Fredagsbrev, arkiv

03 juni 2022

Skall rösträtt kunskapstestas...



Det verkar fullständigt orimligt. Det ÄR fullständigt orimligt. Men ändå står vi där med fakta. Såssarna ÖKAR i opinionen! Det här innebär att var tredje människa du möter i din vardag tydligen lägger sin tilltro på Morgan Johansson, Ygeman, Strandhäll, Magdalena och alla de andra falska verklighetsfrånvända och maktgalna syltryggarna. Att SD nu väckt misstroende mot Morgan Johansson kommer naturligtvis inte innebära att den lilla mannen med det falska och fula flinet verkligen kommer att lyftas bort från inflytande. Näe, Annie Lööf kom (föga oväntat) klapprande i sina vingliga pumps till undsättning och cementerade samtidigt sin roll som vänstertrasigt stödhjul. Är då denna misstroendeomröstning onödig och förgäves? Nej, absolut inte. Så länge vi har en befolkning i detta land som FORTFARANDE och TROTS alla dödsskjutningar, balkongflygningar, genusdagis, gruppvåldtäkter, bränder och annan smuts verkar vilja stötta Såssarna för fyra år till mot avgrunden så är alla försök till upplysning enormt viktiga. Nästa vecka när Morgan får besked om att han kan sitta kvar och demontera vårt land så kommer han göra det med mandat av en vedervärdig centerkvinna samt en politisk vilde som i en affärsuppgörelse med landets statsminister fick igenom att svenska skattepengar skall ner till Dadelland i utbyte mot att Andersson fick sitta kvar som statsminister. Det här händer alltså på riktigt, det här är Sverige 2022. Jag hoppas och tror att vi får se många fler klara utspel från de anständiga under sommarens valkampanjer. Vi bara MÅSTE få de förvirrade och oinsatta stollar som fortfarande stöttar Såssarna att vakna upp och läsa innantill…

Sitter och kokar nu. Sneglar nervöst mot den Brugalflaska med dominikansk rom på hyllan som brukar stilla min ångest vid tillfällen likt detta men jag stålsätter mig och glider istället över till den gångna Elitloppshelgen. Många av mina analyser satt ganska exakt medan det även blev några verkliga missräkningar. 

Om vi börjar med det som blev fel:

  • Önas Prince var inte alls i rätt författning och kommande start i Finland blir platt fall.
  • Cokstile fick ju aldrig chansen och i ärlighetens namn så gjorde väl inte Christoffer mycket för att underlätta…
  • Don Fannuci Zet hade ju allt serverat med clownades bort vid spårvalet i finalen. Var det verkligen Örjan som valde eller fick Redén hybris? Hur som helst, fiasko.
  • Who´s Who trodde jag skulle köras i galopp av Svanstedt men icke sa Nicke. Tyvärr så var pållen dessvärre inte alls i ordning för dagen så det spelade mindre roll.
  • Mister F. Daag var ju ruggigt bra, något jag helt bommade.

 

Och sedan det som blev mer rätt:

  • Ett ordentligt publiktapp var förutspått. Solvalla håller på att skruva sönder hela evenemanget i sin jakt på “förnyelse” och med sitt näpna PDA-komplex.
  • Brother Bill visade sig vara så uselt förberedd som jag kunde ana. Ett enda riktigt lopp under hela 2022 och sedan lite FÖR hårda jobb inför Elitloppet visade sig alltför väl. Både brist på fart och samtidigt lite knackig i stilen innebar plattmatch. Här är Nurmos nästan ensam på plan, det är få som bommar matchning så brutalt som just Timo…
  • Admiral As såg inte rolig ut alls. Här har det chansats vill jag lova. Blir inte så värst många starter i år om du frågar mig.

Överlag så tyckte jag att de svenska tränarna var ganska bortkollrade under Elitloppshelgen. Björn Goop nollade med tio hästar till start under helgen och Johan Untersteiner lyckades endast, ur ett stall med 230 hästar, få ut 4 hästar till start till årets Elitloppshelg. Noll segrar även där. En som fick smaka lite ris (igen) var Jonas Gylling som efter att ha parkerat en häst på banan efter en startgalopp orsakade ett olyckstillbud. Jonas är en frisk fläkt inom travet och vi skall vara rädda om de som faktiskt vill och orkar satsa inom travsporten 2022. Gylling har dock ett lite väl långt CV med förseelser vilket naturligtvis resulterar i, en del, relevant kritik. Fast Jonas Gylling är ju samtidigt ett resultat av dagens travsport, han ser och lär av dagens aktiva. För varje år som går så sjunker kunskapsnivån bland de aktiva i samma takt som hästarna mer och mer avlas fram till maskiner. Detta i kombination med hur man kör lopp idag resulterar per automatik i att vi kommer få se fler “Gyllingar” stå med skrapad rygg på banorna och titta på när deras hästar skenar runt. På den här punkten VAR det faktiskt bättre förr. För den som tittar noga på loppen idag kan man direkt se skillnaden på kuskar som Torbjörn Jansson, Kaj Widell, Thomas Uhrberg och de andra ur det gamla gardet och de nya med massa Djusar och annat ambitiöst som ligger i vagnarna och åker med. Det är DE kuskarna som trycker sig ut, trycker sig ner, ligger för nära i rygg och kör upp i vagn, kör galopper med hängande tömmar in på upploppet osv. Och det är ju i den skolan som Gylling gått. Hade han varit Solvallaamatör på det glada åttiotalet så hade han haft stor glädje av de provloppskvällar som B-tränarföreningen under många år arrangerade på måndagskvällarna. Jag kan garantera att Jerhamre hade bullrat ordentligt i högtalarna och “korrigerat” Gylling vid eventuella startgalopper osv. Lärlingarna i stallen var mycket bra skolade genom hundratals snabbjobb tillsammans med sina arbetsgivare bakom hästar som var allt annat än maskiner du kunde ligga bakåtlutad bakom. Och de amatörer som provade lyckan i vagnen fick en mycket fin skola i exempelvis dessa provlopp som förgyllde måndagskvällarna. Den tiden är som sagt förbi och det är en ny tid nu. Var det bättre förr eller är jag bara galla och bakåtsträvande? Döm själv…

Hoppar över till annat som var “bättre förr”, ljudet! Som knatte satt jag med antistat pistol, extra diskanthögtalare och med nybytt stift på min Pioneer skivspelare och avnjöt KISS Going Blind med LP-skivan snurrande och konvolutet i händerna. Det gällde att sitta exakt i mitten mellan högtalarna, lagom långt ifrån för att bas och diskant skulle bli perfekt. Idag ser det annorlunda ut. Vi lyssnar på musik som digitaliserats och komprimerats hårt via mobiler, datorer, taffliga lurar och kassa högtalare. Musiken streamas och alla verkar nöjda?! Man undrar vart är vi på väg? Stor tröst i bedrövelsen är att jag nu till glädje och viss förvåning kan konstatera att sonen, född 1988, plötsligt börjat förstå förfallet. Han har precis köpt en "ny" förstärkare hem (där rören bör förvärmas innan rätt ljud kan levereras) och när han drar igång sina gamla kiss skivor så hävdar han att nya ljud och nyanser dykt upp. Hi Hat och cymbaler har fått ett annat "crisp" med helt nya klanger! Länge leve kvalité och dåtid…

Märklig manick, men tydligen ett brutalt bra ljud...

Med dessa rader så ber jag att få tacka för den här gången. Som jag tidigare sa så kommer Fredagsbrevet att genomgå lite förändringar snart, något som jag hoppas kommer uppskattas. Ha nu en underbar helg så hörs vi igen nästa fredag. Avslutar med en snaskpåse till helgens V75a från Mantorp. I andra avdelningen selar Ola Samuelsson ut Just Make It. Säkra Markus B Svedberg i vagnen gör det hela ännu enklare. Vi får 6 gånger baconpaketet för att vi backar upp. Allra sist så ber jag om en liten tjänst. Åren går och det var nu ett bra tag sedan jag drog igång insamlingen till Tommy Hannés minne. När jag idag pekat på den enorma kunskap gårdagens tränare och kuskar besatt så är ju Tommy ett typiskt exempel på just detta. Hur som helst, det är bara typ fyra tusen kvar tills vi är i mål. Med tanke på att er trogne Fredagsbrevsleverantör fyller år på måndag den 6e juni så kan ni väl klämma in ett litet bidrag till cancerfondens insamling till Tommy Hannés minne! Du kan göra det här. Litar på dig min riktiga vän.

Visste du förresten att Stefan Löfven under lång tid haft samma skräddare som Arne Imsen och Lasse Kongo.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig