Fredagsbrev, arkiv

15 maj 2020

Trist att se...


Fredag igen och lika bra att jag inleder med kritiken direkt. I onsdags körde Solvalla två lopp där vinnarna fick en plats i årets Låtsaselitlopp (lite som SVT:s låtsaseurovision i torsdags kväll). Redan vid värmningarna stod det tydligt klart att två av hästarna som tänkt starta borde ha sluppit. Den ena var Nurmos Une Etoile Gar som i värmningarna såg ut att vara av på mitten. Sällan man ser en så ofräsh häst ute på en tävlingsbana. Åtta tränare av tio skulle naturligtvis ha strukit hästen men nu tillhör ju tyvärr Timo Nurmos "de andra två" så att hästen skulle strykas fanns nog aldrig i Nurmos tanke. Ja jag vet, det är många som tycker att jag hugger på Nurmos hela tiden men det är ändå inte så konstigt. Jag har under mina 40 år som aktiv och travintresserad aldrig sett en tränare som matchar och startar ofräsha hästar i samma omfattning som just Nurmos. Vi kan dra några stackare. Going For Gold Zaz som ofta fick starta fast han var ordentligt halt, Eelis som kördes sönder fullständigt, Sahara Dynamite som gick ut i en Elitloppsfinal i uselt skick, Tjacko Zaz som släcktes totalt i jakten på ett Elitlopp och som än idag visar spår efter detta när han för dagen startar i Westholms regi (Jörgen har naturligtvis gjort allt han kan, precis som Westerholm gjort med Going For Gold Zaz). Nu var det alltså Une Etoile Gar som skulle starta, till varje pris. En gemensam nämnare för ovanstående hästar som Nurmos startat i dåligt skick är Björn Goop! Det är ofta Björn som suttit bakom hästarna när de startade ofräscha. När man funderar över detta så slår det mig att Goop ofta är kusken bakom när det är tveksam hälsostatus på djuren. Bold Eagle och Readly Express har även de kommit ut på banan i dåligt skick, och då strukits. Även Björn var med i onsdags i jakt på en Elitloppsbiljett med favoriten som lämnade Gocciadoro nyligen. Vivid Wise As visade redan i värmningen att allt inte stod rätt till. Hästar som tjänat mer än sju miljoner SKA inte galoppera i värmningar, så är det bara. Goop hade tydligen inga tankar på att stryka utan hästen kom ut i loppet och visade tydligt att han inte var fräsch. Nurmos häst sprang och spände sig och travade illa hela loppet (jo jag vet, han avslutade fort. Men jag har sett hästar med brutet ben som skenat så det säger inte mycket) medan Goops häst galopperade över mål när travet rasat ihop totalt. Jag kan inte förstå vad det är som driver en tränare att chansa så med en fin häst när det DESSUTOM väntar två stenhårda lopp på betongbana under samma tävlingsdag dryga två veckor senare, jag fattar faktiskt ingenting…

Mer knackiga hästar. Nimbus C.D har jag ansett som tömd och klar för länge sedan. Efter att dopargrisen Souloy fått managera så var det liksom slut. Untersteiner tog sig an det tvivelaktiga uppdraget att försöka väcka liv i den stackars fuxen men han bräckte igen. Robber Bergh provade lyckan utan framgång och det var nog många med mig som nu önskade hästen en välförtjänt pension. Nu ville Sudden tydligen annat och där står vi nu. Att Stefan tagit sig an hästen är jag kluven till. Å ena sidan tycker jag att det är tragiskt att hästen nu skall igång igen, å andra sidan vet jag att hästen betyder mycket för Hultman och att det faktiskt inte är HELT omöjligt att de får honom startklar inom kort. Är det NÅGON som skall lyckas med detta så är det just Stefan. Men även om han kommer att börja starta på, så är jag tveksam till att det kommer räcka och även OM det gör det så känns det ändå lite jobbigt. Jag tycker att Nimbus borde få bli pensionär på riktigt…

Tillbaka till årets inställda Elitlopp. Solvalla gör vad de kan för att blåsa upp den cerisea Elitloppsballong som landade tungt i igelkottsboet tidigare. Detta är naturligtvis helt omöjligt och det ligger ett löjets skimmer över lanseringen av “E-soffan “. Det här blir ungefär som att byta ut en Kiss Konsert live mot mormors plyschsoffa, en kassettbandspelare med Kiss Covers av tysk barnorkester och russin med sockerdricka som tilltugg. På elitloppet.se kan du köpa ett “Elitloppskit” för 399:- Då får du bland annat två pappersflaggor, en chokladkaka samt en penna! Näe, det blir inget Elitlopp värt namnet i år. Vad startande hästar beträffar så förväntar jag mig ett hyggligt Guldlopp likt vilken lördag som helst. Solvalla gjorde fel och nu är det för sent…

Nähä mina fina vänner, nu skall jag slå ihop för den här gången. Ha en riktigt trevlig helg så hörs vi igen nästa fredag. Avslutar med en skön vinnare till helgens V75a som avgörs på Mantorp. Förra helgen var det ju tokform på Tonique som hade vunnit om hon lyckat hålla ryggen på Sobrilström nu blev hon “bara” trea efter att ha tagit fyra längder på vinnaren över Åbys upplopp. Nu i helgen väntar Ina Scots ära och där Goop dunderfavorit med Equire D. Här har även ägarna till Power legat på och velat att Bergharn skall ut och gasa igen, bara en vecka efter Kungapokalen, degen skall in. Eftersom Power är tilltufsad och Goopens favorit har bakspår så lastar vi in på Claes Svenssons fina King Of Everything, vi får 23 gånger biran för visat intresse, tjong!

Visste du förresten att Stefan Löfven fortfarande inte vet skillnaden mellan sockiplast och mockasiner.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig