Fredagsbrev, arkiv

10 september 2021

Timo Nurmos, tja, la, la, la la...

 


Jag har ju, som du säkert känner till, lite svårt för Timo Nurmos och en dag som denna så har jag förståelse för om du ifrågasätter min bistra inställning. Uppvisningen i Derbyt med Calgary Games borde ju vara en käftsmäll rakt i mitt ansikte, och ja visst. Nurmos visade vad som är hans starka sida, att träna hästar stenhårt så att de är totalt överlägsna i ett stort lopp. Det är en konst i sig, inget snack om saken. Men om jag samtidigt får vända lite på kuttingen så kvarstår samma faktum att det är MINST lika skickligt att presentera hästarna i fint skick VARJE GÅNG de tävlar. Det är har som Nurmos alltid har brustit. Under senaste tiden har vi åter fått se halta hästar ute på banan som aldrig borde ha selats till start. DET stör mig hårt. Den här fredagen är det Kriteriekval och det är inte omöjligt att Nurmos har en häst med i finalen när försöken är körda, det är inte heller omöjligt att en del hoppat bort sig i stress eller av att de har ont, lika stor möjlighet där. När man då får höra Timo spekulera i om att det kanske var Derbyvinnarens sista start så blir det bara så trist. Bara resonemanget i sig är unket. Lika svårt som det är att sela ut en Derbyvinnare 2021 är det att till exempel ha en häst som Vacqueyras eller On The Dot i ett skick att de kvastar med spetsade öron i defilering och provstart. Det här är en kunskap och ett finlir som Timo Nurmos inte har en susning om vad som krävs. Visst, han har säkert en aning om hur man borde göra men skiter i detta då hans koncept “gasar tills det rasar” fortfarande genererar storloppssegrar. Men OK, Galgary Games såg oförskämt fin ut i söndags…

Förra söndagen så låg ju Derbyt av naturliga skäl i fokus men söndagens delikatess var ändå Johnny Takters styrning i lopp 5 med Olga Tooma! Iskall styrning och en klassig upplockning i sista sväng när Muggens märr fick lite för många bakben. 47 gånger degen osar gött. Se loppet här.

Näe mina fina vänner, jag får lov att packa ihop för den här gången. Håll ut till nästa fredag då det blir premiär på undertecknads video “Var är Fredagsbrevet”. Något att se fram emot. Avslutar med en stenklar vinnare till helgens V75a som avgörs på Bollnäs. I tredje avdelningen kör en av landets topp 10 kuskar, Thomas Pettersson, Sara K.M.E. Vi kommer få 32 gånger surströmmingen som tack för att vi stöttar breddsport och travglädje. MÅ gott så hörs vi igen nästa fredag då det som sagt är premiär på min Video…

Visste du förresten att Stefan Löfven alltid svalde när det i skolan var dags för fluorsköljning.

Så får det bli...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig