idag så lever Roger utan legobitar på golven hemma och vi väntar alla med spänning på den dag då Roger ansluter sig till oss!



Den tredje personen är anledningen till att jag tar upp detta nu. Visbytravets Roger Hassborg! Här har vi den person i landet som har verkat vara något av immun mot all form av fortplantningsproduktion. Han skulle helt enkelt bara gå i pension som singel. Men för flera år sedan dök en Hanna upp i hans närhet och plötsligt så var han sambo! En skräll utan dess like. Rogers bror Pär är sedan många år en stolt far men åt Roger fanns nog inget att göra. Plötsligt så dimper då bomben ner, Roger Hassborg har blivit farsa! Det hela känns fullständigt omtumlande och är ganska svårt att ta in men faktum kvarstår! Källarlägenheten har bytts mot en större och Roger Hassborg blev till sist en familjefader. Grattis även till Hanna. Jag har fått höra att sonen, som det nu blev, eventuellt skall döpas till Harry! Fattar ni, Harry Boy... Snälla Roger, du förstår väl att den lille knatten naturligtvis skall döpas till Kenneth! Allt annat är ju en katastrof...






Nog om detta, ha det bra nere på ön så ses vi i sommar. Nu vidare...





Jag har varit skeptisk till hela "Mamma Mia" konceptet ända sedan Björn och Benny började planera musikalen. Den blev en megasuccé och jag har inte sett den. När sedan spektaklet skulle filmatiseras så blev jag ännu mer osäker på hela grejen. Nu har visst i princip ALLA sett filmen och jag har nog bara hört positiva reaktioner. I veckan så satte jag mig med sambon i soffan för att avnjuta filmen. Efter ungefär 10 sekunder kände jag, vilken jävla dynga! ju längre den sk. filmen rullade ju mer skakade jag och sambon på våra huvuden. Hela storyn är fullständigt ointressant och dessutom helt ologisk och de "kända" skådespelarna spelade över så jag höll på att skratta mig tårögd. Sedan var hela upplägget kalkonartat. Lite smäll i fönsterluckor och sedan sång, lite spring på stranden och sedan lite mer sång och när till sist Stellan Skarsgård brister ut i tjoflöjt sång efter att ha klättrat på ett tak jagad av en gammal kärring då var det liksom gonatt! Filmen Mamma Mia får 1 välfyld kräkpåse i betyg...



Nej nu får vi ta och ge oss för idag, ha en skön helg så hörs vi nästa vecka förresten, är det någon som missat Dennis Ek, the true story. Om så är fallet så hittar ni den här!

Det är V-75 på Åby och i 6e avdelningen så vinner Joel Cortina hur löjligt enkelt som helst till 15 gånger gruset!

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig