Fredagsbrev, arkiv

10 februari 2023

Fem myror är fler...



På söndag avgörs Prix de France nere på Vincennes. Redén har båda sina hästar med och i ett första läge fick jag feeling för Don Fanucci Zet men efter att ha sett om PDA några gånger så tror jag nog att upploppet i Paris är lite för långt för pållen som, vi skall komma ihåg, har lite blöt nos. Visst, det är tufft att dundra runt i Prix dÁmerique som draglok men jag tycker nog att pyspunkan kom några hundra meter för tidigt. Då är det nog istället Honey Mearas vi skall hålla ögonen på. Läget är iskallt men jag tror hästen kommer överprestera. Ser även att Nicolas Bazire skall köra Hooker Berry. Människor som är elaka mot djur har jag alltid tyckt väldigt illa om så jag hoppas verkligen att det blir pannkaka på söndag. En som har klart för sig är Jörgen Westholm. Nu sätter han dessutom upp den bästa Djusen bakom Imhatra Am. Även här så är läget nattsvart men med denna toppkusk i jollen och Westholms gedigna arbete så är de absolut med där framme, pass upp!

Helgens deltävling i Melodifestivalen avgörs i Linköping. Här nedan har du matnyttig info och även några säkra lir du kan göra…

1: Wictoria. Precis som brukligt så blir låtarna bara sämre och sämre varje gång en artist återkommer i Melodifestivalen, så även för Wictoria. Hennes fluffiga och svängiga countrystyle har här omformats till ett degigt klegg. Skulle med liten chans kunna knipa en plats i andra chansen bara på att hon är så snygg…

2: Eden. Zzzzzzzzzzzzzzz. Krigar om Jumboplatsen.

3: Uje Brandelius. Uje har sett ganska “skakig ut” på repetitionerna. Skämt åsido. Det här bidraget är ju som bekant en Melloskymf som låter lite tralligt och tramsigt med en vulgärt usel text. Vi tackar för din medverkan, utgången är på vänster sida…

4: Panetoz. Det här bidraget är intressant på flera plan. För det första så blir det lite som att se Brasse Brännström i Fem myror. “-Fel, fel, fel”, en skall bort. Ni som ser numret förstår vad jag menar. En annan sak som jag uppskattar är att dessa färgade killar från Jordbro framför glad och positiv musik med texter uppfriskande befriade från rader om “-horor”, “-skjuta poliser” osv. Heder för det. Sedan en liten detalj. Den “felande länken” Johan Hirvi var tidigare med i Draknästet på TV där han hade en “techpryl” som skulle välta nätet. Han fick napp direkt och miljonärskan Lena Apler (Collector Bank) klev in med deg. Om detta “app-projekt” burit frukt ännu låter jag vara osagt. Jag noterade dock att Johan flög tillsammans med oss till Phuket i november med ett stopp i Addis Abeba på 17 timmar då detta var det absolut billigaste alternativet till Phuket just då. Låten är i alla fall glad och “spänstig”. Jag tror att det blir en finalplats!

5: Tennessee Tears. Det finns ungefär ett nittiotal grupper och artister som tagit rygg på Smith & Thell och den här duon går samma väg. Med en anknytning till Ekerö och med en betydligt bättre variant än många av de övriga inom galoppcountryn så kan det här bära till andra chansen… 

6: Maria Sur. Jo jag vet, det ÄR lite spekulativt och nästan cyniskt att slänga in en tjej från Ukraina i denna tävling just nu. Här kommer medömkande strängar vibrera likt en balalajkavirtuos med Parkinson hög på amfetamin men låten är riktigt pampig och Maria sjunger väldigt bra. Jag säger bara, KABOOM till final! 

7: Theos. Supertönt som kommer tillbaka direkt efter förra årets medverkan. Tydligen så gillar barnen den här vattenkammade vita pojken med EU-mopedbilen parkerad precis utanför arenan. Förra året tjatade han sönder allas öron med “Som du vill”. Även i år så är det tjatigt, struttigt och ängsligt. Bidraget skulle behöva typ fyra dansande rappare i adidasuniformer och bögslungorna gungande på magen medan de viftar med automatvapen och mordhotar Aina. Men det blir ju inte så, vi får nöja oss med tre rentvättade minuter av luft. Andra chansen given dock. Skulle tyvärr även kunna kämpa mot Panetoz om finalplatsen…

Direkt till final: Maria Sur & Panetoz.

Andra chansen: Theos & Wictoria (skräll Tennessee Tears).

Med dessa härliga rader ber jag att få tacka för den här gången. Ha en fin helg så hörs vi igen nästa fredag. Till sist en klaring till helgens V75a som avgörs på Åby. Loppen går samtidigt som gratissnittarna delas ut till alla bruntungade ryggdunkare som Silvergrisen bjudit in. 

Silvergrisens bruntungade små vänner...

I sista avdelningen är det Ohlsson upp bakom Gerben. Knuffa in ordentligt, vi får nämligen 9 gånger pulvret som tack för uppbackningen!

Visste du förresten att Stefan Löfven har sina hålfotsinlägg bakochfram.

Så får det bli...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig