Fredagsbrev, arkiv

07 februari 2020

Man har blivit gammal...


I veckan hade jag ett ärende till El-Giganten, Bromma. En klient på det behandlingshem jag arbetar på hade bett mig köpa en kontantkortsmobil. Vi handlar ju mer och mer på nätet och besöken hos elektronikkedjorna blir ganska få. Det är väl därför som EXPERT, ON OFF, SIBA och en del till har gått omkull. Hur som helst. Det jag förknippar med dessa elektronikjättar är det att man oftast blir överflyglad av unga "hungriga" säljare i illasittande slipsar och ett forcerat intryck så fort man sticker in näsan i butiken. De vll sälja, sälja, sälja. Men nu i veckan fick jag uppleva något helt nytt. Ute vid Bromma Blocks har El-Giganten precis öppnat en ny butik. De håller till vägg i vägg med COOP och lokalen är enorm. När jag väl klev in så var avdelningarna upplagda ungeför som hos grannnen. "Mejeri", "husgeråd", "chark" osv. Fast här vare det "data", "tele", "tv", "vitvaror" m, m. Jag vandrar fram till "tele" och inväntar en storm av unga säljare som bara längtar efter att få binda upp mig på långa och kostsamma (bra provision) abonemang. Men tji fick jag. Nu var det nummerlappssysten alá Apoteket som gällde. Jag drog en lapp och inväntade snällt min tur. Väl dags så såg jag glöden slockna snabbt i säljarens ögon då han märkte att jag redan visste exakt vad jag skulle ha och inte var intresserad av "kringutrustning", försäkringar eller liknande. Varorona finns nu för tiden sällan i butiken utan får hämtas via ett låst lager vid kassorna. Säljaren villa ha massor med uppgifter om namn, adress, mobilnummer, e-post osv. men eftersom jag handlade åt en klient från behandlingshemmet så fick han nöja sig med ett namn. Det blev knivigt. Jag fick i alla fall till slut gå till "kassorna" som nu var fyra olika varianter. "Service", "uthämtning", "beställning" samt "hjälp". Det här var riktigt snurrigt. på "hjälpavdelningen" satt en Elgigantareoch tog 450:- för att "hjälpa" seniorkunderna att "installera" aftonbladet. se osv på den nyköpta datorn! I min kassa var det kontantlöst vilket skapade "viss oreda" då jag stod med tre femhundringar i näven. Telefonen hämtades fram och nu ville jag ha ett simkort så att telefonen skulle kunda användas. Nix, något sådant fanns icke att upplåta i hela denna enorma lokal. Man hänvisade till grannen COOP som hade både simkort och påladdning. Näe, det blir nog inga fler besök hos dessa gigantel längre, å andra sidan så tror jag de är historia inom fem år...

Lite annat. Thorsten Flinck blev diskad i Mellon efter att ha hamnat i "konflikt" med tutande medtrafikant. Att OVÖ med invandrade kriminella som dömts för narkotikabrott samt penningtvätt glatt fått tralla på i samma tävling är en helt annan historia. Jag lirade förra helgen ganska tungt på att Sonja Aldén skulle gå till andra chansen (3a-4a), hon kom femma! Surt sa räven. Nu i helgen så kan vi dock tryggt lasta in på Anna Bergendahl direkt till final, stenklart!

Förra helgen hade jag fått klart på Vagabond Bi. Hästen belv knappt slagen tvåa till 18 gånger degen då de inte hann fram! Till kommande V75a från Solvalla som dessutom är finaler så kan vi knuffa in en ordentlig slant på Baron Gift i Guld. Det skall vara stenklart och vi får sju gånger såsen på detta! Puffa på. Med dessa ord ber jag att få tacka för uppmärksamheten för den här gången. Vi hörs igen nästa fredag. Ha en fin helg alla vänner.

Visste du förresten att när Stefan Löfven som knatte skulle vara cool och sniffa lim med sina polare så hade han björnklister i påsen.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig