Fredagsbrev, arkiv

10 augusti 2018

Det blåser över Örebro...

Det är ängsligt och guppigt i travsportens lilla ankdamm. Örebrotravets Hans Karlsson är satt i glassbox av sina kollegor och ”vänner” ute på Mariebergs lilla grusade oval. Jag känner ganska väl igen mig när jag så här på håll följer turerna kring Karlsson. Det här att sticka ut, tycka och tänka högt och sedan ha den dåliga smaken att inte bry sig om huruvida det kommer serveras gratissnittar eller inte har varit min kompassinställning så länge jag kan minnas.

Mönstret är oftast detsamma. Du säger vad du tycker och tänker om något eller någon men får aldrig svar från den berörda, det går alltid en bekväm omväg innan det når dig. Själv minns jag för många, många år sedan då jag i mitt Fredagsbrev dömde ut två kuskar för deras ofta fula och hårda drivningar på hästarna. Ett fall gällde en häst som fick mottaga ett femtontal riktigt fula spöslag av kusken då man på foto lyckades vinna ett storlopp uppe på Boden. Jag minns inte om det var 300 eller 600 laxar i första pris men kusken fick 6 000:- i böter och tre dagars avstängning. Ett klent straff och det tog bara till några dygn innan han åter fick straff för sin drivning, då på en ostartad pålle inne på Solvalla.

Efter att jag skrivit om detta i mitt Fredagsbrev så blev jag uppkallad till STC (ST) där man övervägde att dra in min licens med hänvisning till att jag eventuellt skadat travsportens anseende! JAG hade alltså eventuellt skadat anseendet, inte kuskarna efter sina drivningar...

Tillbaka till Hans Karlsson. Det har absolut svingats hej vilt med Karlssons penna och vis av erfarenhet så vet jag att det naturligtvis finns sådant som kanske borde framförts ”en aning” mer nyanserat. Oavsett vad så har man nu tydligen tassat bakom ryggen och tillsammans gjort en ”attack” mot Hans och precis som vanligt så verkar det följa samma mönster, man vågar inte ta ”fajten direkt” utan smyger istället bakom. Fegt, tycker jag.

Det är egentligen ganska märkligt. Jag har genom åren skrivit en hel del om t. ex. Bergharn och Ludde. Staketkuskarna öser då alltid dynga in i min mejl osv. Detta samtidigt som jag törs påstå att jag har en riktigt hygglig kontakt med båda tränarna. Just dessa två är ju även ganska bra exempel på personer som inte behöver tassa bakom ryggen på folk när de vill säga vad de tycker. Man behöver inte hålla med någon alls men för mig är det alltid heder till dem som faktiskt står för någonting och som även har modet att göra detta öppet, trots att det blåser. Det gäller i travet likväl som i vardagen. Något att tänka på inför kommande val kan jag tycka...

Över till annat. I veckan var det tänkt att vår gamle Varennegubbe skulle montékvala efter ett års bortavaro från travbanan. Av detta blev det, platt fall. Undertecknad trodde jag hade mental ordning på pållen men det visade sig att jag var helt fel ute och presenterade hästen i minst sagt knepigt skick. Jag har jobbat med travhästar i snart 40 år och det här är min största utmaning någonsin. Vi får komma igen helt enkelt. Måste samtidigt puffa lite extra för ridande Alice Molin! Jag skulle kunna namnge ett antal ”topp 10 ryttare” i landet som vare sig vågar eller skulle klara av hästen. Alice visade stor kyla trots att hon bjöds hårt motstånd från Agenten. Att han sedan inte fungerade i loppet tar jag på mig. När Alice senare under kvällen på Solvalla fick lite bättre häst (en 85oddsare) under sadeln så visade hon sin kapacitet och red elegant in en tredjeplats. Summa summarum. Du behöver inte lira Agenten innan jag lämnar klart samtidigt tycker jag att det lika självklart att tränarna använder sig av Alice Molin betydligt mer, hon är garanterat topp 5 i landet...

Sätt upp Alice Molin!

Slutligen över till något som först kändes som en resa till 1a april. Nere på Åby skall man visst erbjuda ”personal” som hjälper hästskötarna med ”det tunga jobbet” att lasta ur hästbussar och transporter när de kommit in till travbanan. Asså, är det ett skämt eller?! Vart är travsporten på väg...

Amerikansk travsport har aldrig tilltalat mig då jag dels tyckt att det fattas taktik och liknande i loppen. Spödrivningarna är en annan del som för mig drar ner helhetsintrycket en hel del. Jag vet att det ser minst lika illa ut i till exempel Australien och även Frankrike. När en kusk sedan kommer i mål med avslaget körspö så fick det vara nog. Sedan piggar det ju trots allt upp en del att se när Svanstedt får hjärnblödning. Lynnet på den bonndrängen är ju som bekant inget att leka med. Efter att ha hamnat i maskin i Hamboförsöket (hur man nu lyckas med det på en så stor bana och så få konkurrenter är för mig en gåta) så brann det till under hjälmen på grön kusk. En vansinnesmanöver utanför bangränsen resulterade i att han krokade ihop med en konkurrent så det small om det. Han är bara för mycket den där mannen...

Nej mina rosa härliga vänner nu tar vi helg och det gör vi med en klaring nere på Åbytravet. Peter Untersteiner verkar ha fått ny "foderleverantör" vilket resulterat i betydligt sämre form på hästarna än tidigare. Men det finns ju undantag och ett av dem är Springover i femte avdelningen. Spåret är ju inget vidare men med bra körning hela vägen så kan vi hämta ut 9 gånger surströmmingen. Mumma...
Må gott så hörs vi igen nästa fredag.

Visste du föresten att jag nyss höll på att kräkas efter att ha sett Såssarnas nya reklamfilm där Svetsarn står i fokus och berättar så fint vad "han vill ha". Jag och många med mig vomerar hejdlöst och gör inga misstag den 9 september.

Så får det bli...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig