Fredagsbrev, arkiv

05 oktober 2018

Johnny Takter...

Johnny Takter är glimrande! Säga vad man vill men nog var styrningen i Svenskt Travkriterium bakom Inti Boko en riktig delikatess. Jag hade ju redan inför loppet rätt stor feeling för just Takters uppsittning i loppet. Det har ramlat in en hel del "hatmejl" efter min diss av Nurmos och det tackar jag speciellt för. Om du säger något, tycker något eller bara har en egen uppfattning så är det viktigt att någon eller några BRYR sig, annars blir det lite som att välja gardiner åt Stevie Wonder. Ytterligare en gång vill jag förtydliga min åsikt om Timo Nurmos som hästkarl och travtränare. Tittar vi på alla fantastiska prestationer hans hästar levererade under helgen så står det ju tydligt klart att han är överlägsen på att träna fram topphästar. Men, jag säger men, det är ju inte DE prestationerna jag ifrågasätter. Jag fokuserar på "de andra" prestationerna, alla de hästar som startar fast de är ofräscha. Under helgen fick vi en liten kavalkad i "start med knackig pålle". Redan i lopp 2 på lördagen fick vi se en häst som absolut INTE borde ha startat. Till 1, 70 kom Cause I Can ut och hoppade på tre ben. Jorma försökte bära runt i ledningen så länge som möjligt men till slut blev det omöjligt och hästen galopperade uppgivet. I V75 5 var det dags för Volocity De Vie. I mitten av sista sväng blev det väldigt många ben och galoppen kom som ett Fredagsbrev på en fredag. Sedan tyckte jag även att Linus Boy i sista avdelningen såg ledsen och lidande ut. I samma lopp såg Erik Sting ut som en demon och gjorde att otroligt lopp. På söndagen får vi väl ändå ge stämpeln "knackigast i gänget" till Aventador S.F. Galoppen kom när det såg ut att göra som ondast för hästen. Det är ju DESSA hästar jag hela tiden tjatar om, det är för mig en gåta hur Nurmos kan vara så blind när det gäller att se hur hästarna mår. Som avslutning i ärendet kan vi även konstatera att ovanstående galopphästar från Nurmos alla gick med den där "moderna" tejpningen över frambenen! Trams som naturligtvis stör mer än det hjälper, men, men...


Denna fredag är jag fortfarande kvar nere på Rhodos med ett glatt resegäng och på håll ser jag hur Cirkus Brazil Jack fortsätter hemma i Riksdagshuset. Det är så fullständigt patetiskt att se på när våra folkvalda politiker beter sig som fullblodsidioter och nollor när de står och ordbajsar framför journalisternas mikrofoner. Annie Lööf har efter valet fått frågan om hur man ställer sig till att bilda regering med stöd av SD ett tjugotal gånger. Varje gång svarar hon med några floskler kring Centerns förträfflighet och avslutar sedan med det maniska mantrat att hon "-vill bilda regering med Alliansen" (vilket hela Glada Hudik teatern redan räknat ut är omöjligt utan stöd). De ÄR bara för ruggiga. En stilla undran bara, hur de tror att väljarna ser på denna lekstuga. 1, 2 miljoner svenskar kallas "oanständiga" och sedan har vi alla dessa "högermoderater" (typ 76 % av dess väljare) som får höra att Kristersson mumlar om samarbete med Såssarna, som i SIN tur tar stöd av kommunistvänstern! Ett extraval nu vore smaskigt! SD skulle öka med 5 %, Moderaterna tappa ungefär detsamma. Miljöpartiet skulle åka ur och Liberalerna skulle hänga precis på kanten! Jag ser fram mor en ny söndag för att lägga kuvert i valurnan. Förhoppningsvis skulle även det utbredda valfusket senast, kunna stävjas betydligt bättre. Tjo ho...

När jag lyssnar på P4 via webben här nere och hör jag att det är "Världens barn" vecka. Det samlas in pengar i parti och minut. Jag har egentligen inget alls emot att vi alla kan bidra till goda och välgörande ändamål och just "Världens barn" är en rätt kontrollerad variant där det mesta faktiskt hamnar där det ska. Men, och här ett stort men. Så länge vi med våra skattepengar nu lägger 6-7 miljarder! på de afghanska män som olovligen befinner sig i landet så tänker jag inte skänka en spänn! Av de 9 000 snubbar (som egentligen aldrig ens varit i Afghanistan) så har tydligen 7 stycken valt att skriva in sig på "svensk skola" (vilket var ett krav för att de skulle få stanna) så ser jag hela spektaklet som ett galet och imbecillt agerande. Jag mår illa...

Ikväll skall vi ha Grekisk afton här nere och jag måste dra ner till Rhodos stad och fixa en del. Till helgens V75a som avgörs uppe i Skellefteå så kommer här en riktig godbit. Förra helgen fick vi se Linus Boy utan gnista och inte speciellt fin över huvud taget. Han har nu två galopper på raken (vilket för en häst med 1, 5 mille på kontot borde klinga högt i varningsklockorna) men det hindrar naturligtvis inte vår gode Nurmos från att anmäla Vecka/vecka och dra en långtransport ända upp till Skellefteå för ny start! Det känns lite taskigt att göra pengar på andras klavertramp men sånt är livet. Vi dunkar in på Cab Hornline till 6 gånger Retsinan. Jamas!

Må nu så gott så hörs vi igen nästa fredag då nytt Fredagsbrev levereras, då från Thailand. Trevlig helg mina rosa vänner.

Visste du förresten att Vanja garanterat är topp 3 i årets IDOL.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig