Fredagsbrev, arkiv

11 maj 2018

Johnny Takter och Stefan Löfven kliver av...

Så var det fredag igen! Här nere på Phuket så njuter vi som vanligt i fulla drag men jag har noterat att det även i Svedala blivit varmt och soligt. I söndags så hände det grejer på SVT. Tio sekunder som kommer bli historiska i den svenska politiken. Ingen missade väl det surrealistiska ögonblicket i partiledardebatten när landets Statsminister skyllde vårt lands gruppvåldtäkter på kvinnors "osäkra anställningsavtal". Jimmie Åkesson vände och vred på sig i sina tafatta försök att hålla ihop. Studiopubliken skrattade och buade medan Svetsarn förvirrat försökte förtydliga sina tokerier. Lite senare fick Moderaternas ledare Ulf Kristersson frågan varför gruppvåldtäkterna ökat så dramatiskt i Sverige. Uffe svarade följande, "– Exakt varför de ökar tror jag ärligt talat inte någon vet. Men att de ökar verkar vara ställt utom varje tvivel". När man gått varvet runt bland nervösa och verklighetsfrånvända kappvändare så kunde Åkesson till slut tydligt och befriande förklara för de ängsliga orsaken till att vidrigheterna ökat så kraftigt. Svaret var ju det att invandringen ökat och det faktum att gruppvåldtäkterna till c:a 90 % (enligt artikel i Aftonbladet, om man nu kan lita på dem) begåtts av personer födda utanför Sverige. Förra söndagskvällen kommer således att bli historisk. Enligt senaste undersökningarna så backar både Råsåssar och kappvändarmoderater samtidigt som SD går kraftigt framåt och nu ligger på 26 % i vissa undersökningar. Det blir en "intressant" valsommar...

Nu i veckan så gick ju delfinalerna till årets Eurovision nere i Lissabon. Benjamin dansade enkelt vidare till finalen och naturligtvis fick vi även med mitt fetlir Danmark! Ni som hängde på redan förra veckan fick ju över 60 gånger på Danmark som vinnare, idag har oddset sjunkit rejält men är ändå spelvärt. Det blir en spännande kväll (natt här nere) på lördag när det hela avgörs!

Det var ju inte längde sedan som jag skrev om Johnny Takter och nu lägger han de vita körhandskarna på den berömda hyllan. Själv minns jag när jag som 16 åring var i Finland med Lass Bobby tillsammans med Anneli Saarekettu och Mustard. Jag firade min 16 årsdag på hotellet och lirade flipper med Johnny och Jimmy vilket jag är tveksam till att de kommer ihåg. De var i alla fall på plats med Norine Hanover. Hur som helst, nu kliver Johnny av och den svenska travsporten blev åter lite blekare och gråare igen...



Näe mina rosa vänner nu måste jag dra vidare men hinner i alla fall lägga upp ett nytt öltest här från Phuket. Håll tillgodo.





Förra helgen så fick vi dryga sju gånger på mitt stenklara lir Volstead. Tarzan satt och mös i dödens innan han punkterade matchen. Till denna helg levererar jag en ny klaring. I sista avdelningen nere på Åby är Who's Who favorit men med Mika Forss i vagnen så kommer det kollra till sig för pållen och galoppen är given. Vi dunkar då in på Sobrilström som kör Perfect Spirit från innerspår. Vi får 6 gånger Changen! Må väl så hörs vi igen nästa fredag, då från Bangkok.

Visste du förresten att Johnny Takter var den sista som körde lopp i Stall Rosas klassiska Eskilssulky.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig