Fredagsbrev, arkiv

29 maj 2020

Veckans filmtips...



“Arsenik och gamla  spetsar” handlar om två förvirrade damer som förgiftar ensamstående män. Motivet till detta skall vara att damerna vill “skona” de äldre männen från ett lidande vid livets slut. Filmen är uppdiktad efter boken med samma namn. En annan historia som nyligen publicerats är “Testosteron och gamla knäkappor”. Här handlar det om en lallare som har travhästar och försöker vrida ur varje krona, till vilket pris som helst. Tyvärr så är denna historia en dokumentär sådan och tyvärr så tävlar den i hård konkurrens. Vi har tre liknande “historier” (dock med lite olika innehåll) under en kort tid nu och att helgens kommande Elitloppshelg nu är inställd känns på något sätt signifikativt för travsporten. Jag måste säga att det ser mörkt ut. Skall väl för ordningens skull poängtera att Troels Andersen och Hanna Forslin “bara” klabbat med karensdagar och inte medvetet kört anabola kurer på sina djur…

Men OK, vi kämpar oss in i kommande helgs tävlingar på Solvalla som körs istället för Elitloppshelgen. Det är en del riktigt fina lopp vi kommer få se och jag kommer här som traditionen bjuder ge dig min syn på de startfält i “Guld” som rullar iväg under söndagseftermiddagen.

Guldheat 1.

1 Vivid Wise As. Spagetti Clownens pålle som fick skrivas in på Goops lista för att säkra platsen till helgens lopp. Hästen såg bedrövlig ut i senaste starten och jag har hela tiden tagit för givet att Björn skulle stryka. Men med Sahara Dynamite och Readly Express på näthinnan så vet vi ju att man kör efter epitetet “gasar till det rasar”. Om de nu ändå startar så blir det tappstart och sedan ett invändigt lopp som kan räcka till en fjärdeplats vilket sedan skulle resultera i en nolla i finalen. Med andra ord två lopp i 09 tempo under samma dag som ger totalt 50 000:- in på kontot, blymatchning Deluxe…

2 Sorbet. Per Linderoth bakom Sorbet känns uppiggande. Från det här fina läget blir det spets och släpp. Som tvåa i mål är det en möjlig vinnare i finalen, som trea eller fyra så är det kört.

3 Disco Volante. Uppenbart formtapp på Tarzans pålle och stimmiga Jepson i vagnen ökar galopprisken från start till ungefär 35 % I felfritt lopp så väntar dödens och därifrån vinner man inte försöket. Tar sig kanske till final…

4 Missle Hill. Johan Untersteiner som varit en extremt LATE-bloomer och faktiskt inte fått nådiga nicken av undertecknad tidigare än för något år sedan passar fint bakom Missle Hill. Här gäller det att hitta position direkt, hade jag suttit bakom hade jag struntat i Redéns stallkörningsorder och istället följt reglementet och kört för bästa möjliga placering. Kaboom, till spets! Väl där är det ingen som rör dem. Pass upp…

5 Cheif Orlando. Ja den här fattar jag verkligen inte varför man haussat upp? Har inget i loppet att göra. Han såg dessutom inte riktigt harmonisk ut senast och Skoglundsknatten får knäppa hakbandet, blunda och åka med. Aldrig att de går till final…

6. Milliondollarrhyme. Ett av Solvallamaffians sålda bidrag som Malmroth fått “Gott klirr” ifrån. Jag kan verkligen se det framför mig när man glider ut från stallbacken i Solvallas leasingbil en solig våreftermiddag och någon timme senare rullar upp på godsets grusplan vid Erikssund. Konjakskupororna rullas långsamt i solljuset som rinner in mellan de tunga gardinerna i biblioteket. Malmroth och hans stab sjunker djupt ner i de knarrande läderfåtöljerna medan Fredde B tafatt försöker snoppa en cigarr med en glappande verktång som han en gång fått i sponsgåva av MUSTAD. “-Ja du Herr Larsson, de här senaste loppen har knappast stärkt oddsen för medverkan som du säkert förstår”. Fredrik med darrande hand tappar verktången i ekgolvet med en duns samtidigt som han sträcker fram en Kubansk feting till Anders. “-Men asså, det har varit lite stolpe ut nu på slutet. Han kommer att vara i kanonform när det är dags”. Anders petar lite förstrött upp märkesglasögonen mot näsroten, tar en sipp från konjakskupan och drar ett ordentligt bloss på cigarren. Tystnaden är bedövande när Malmroth sakta blåser ut röken, sätter sig upp i fåtöljen och stirrar Larsson djupt i ögonen. “-Du såg ju Untersteiners uppvisning nere på Lunden. Skall jag lyfta bort honom och istället släppa in dig så kostar det en slant, en ORDENTLIG sådan”. Fredde skiner upp som ett litet barn som precis fått två lådor glass från Hemglassbilen. “-Anders, det e lugnt. Jag lovar. Du får det gamla vanliga sedan kan jag lägga på en hundring, är det OK”? Malmroth gnuggar ner sig i fåtöljen igen, nickar långsamt jakande medan han sakta sträcker fram glaset och väser, “-påtår tack”. OK, hur var det då med chanserna? Jag tror faktiskt att hästen är hyggligt i ordning till söndagen och en tredjeplats i försöket samt en fjärdeplats i finalen låter logiskt…

7 Looking Superb. Kul för Blekkan men totalt ointressant för loppet.

8 Earl Simon. Det här är en typisk sådan häst från Frankrike som kom bort direkt, redan vid anmälan. 1 609m är ungefär minst ett varv för kort och från spår åtta med baguettenisse i vagnen säger vi, Au revoir.

Till final: Sorbet - Disco Volante - Missle Hill - Milliondollarrhyme.


Guldheat 2.

1 Elian Web. Hästen fick ju ett fint läge om nu Jorma lyckas trycka dit hovspetsarna. I ledning så är det klart direkt.

2 Billie De Montfort. Här har vi en ickevinnare av rang. Vi har väntat och väntat men nu kan vi bara konstatera att den där märren vinner inga lopp. Jag gissar på andra ytter och kanske en, trea i mål. I finalen blir det, en trea igen…

3 Tae Kwon Deo. Här dyker helgens hetaste upp! En synnerligen snygg matchning med en häst som dessutom verkar vara både fräsch och harmonisk för dagen och det är en bristvara under denna helg. Om nu bara Adrian håller ihop det och gasar precis lagom från start så blir det här riktigt bra…

4 Attraversiamo. Jag vet inte riktigt vad det är men jag får ingen feeling. Hästen har absolut gått bra i loppen men det har blivit lite knappa segrar och ofta på längre distanser. Här känner jag doften av dödens och det brukar sällan räcka hela vägen. Erik kommer köra på säkerhet och låta hästen göra jobbet. En finalplats bör vara klar under alla omständigheter.

5 Cokstile. Den här hästen har jag alltid gillat. En morfar som gick det snabbaste Elitloppsupploppet genom alla tider väcker härliga minnen. Men så var det ju det här med Christoffer Eriksson. Jag HAR så svårt för den mannens förehavanden i sulkyn. På en punkt ser jag honom som överlägset sämst i landet bland “toppkuskarna” och det avser hans närmast perversa fetish att åtnjuta gångarten galopp i de travlopp han medverkar i. Inte sedan Per-Erik “Bullen” Petterssons glansdagar har vi sett galoppen ligga så nära. Du vet precis vad jag menar. Voltstarten går iväg nere på Jägersro och Christoffer sitter lite krum i vagnen, ofta med benet över “fel” sidostång när de närmar sig första sväng. Man ser tydligt att hästen agerar oroligt och spänt, söker stabilitet och trygghet i de tömmar som löper fram till hästens bett. Istället möts den av Christoffers statiska och lite hårda handlag, inget finlir, ingen känsla. Några sekunder inna Eriksson själv märker det så ser man tydligt att galoppen skall komma. Då, kadaboom, kadaboom, kadaboom, kadaboom. Bakom bilen brukar det bli ännu tydligare. Allt som oftast precis när bilen skall släppa fältet så ser man den där vita hjälmen guppa upp och ner, upp och ner. Jag vill hävda att Christoffer kan köra galopp med i princip vilken häst som helst och med normalt travsäkra Cokstile så värderar jag galopprisken till c:a 63 % Felfritt är de med garanti i final.

6 Racing Mange. Kul för Joakim att ha fått med sin fina häst till helgen och här blir det med garanti full gas. Allt kommer att avgöras in i svängen om de kommer förbi Jorma och Adrian eller inte. Om ja, spets och slut. Om nej, en vådlig åktur långt ut i spåren och sedan tack och god kväll i sista sväng.

7 Makethemark. Den här hästen hade Malmroth bestämt sig för tidigt. Tråkigt då att han för dagen ser så knackig ut. Det fungerar INTE på Solvallas betongbana på söndag. Vi tackar för visat intresse och önskar ekipaget lycka till i kommande Guldlopp senare i sommar och höst.

8 Propulsion. Skam den som ger sig, dumstrut till den inte gör det. Här kan de i alla fall skylla på spåret när pannkakan fallit med ett plask ner i gruset. Sobrilström har ju läst programmet och kommer naturligtvis att lägga sig på sin ömmande rygg direkt från start. OK, kanske en sista finalplats kan vara inom räckhåll och något liknande i finalen. Det skall även tilläggas att jag tycker mig ha hört att pållen inte är riktigt fräsch (nu heller).


Till final: Elian Web - Billie De Montfort - Tae Kwon Deo - Attraversiamo.


Till sist så skall vi ju ha en vinnare av finalen och enligt mina djupa analyser så står det mellan fyra hästar. Elian Web - Tae Kwon Deo - Sorbet - Missle Hill. Skall jag välja två där så blir det Tae Kwon Deo - Missle Hill. Vinnaren av finalen i helgens Guldlopp blir TAE KWON DEO! Grattis alla Kolgjinis…


Med dessa ord vill jag önska mina riktiga och fina vänner en härlig helg. Avsluta med att ge dig en vinnare till lördagens V75a samt även till söndagens (förutom Guldloppen som jag ovan redan analyserat). På söndagen har vi i avdelning fyra en smarrig karamell i Bolero Gar till uppfriskande 14 gånger lakritsbåten. Kaboom! Och till lördagens V75a är det i sista avdelningen nu stenklart på Moni Viking till 4 gånger smällkaramellen, tjoff!

Visste du förresten att Stefan Löfven som tonåring hade väldigt svårt att hålla balansen på sin, flakmoppe.

Så får det bli... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig