Fredagsbrev, arkiv

23 november 2018

K-G Holgersson, tränaren utan omdöme...


Jajamänsan, sådan var han! Men lugn nu mina rosa vänner jag återkommer till Holgerssons "dåliga" omdöme. Fick precis som alla andra nyligen beskedet att K-G Holgersson nu lagt sig till ro bland halmen på skullen där solen alltid klämmer sig in mellan de slitna brädorna i ladugårdsväggen. Hur minns då jag denna kufiske och alternativa travälskare? För det första vill jag direkt säga att jag aldrig hade något närmare umgänge med denne legend. Jag vet flera som dock hade det och de har alla beskrivit Holgersson som en mycket trevlig, kunnig och nyfiken person som vågade gå långt utanför den lilla box som förr i tiden ofta var cementerad i alla hörn. Vad minns då JAG av Holgersson? Jo, han tillhörde de där tränarna som ofta hade extra härliga märrar ute på banan. I den kategorin sätter jag även legender som Krister Söderholm och Carl-Erik Lindblom. Just stona utstrålade livsglädje, vilja och LIV! Samtidigt som Kjelle Brandt satt på stallgången hos Berndt Lindstedt med saxen och klippte hovränderna på Allen Hanover så kunde man se Söderholms fina svettfuxan Donizetti V komma tuffandes ute på banan i bakvarv med tufsig päls och slängande raymondcheck. Calle Lindblom hade flera märrar, däribland Miranda Lux som även hon utstrålade det där "bonniga" sköna. Lindstedts blanka och anaboluppfödda amerikanare var en trist samling hästar i jämförelse. Jag snackar här livsglada och härliga hästar som fått leva precis som hästar ska! Lindblom kunde slänga ut ett stort antal pållar i samma hage och låta de vara, just hästar. Idag ser det helt annorlunda ut.

Tillbaka till Holgersson. Hästarna tävlade utan allt detta polerande och fick vara , just glada fina "bonnhästar".  Så minns i alla fall jag Holgersson och hans tävlingshästar. Hur var det då mad hans "dåliga" omdöme?! Jo han hade verkligen det, en gång! Detta kostade mig en miljon. Du har säkert hört den förut men här kommer i alla fall den korta versionen när Holgersson snodde min mille. En vårkväll på Solvalla 1981 så var det dags för Walter Lundbergs. jag var 16 år och hade som vanligt gjort en V5a till mig och farsan. I första avdelningen var Jim Frick storfavorit med Keystone Shadow. Berra Fredlund hade kommit ned från Romme med min favvohäst hos Sören som nu var uppe i Dalarna. Pållen var Lass Victory (samma Lass Victory som Åke Lindblom rev av skorna på inför ett lärlingslopp på Solvalla efter att Sören skott honom efter konstens alla regler). Fredlund dånade till spets och min spik satt till 22 gånger! I andra avdelningen var Dark Power med Jan "Lillen" Ödqvist ganska enkel att hitta. Tredje avdelningen  var ett kortlopp med bil och där hade Janne Jönsson lottats till spår 8 med stayern Papageno. För mig var det inga problem att finna honom och segern till 96 gånger blev förhållandevis enkel. Fjärde avdelningen satte jag med två pållar. Stallets egna Mr Vasa vann precis lika enkelt som Janne Nordin och vi andra trodde att han skulle göra. Nu var värdet högt på V5, mycket högt. När defileringen till Walter Lundbergs skulle gå så stod storfavoriten Dartster F i under två gånger degen. Här satt då min andra spik, det kändes ganska stabilt. Om det nu inte varit så att jag till detta lopp gått på feeling och plockat bort storfavoriten för att istället spika Jego Boy med K-G Holgersson till 66 gånger såsen! I första provstarten fladdrade den oklippta vårpälsen vackert och Holger "hissade" som bara kan kunde. Tyvärr så var det ett bakben som inte alls hängde med. Banveterinären beordrade extra provstart och pappa och jag ville nog innerst inne att Holger skulle tacka för sig och köra hem så att vi kunde få in min förstareserv, Dartster F. Så blev det tyvärr inte. Jego Boy stapplade iväg lite trevande och hamnade genast i tredjespår. Där skuttade han runt ett varv i innan Holgersson tog upp och körde hem! Behöver jag tillägga att Dartster F vann enkelt och att vi hade varit ensamma på V5 med en utdelning på en knapp miljon?! Det blev en V4a och ett stödspel på 2 000:- vinnare på Kutting Hedman och Dan Hastrup i lärlingsloppet som sedan vann till 7 gånger degen. Så nära har jag inte varit de stora pengarna sedan dess. Det var alltså den kvällen, våren 1981 som Holgersson var "omdömeslös" och startade sin knackiga pålle. Men det är förlåtet, Holgersson är och var en ikon, hälsa alla andra hästälskare där uppe...


Här tänkte jag ta upp Cirkus Braziljack som nu har extraföreställningar i Riksdagshuset nästan varje dag, men jag orkar bara inte. När vuxna människor som nyligen röstat bort Stefan Löfven som Statsminister nu skall rösta fram honom till just detta så övergår det mitt förstånd och min anständighet! Extraval tack!

Avslutar detta Fredagsbrev med en riktigt klar till helgens V75a på Solvalla. I sista avdelningen har man helt missat Milliondollarrhyme. Som tack för detta får vi 13 gånger supen. Skål. Ha en fin helg så hörs vi igen nästa fredag.

Visste du förresten att Annie Lööf är pervers. Hon kommer snart i latexklänning och gröna pumps  krypa upp i knät på Stefan Löfven och tugga fotriktig Ecco-Asko.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig