Fredagsbrev, arkiv

15 mars 2024

Mystiken kring Stora Alby...

Alessandro Gocciadoro är på väg till Stora Alby, sägs det. Stig H Johanssons mytomspunna anläggning som huserat oändligt många superhästar genom åren. Under de senaste tio åren har dock något märkligt hänt. Att Johansson trappade ner under sina sista år som aktiv ger ju en naturlig följd men vare sig Reijo eller Båth fick någon större snurr på verksamheten. Nu är det då dags för Gul kusk att åka på den berömda pumpen. Stora Alby gård ligger “lite” fel och det visar sig nu med all önskvärd tydlighet. Nu skall det tilläggas att jag spekulerar fritt ur mitt yviga sinne och bara har flyktiga och fläckvisa minnen från mina kemilektioner men det hindrar mig inte från att få spekulera just fritt. Gården är förgiftad! Jag har under mer än trettio år hjälpt min bror i hans åkeri och har under alla år tömt byggavfall och liknande ute på Hagbytippen. Precis som alla andra “gamla” soptippar så blir det ett “berg”. Många har gjort skidbackar av sina. Ekerö har en egen skidanläggning som ligger på just ett “byggt” berg. Idag får du höga böter om det ramlar ut en dammsugare eller en tryckimpregnerad planka ur containern. Då det begav sig så var det “fritt fram”. Kylskåp rinnandes av freon samsades med lastbilsbatterier fulla av bly och batterisyra. Olja, asbest och annat smått och gott, allt mosades ner i backen och blev till slut ett ståtligt berg. Under åren som gått så har ju miljöengagemanget ökat “en smula”. Idag är det alltså nolltolerans och man är mycket noga med hur avfallet tas omhand. Men långt där nere i myllan har vi kvar alla "godsaker". Det är från detta som lakvatten nu smyger sig fram mot Stora Alby! Man har säkert gjort massor med tester på gården men jag är ganska övertygad om att Hagbys soptipp nu till slut slagit sina klor i den anrika gården. Så du, din lilla spagettigubbe, det blir uppförsbacke framöver…  

Vi ställer tillbaka spåkulan i sin kartong och kastar oss över Blyhandsken! I torsdags var det dags igen. Den här gången var det Per Nordström som levererade ett formidabelt klavertramp när han med alla medel försökte köra sig fast med en stenklar vinnare. Vi kan i alla fall konstatera att han lyckades med bravur. Loppet var V4a avslutningen (lopp 4) nere på Jägersro. Per körde Darwih Wise L. från ett nionde spår bakom bilen. Hästen verkade lite vass men trots detta så envisades Nordström med att välja en strulig rygg. Det var nära galopp och att pållen klev upp i vagnen framför. Det blev knepigt in i första sväng men Per lyckades skickligt köra felfritt. Att då, med tanke på hur hästen agerar, gå ner i rygg på innerspår när det var ledigt rakt fram var en mycket märklig manöver. Ur svängen började det se lite “hett” ut och Per frågade snällt Stefan Landén som satt utvändigt om han kunde ta upp lite och släppa ut Nordströms häst vilket Stefan snällt gjorde. Med hjälp av denna övertalning blev det plötsligt perfekt för Per. Varvet kvar, andra utvändigt med en stenklar vinnare fint på bettet. Han fick sitta kvar ända till 600 meter kvar innan han behövde ta i högertömmen. Men där och då slog blödningen till, det måste ha svartnat för ögonen eller något liknande. Dödenshästen hissar ett hav av nödflaggor och det börjar komma häst i tredjespår. Per Nordström SITTER KVAR! Den förnedrande synen när han blir dragen sist måste ha nått ända till Rosengård där nysvenskarna satte falafeln i vrångstrupen. Det flygande upploppet där man hämtade in 80 av 120 meter i överljudsfart väger dock inte upp, inte alls faktiskt. Härmed delas en fet Blyhandkse ut till Per Nordström för sin huvudlösa styrning. No hard feelings Per, men den här var du värd…

Välkommen in i klubben Per!

När jag ändå är på det här humöret så vill jag passa på och höra om någon har kontakt med Johan Untersteiner. Tipsa honom då om att han borde behandla höger bak på Global Empress. Det vi fick se idag på Åby i lopp 2 var inte roligt.

Häng med på Åland Summerboost i juli!

Har jag inte NÅGOT trevligt att skriva idag? Nja, efter att de små obehagliga guttarna från brunostens land vann svenska Melodifestivalen så har jag mått ganska illa. Det kan ligga till last när jag nu komponerar detta Fredagsbrev. Så jag kör vidare med motorsågen. Nyligen så hittades en resväska med ett stycke iranier inuti. Nu har det visat sig att man funnit tre misstänkta för detta dåd. Tre afghaner (kanske några av de afghanska “barn” Sverige så glatt vinkade in en gång i tiden) är misstänkta. En av de tre är en kvinna som har barn med BÅDA de andra som dessutom är bröder! Jo, om jag fattat rätt så är det faktiskt så. En av bröderna sitter nu häktad, den andra brodern samt kvinnan är internationellt efterlysta. Men tro inte att svensk media vill hjälpa polisen att finna dem genom att publicera bilder på deras trynen. Näe, det ska vi INTE göra. Sverige 2024.

Ahhhh, vänta lite………….

Så där, blev tvungen att öppna fönstret, andas in tre djupa andetag och räkna till tio. Med de här orden så ber jag att få tacka för den här gången. Som om det inte räckte med norska barn i svenska Mellon så körs nu även V75 i Norge, suck! Hur som helst så har jag fått en riktig Kvikklunsj att bjuda på. I femte avdelningen så har Jepson blivit erbjuden en fin åktur. Det är spritsat och klart på Gasparito! Vi får 7 gånger syltetøjen bara för att vi backar upp. Ha nu en underbar helg tills vi hörs igen nästa fredag.

Visste du förresten att Stefan Löfven som barn vallade sina skidor med memma.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig