Fredagsbrev, arkiv

04 januari 2019

Tack och hej...


Jag har idag bestämt mig för att det är över, hänger nu upp Tärnsjöselen för gott. Det är nu 40 år sedan jag körde min första häst inne på Solvalla och resan (hatar ordet) har sedan dess varit skumpig, krånglig, knepig och alldeles underbar! Jag fick vara med, till och med vinna lopp, på den tiden då det var fullt på läktarplats, varje tävlingsdag, året runt. Jag fick vara med då finlir, känsla och kunskap var guld värt. Jag fick lära mig mycket om balansering och utrustningsdetaljer redan från Sören Nordin, fick vara med då man var tvingen att kunna KÖRA hästarna osv. Åren har rullat på samtidigt som travsporten tyvärr blivit blekare och ointressantare TROTS att hästarna springer fortare. När jag nu idag ser unga aktiva köpa sulkies med ett inköpspris på närmare etthundra tusen kronor samtidigt som de inte vet hur man selar en resgjord, rullar löpbandage eller spänner en bukgjord på korrekt sätt så känns det liksom som att det är hög tid att kliva åt sidan...

Under mina år som aktiv hann jag köra mer än 500 lopp (vann förhållandevis få, dock till feta skrällodds) och jag även haft den stora äran att samarbetat med ett stort antal kuskar som kört mina hästar. Från min första rosa Forsbysulky via en lika vackert lackerad Eskilssulky (överlägset bästa sulkyn genom alla tider) till den Jeraldvagn som fick vara med till slutet. Bakom mina enkla och ofta begränsade hästar har många ikoner suttit. Vad sägs om följande lilla axplock. Jim Frick, Ulf Ohlsson, Åke Lindblom, Carl-Erik Lindblom, Torbjörn Jansson, Örjan Kihlström, Kaj Widell, Jorma Kontio, Erik Adielsson, Stefan Hultman, Olle Goop, Johnny Takter, Bengt, Pär och Roger Hassborg m. fl. Även några härliga doldisar så som Håkan Berger, Roald Eriksson och Masen Nyström bara för att nämna några. Det har varit en underbar tid men nu är det alltså slut. Travsporten är på väg utför, ATG erbjuder spel på bandymatcher men har ändå inte fått bort buffrandet från sina loppsändningar. Det ser mörkt ut, minst sagt.

Till alla mina rosa vänner kan jag dock glädja er med att Fredagsbrevet NATURLIGTVIS även fortsättningsvis kommer vara din härliga start på helgen. Jag har skrivit en bit över tusen Fredagsbrev så det känns viktigt att fortsätta. I kommande Fredagsbrev kommer jag att gå igenom min tid som aktiv och jag tänker börja på Gula öl-cafét på Solvalla som låg där fula Kongressen nu står och avslutar väl då kronologiskt med det misslyckade montékvalet för Agenten i höstas.

Med dessa ord vill jag passa på att önska alla rosa vänner en härlig helg och varför inte inleda året med en feting till helgens V75a från Bergsåker. I sista avdelningen vinner Buzzer Beater till 9 gånger moset. Samma dag gör Nimbus C. D. comeback och jag har ju tidigare sagt att det skulle vara ett omöjligt uppdrag att få den stackars pållen i stridsdugligt skick, vi får se om jag får rätt.

Visste du förresten att om man parar Annie Lööf med en sköldpadda så får man en åsna med hjälm.

Så får det bli... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig