Fredagsbrev, arkiv

19 maj 2023

Elefanten i rummet...


En vecka har nu gått sedan Margareta Wallenius Kleberg i bedårande vackert vårsommarväder lämnades över till evigheten nere vid Ekerö kyrka. Nu finns en video från begravningsakten där även bilder och fakta rullar från Margaretas liv. Videon är väldigt fin och hedrar Tant Grön på ett alldeles härligt sätt, med lite glimt i ögat till och med. Slutscenen där Wallenius Rederiets första fartyg  M/S Soya III, byggt 1936, i Mälarens vatten utanför Ekerö kyrka signalerar och sakta backar bort från kyrkan i strålande sol var mäktigt. För alla som sett videon (du kan se den här) så kommer nog ändå en fråga upp. Här snackar vi om en hel elefantflock i salongen! I videon glider bilder från aktiva sakta förbi och även vackra ord om Margareta ligger som citat. Det är många vi får se. Allt från riktiga vänner och samarbetspartners till rena gratissnittare som glatt ler mot kameran. Men när bildspelet rullat klart så känns det lite konstigt. Är det inte något som liksom fattas?! Den som faktiskt betytt MEST för Menhammar, framför allt på tävlingssidan, finns inte med! Inte med en enda bild, inte med ett enda ord! Vart tog Stefan Hultman vägen?! Svenskt Travkriterium, Derbyt, Elitlopp, Prix dÁmerique och mycket mer! Inte en enda bild på Stefan. Det här är naturligtvis helt medvetet gjort och jag har mycket svårt att förstå varför. Jag har känt Stefan i över 40 år och om HAN lyckades vara kvar på Menhammar så länge som han gjorde så är jag ganska övertygad om att Margareta absolut ville att det skulle vara så. Nu har Maggan seglat iväg och det Gröna reservatet gick på en sekund in i eget driftsläge. Ingen Hultman i bildspelet är bara en föraning om vad som stundar. Som jag flera gånger tidigare skrivit om så är mark, bostäder och byggnationer högt prioriterat inom företaget och “hästbiten” kommer få en betydligt mindre roll i framtiden, var så säker. Enligt flera jag talat med så är nog en halvering av stobeståndet snart en verklighet. Samtidigt så kommer det att byggas, byggas och åter byggas. Om jag får analysera information och verklighet så tror jag inte heller att den tyska migranten från Skåne kommer att bli någon långvarig gäst på det gröna reservatet. Säga vad man vill om Menhammar i allmänhet och Svensk travsport i synnerhet men nog var det bättre förr…

Vi lämnar mina gröna grannar och skrapar lite på Dr. Anderssons öde. Enligt vad man kunnat läsa sig till och den övriga information jag fått från “säkra källor” så måste jag nog tillstå att Andersson kommer lindrigt undan. Svensk travsport behöver inte sådana alls inom sporten. Vi behöver profiler som Åke Lindblom, men vad Elitlopp beträffar så håller Malmrot och Solvalla sin raka linje, störst kuvert under buffébordet erhåller platserna. Även om ryggdunkarna verkar hylla kommande startfält så stretar jag emot ändå. Det MÅSTE finnas lite folklighet i ett Elitlopp annars så dör snart även detta evenemang…


Med dessa ord så ber jag att få tacka för den här veckan. När du läser detta Fredagsbrev så är undertecknad på väg till Sunny Beach där vi i morgon möter upp ett glatt resegäng för en fullmatad vecka med quiz, god mat, härlig trivsel, utflykter, vinprovning och mycket mer. Vi hörs igen nästa fredag då jag går igenom årets Elitloppsfält och även meddelar klart på slutvinnaren. Nu i helgen så går V75 på Gävletravet och där finns den sista panikchansen till plats i årets Elitlopp. Historien säger att detta upplägg med eventuellt tre 1, 10 lopp på åtta dagar brukar sätta sina djupa spår. En som skulle kunna palla är Westholms stayer Imhatra AM. Vinner plättlätt i helgen till fylliga sju gånger spettet. Tack för uppvisningen Jörgen. Som sagt, ha en fin helg så hörs vi igen nästa fredag.

Visste du förresten att Stefan Löfven sniffade björnklister som ung.

Så får det bli… 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig