Fredagsbrev, arkiv

30 september 2022

Jo, de ÄR duktiga...

Näe, jag är INTE ironisk. Jag vill hylla Timo Nurmos och Daniel Redén. Jag tillhör den kategori människor som alltid försöker se BÅDA sidor av allt. Det är därför jag å ena sidan kan förstå Greta och alla andra barn som nu är vettskrämda av klimatets eventuella förändringar å andra sidan förfaras över hur lättledda och inskränkta de är. Det är därför jag kan se det svåra i att vara invandrare i Sverige med ett gott syfte samtidigt som jag känner ett stort förakt mot alla de andra som väljer förstörelse, destruktivitet och annan skit som riktmärke i livet. Av precis samma anledning kan jag, och vill nu, hylla Daniel Redén och Timo Nurmos till deras makalösa framgångar. 

På tal om BÅDA sidor av det beryktade myntet. Här skall jag försöka peka på de olika sidorna hos nämna tränare. Om vi börjar med Daniel Redén. Jag minns honom som den gänglige filuren hos Tarzan, en kille som “glassade runt”. Missförstå mig nu inte, men någon grovarbetare kunde inte skönjas. I detta skrå har vi många aktiva genom åren. Medan vissa stalldrängar och lärlingar står med leriga stövlar, skitiga ansikten och svetten lackande efter att ha lossat 8 ton halm, skottat tolv dubbelboxar och suttit i ösregn bakom en valack som skickar två nävar lera rakt i nyllet för varje steg. Andra i kritvita sneakers, pikétröja och solglajjorna elegant i pannan långt bort från skitstackar och leriga hagar. Genom travhistorien har vi sett många av dem. Ta Roger Malmqvist och Ola Samuelsson till exempel. Dessa sköna snubbar personifierar “glassaren” i min bok. Detta behöver absolut inte ha något att göra med framgång. Både Ola och Roger är mycket duktiga tränare, än i dag, men grovarbetare? Nja. Idag har travsporten tyvärr “snyggats till” och nu är det få som hajar till när de ser en travtränare som mer utstrålar bilnasare eller stamgäst i Båstad och Torekov. Inte heller något speciellt med montérryttare som avgör en rafflande upploppsstrid med rouge på kinderna och lösögonfransarna fladdrande. Tillbaka till Daniel. Genom de år han haft hos Stall Zet så har han gjort ett ruggigt bra jobb. Jo jag vet, det ÄR lättare att skita när det berömda arslet är fullt men det är inte hela sanningen. I den absoluta eliten, där Redén oftast befinner sig, så är det tufft. Det är här jag ser Daniel med stor beundran. Hästarna kommer oftast ut i fint skick och levererar. Vad är det då som samtidigt irriterar mig så mycket att jag ofta hackar på nämnde tränare. Jo, helt enkelt för att han är feg och försökt mygla sig igenom Propulsiongate. Det är faktiskt det enda som stör mig, men som stör det ganska mycket. Hade han stått upp ärligt och med ryggrad så hade min syn på Redén varit helt annan. Nu kommer jag alltid ha denna feghet kring Propulsion på näthinnan och inte blir det bättre av att han skyddar och jobbar under en ekonomisk brottsling som hänvisar Daniel till en “Olga” när det skall in mer deg till koncernen. Två sidor av myntet, två sidor.

Det är för övrigt av exakt samma anledning som jag ALDRIG kan acceptera Åke Svanstedt till Fullo. Han är troligtvis en av världens skickligaste hästkarlar och tränare (trots att han verkar pressa hästarna lite väl tufft). Men den dagen han satt i rätten och hånskrattade mot sina anställda som i vittnesmål berättade att Åke kört med grisfösare i träning (vilket jag VET att han gjort). Samma här, två sidor va det där förbannade myntet…

Om vi går till Timo Nurmos så blir det lite tydligare. Timo Nurmos är, även han, mycket skicklig inom sitt yrke MEN på hästarnas välmåendes bekostnad. Här råder ingen som helst tvekan. Jag kan räkna upp tiotals tillfällen då Nurmos valt att starta hästar som absolut inte varit i tävlingsmässigt skick. Många av de kuskar som hyrts in har tyvärr  fegat ur och inte vågat köra av banan efter en bedrövlig provstart. Ibland, allt för sällan, har banveterinären gått in och strukit hästen. Jag har själv hämtat två hästar från Nurmos fabrik och de har båda varit i bedrövligt skick. Sahara Dynamite och Elitloppet blir på något sätt väldigt signifikativt för hur Nurmos driver sin rörelse. Här krockar alltså två helt olika delar. Timo lyckas ta fram ett flertal hästar som springer in mycket pengar och vinner massor av lopp. Men det är på bekostnad av alla de djur som brakar samman där ute på fabriksgolvet. För mig så går inte detta ihop. En duktig travtränare skall älska de djur han eller hon ansvarar för och där är jag ganska tveksam på hur Nurmos ser på detta. Om han gör det så borde Sahara Dynamite aldrig kommit ut på banan den där soliga söndagen i maj för många år sedan…

OK, ris och ros. Måste  avslutningsvis berömma SD för sitt extremt skickliga arbete före, under och nu efter valet. Man låter Kristersson få "makten" medan SD styr politiken! Man gör det man lovat sina väljare. En röst på SD innebär att att SDs politik skall få största möjliga genomslag. Nu har de flera ordförandeposter i viktiga utskott. BAAM! 

Med dessa ord så tänkte jag lämna er för den här gången. har ju nyss kommit hem efter några veckor på Rhodos där vi hade en fantastisk resegrupp som fick uppleva allt från egen chartrad båt till besök på öns bästa Ouzodestilleri där smaskig ouzo inmundigades i frikostiga mängder. Nästa resa som väntar är Berlin med Breeders Crown om tre veckor. Innan jag levererar veckans vinnare till V75an som avgörs på Skelleftåtravet så vill jag bara nämna att IDOL nu äntligen är igång. Tyvärr så är årets upplaga bedrövligt dålig. Detta innebär samtidigt att det är lättare att lira och tjäna pengar under fredagsfinalerna. Jag kan redan nu säga vilka som kommer vara topp tre. Albin Tingvall, Nike Sellmar samt Sebastian Rydgren. Kom ihåg var du läste det först. Och nu vinnare till V75an idag. 4e avdelningen, Make It A Star! 7 gånger strömmingen. Må nu gott så hörs vi igen nästa fredag.

Visste du förresten att Stefan Löfven som barn gillade att slicka bort krutet från knallpulverremsorna.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig