Fredagsbrev, arkiv

31 januari 2020

Au Revoir...


Helgen nere i Paris blev som väntat en formidabel succé! Om vi börjar med vårt härliga resegäng på dryga 20 personer med spridning från Boden i norr till Fuengirola i söder. Ruggigt trevliga människor som bjöd på sig själva och som hade nära till skratt. Jag kan säga att "bartömning" fick en ny innebörd under söndagskvällen på vår kvarterskrog uppe vid Clignan Court! Oj, oj, oj...

På det sportsliga planet så stavas det mesta B J Ö R N  G O O P ! Nu är det bara att konstatera, världens skickligaste kusk bor i Värmland och är INTE längre lik Sten Nilsson. Jag skall villigt erkänna att jag var lite kluven till Lill-Goop när han inledde sin kuskkarriär, med hela besticklådan i mun. Det var tokkörningar och tempobedömnings bonanza varvat med en hej dundrandes galoppfetish. Åren gick och det blev mer stabila insatser och även lite finesser kring taktik och körupplägg. Sedan många år är ju Goop etablerad i världstoppen bland kuskarna men i söndags eftermiddag så steg han ytterligare en nivå! Inte för att styrningen i Pda i sig var speciellt fantastisk, i sanningens namn så körde Björn ju lite på chans. Men nu blev det som bekant helt rätt och i Goops plan fanns nog att eventuellt fått sitta fast en liten bit till in på upploppet, men det hade räckt då med! Nej, det var något mer runt och kring Björn som lyste upp på något sätt. Uppladdningen inför helgen i allmänhet och loppet i synnerhet är något unikt. Jag har från "källor" fått info om att de aldrig sett Goop så fokuserad men samtidigt så avspänd inför ett storlopp, mentalt tror jag att Björn helt enkelt "bestämt sig" för att det skulle bli seger i Pda, igen. Ock som sagt, det blev exakt som Goop visste och vi andra kanske trodde. Stort stort grattis till alla kring segern, travsport i världsklass!

Mer trav. Läste att Åbytravet nu skall börja köra "after trot" på lördagarna med allt vad det innebär. Detta var punkt 3 i mitt tiopunktsprogram till Solvalla som jag skrev om i ett Fredagsbrev för dryga sju år sedan...

Vi lämnar travet och glider över på ännu viktigare saker. I helgen börjar Mellon! Alla som känner mig eller har läst några av mina 1 300 Fredagsbrev genom åren vet att jag brinner för detta evenemang. Jag har följt Melodifestivalen slaviskt sedan jag var sex år gammal och njuter varje sekund. Åren har gått och formatet har ändrats många gånger Från att ha varit en enda final, via ett år då videor tävlade, till det underbara spektakel vi har idag där vi har sex lördagskvällar späckat med TV-produktion i världsklass. Men visst, låtarna är många gånger kassa, artister som borde kastas av scen osv. Men det är inte kvalité i bidragen som avgör om det är bra, det är "något annat". Christer Björkman har efter många år lämnat över rodret till Karin Gunnarsson och jag återkommer strax till det. En annan som höjt både Mellon och Eurovision till nya höjder är Edward af Sillén. Hans manus till mellanakter och liknande har hållit extremt hög klass. Petra Mede och Måns som ledde Eurovision 2016 levererade det bästa genom alla tider den kvällen! Nu tillbaka till Karin Gunnarsson. Alla vet att Melodifestivalen skall vara "inkluderande", stå för "mångfald" samtidigt som det skall vara bred underhållning för hela familjen. Det här blir en balansakt på slak lina och minsta vingel åt vänster så rasar hela konceptet. Det är nu jag börjar bli orolig. 2018 slängde man in "Fab Freddie" som sidekick till David Lindgren och det blev en geggig historia. Korvisar som jollrar i falsett och fladdrar med boa och glitter blir ibland lite för mycket för oss andra. Hela Mellon 2018 fick med rätta en hel del skit för detta trams. Nu är det då Karin Gunnarsson som står vid rodret och redan i helgen börjar det luta betänkligt. "Invandrarfacket" är överfullt redan i första omgången där man dessutom haft den goda smaken att ta in två "rappare" som nyligen dömts för penningtvätt (då de blåste Svenssons med falska Blocket annonser) samt narkotikabrott. Känns lite trist. Hur som helst, Felix Sandman är med igen och som vanligt så är låten sämre och stylingen ÄNNU fulare. Även Robin Bengtsson är med igen och även där så är låten betydligt sämre än senast. Ekerökvinnan Sonja Aldén är med och här blir det intressant. Låten är naturligtvis urkass och osar 1997 men det är i alla fall en klassisk tantschlager! Alla experter hävdar att hon kommer stensist på lördag kväll och det må så vara. Men när vi nu får 10 gånger tomteblosset på att hon faktiskt går till andra chansen så föreslår jag att du lastar in en del på det. Nu köööööör vi... 

Karin Gunnarsson. Jag har lärt mig att man skall vara försiktig med kvinnor i eljest frisyrer...


Nu skall jag skumma upp en härlig Lagunitas och ta ett bad, det är jag värd. Jag önskar er en härlig helg och lämnar även en klaring till helgens V75a som går på Åbytravet. Redan i första avdelningen tjoar det till, 18 gånger skumpan på Vagabond BI. Kaboom! Må gott.  

Visste du förresten att Stefan Löfvens favoritgodis är Skotte, Pigalle och Bridgeblandning.

Så får det bli... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig