Fredagsbrev, arkiv

22 januari 2022

Flytta makten...

Diskussionen kring kuskarnas arvoden fortsätter och jag envisas med min tanke om att ägaren är kunden och den som skall sätta villkoren. För varje år som går så tycker jag mig travloppen bli mer och mer anonyma. Det är färre och färre kuskar som kör samtidigt som marginalerna minskar för varje dag. Jag vill se roligare och mindre förutsägbara lopp och om man skulle låta ägarna sätta nivån på ersättningen för för sina hästar så skulle vi plötsligt se något helt nytt! Tränaren skall inte längre ha den totala makten om vilka kuskar som skall användas till ägarnas hästar. Vill man ha det så så får man som tränare helt enkelt köra själv. 

Tänk att man vid anmälningarna till V75 låter ägaren (eventuellt med hjälp av tränaren) sätta “sitt pris” på den häst man anmäler. Låt säga att vi har ett lopp med 50 000:- i första pris. En ägare sätter då 8 % i provision till kusken medan ägaren till en annan häst som verkligen tycker att det är viktigt att ha “de bästa” kuskarna sätter 15 % på sin häst. Samtidigt så lägger kuskarna in vilken procent de kan tänkas köra för i aktuellt lopp. När anmälningarna är klara och fälten skall sättas ihop så plockar man in kuskar efter vad de satt som “egen procent”. Här nedan ett exempel.

Häst 1, 20 %

Häst 3, 18 %

Häst 2, 10 %

Häst 5. 8 %

Häst 4, 5 %


Ulf Ohlsson 25 %

Claes Sjöström 18 %

Erik Adielsson 15 %

Kim Eriksson 12 %

Thomas Uhrberg 8 %

Ola Samuelsson 6 %

Mats Djuse 5 %


Häst 1 får då Claes Sjöström.

Häst 2 får då  Thomas Uhrberg.

Häst 3 får då Erik Adielsson.

Häst 4 får då Mats Djuse.

Häst 5 får då Thomas Uhrberg.

I och med detta så tog Kim Eriksson och Ulf Ohlsson “för mycket” och fick stå bredvid. I och med att det är betydligt fler hästar än fem i loppen normal samtidigt som kuskarna ganska snabbt lär sig hur mycket de kan ta så skulle det jämna ut sig och naturligtvis så kommer ofta de största kuskarna få uppsittningar, men inte alltid! Det här skulle innebära mycket mer spännande lopp och samtidigt som hästägaren (kunden) äntligen får tillbaka lite makt.

Fundera lite på ovanstående innan du avfärdar det direkt. Kom sedan gärna med konstruktiva undringar kring mitt förslag.

Över till kusken som efter diverse vidriga övergrepp på djur nu får tillbaka sin licens. Alltså jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Behövs den mannen verkligen i sporten? Hur resonerar man uppe i Silvergrisen den här gången? 

Över till veckans covidspex. Vi har nu kommit till det läge där “alla” är smittade men nästan INGEN är allvarligt sjuk. Covidsmittad personal utan symtom får inte arbeta med äldre covidsjuka utan symtom. De sinnessjuka restriktioner med kvällsstängt på restauranger, geggiga munblöjor och annat trams har (precis som jag alltid sagt) ingen som helst effekt. Jag menar, i princip hela Kungahuset och landets Statsminister har smittats och då är dessa personer några av landets mest skyddade och “isolerade”. Om dessa nu smittas hur tror man då att det skall gå att hindra en smitta på en förskola i Skärholmen eller en tunnelbana i rusningstrafik?! Mo, ha ha. Nu börjar land efter land att skrota de imbecilla restriktionerna och istället återgå till sunt förnuft och ett öppet samhälle. I princip ALLA vuxna och i riskgrupp är fullvaccinerade, kasta covidpassen och lägg ner tramset.

Med dessa rader ber jag att få tacka för den här gången. Jag önskar dig en härlig helg och gör det med en vinnare till helgens V75a som avgörs på Färjestad. Erik Adielsson bakom Bravo Sabotage i första blir en enkel käftsmäll. 4 gånger känns lite som att sno lingon från en Hudikbo.

Visste du förresten att Stefan Löfven som barn tyckte om de torkade dadlarna i träaskarna kring Jul.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig