Fredagsbrev, arkiv

01 september 2017

Rulla in en boll och låt den rulla...


Ett mordförsök på en polis vid Medborgarplatsen nyligen visar hur sinnessjukt vårt samhälle har blivit och hur media på alla tänkbara vis försöker slingra sig runt sanningen och verkligheten. På Aftonbladet mörkar man att attentatsmannen är en kriminell marockan som befinner sig olagligt i landet. Man skriver att personen som gripits är "17 år" medan vittnesmål i samma artikel säger sig ha sett "-en man i 30 års åldern". Vidriga Aftonbladet fortsätter att visa på vilken sida de står. Det spelar ingen roll om det är våldtäktsmän, IS-terrorister, knivhuggande slödder-invandrare i förorten eller som i detta fallet en Marockansk man som dessutom befinner sig olagligt i landet, här skall det minsann "pixlas". När det gäller en icke dömd dansk med en U-båt så är det naturligtvis fritt fram. Bara något kvarter från platsen där den marockanska mannen begick sitt illdåd mot polisen så står vänsteridioter, godhetsknarkare och politiker och "stödjer" afghanska män som även de befinner sig olagligt i landet. Alla ni som tillhör de där "goda" 87 procenten, hoppas ni skäms! Det är ERT samhälle vi nu få se....








På Sveriges Radio är man precis lika obehagligt snedvriden. Hos Lotta Brommé i P4 undrade man hur Vellinges kommunordförande Carina Wutzler såg på det faktum att man där nu vill klubba igenom ett tiggeriförbud. Carina förklarade tydligt och sakligt hur man tänkt runt saken. Å ena sidan så tyckte kommuninvånare och butiksägare att problemen som medför tiggeriet börjat bli för stora. Butiker med tiggare utanför ratas, det skräpas ner, folk blir hotade m, m. Samtidigt pekade Carina även på det faktum att de tiggare som nu sitter runt omkring i Vellinge är mycket utsatta och att man genom att tillåta tiggeriet även medverkar till att de fortsätter att utsättas för mycket elände. Att det är en stor organiserad verksamhet där tiggare skjutsar runt och sedan skall dra in pengar till "verksamheten" står ju nu klart och att förbjuda tiggeri skulle naturligtvis försvåra för ligorna som skor sig på de utsatta tiggarna. Carina var mycket saklig och nyanserad och Lotta ställde "lagom" PK-skadade frågor. I slutet av programmet så sammanfattar sedan Lotta vad som varit huvudnyheterna i sitt program och när hon då nämnde just Carina och Vellinges planerade tiggeriförbud så valde man med kirurgisk precision att spela upp ett klipp med den mening där Carina påtalar att invånarna blir "störda" av tiggeriet, inte ett ord från den "andra aspekten" där hon sätter de utsatta tiggarna i fokus. Precis så jobbar DDR media i Sverige. När man då idag lyssnar på ett inslag i P4 om ett äppelmusteri så måste reportern självklart tillägga att "-det finns naturligtvis andra musterier i länet med". Oberoende media var det ja...

Hösten närmar sig och det börjar bli hög tid att boka upp Prix dÁmericue!. Häng med oss ner i ett glatt gäng och upplev en travhelg i världsklass.

Vi lämnar galenskaperna och rullar lite fint över på korpfotboll. Du som känner mig vet att jag absolut inte är någon expert inom gebitet fotboll men lite koll har jag ju trots allt. Gårdagskvällens "match" nere i Sofia där Svedala inför halvtomma läktare skulle bolla in tre poäng till de blågula blev en uppvisning i kalkonboll. Bulgarien spelade definitivt ingen bra fotboll men så länge de svenska var ÄNNU sämre så gick det ju som det gick. Skönt att man i alla fall kan tjäna lite pengar på divornas tåfjuttande. Nu dubblar vi på nästa VM-kval mot Vitryssland...






















Då tar vi lite trav på det här och då riktar vi strålkastarna på Jägersro och Svenskt Travderby. Traditionsenligt så kommer min historiska betraktelse av en Derbyhelg.


Nästa år är det 35 år sedan jag åkte ner med min ungdomskärlek och farsan med nattåg till Malmö och ropade hem en “kanon” på auktionen. Året var 1983 och jag jobbade hos Uffe Nordin där jag hade pappas och min pålle, Bussig Pärup. Det var dags för Derbyauktion nere på Jägersro och när jag bläddrar i katalogen ser jag till min stora glädje att Doris Gunnarsson, Höör skall sälja Bussigs halvsyster “Epona Pärup”. Jag blev i eld och lågor och lade in en massiv kampanj på farsan som redan hade knepigt att finna förtjänsten i storebror Bussig.

 I Uffes stall jobbade även Mia “Tummen” Wahlberg och hon hade, precis som Åke Lindblom varit över i mattpiskarlandet och jobbat. Eponas pappa var, Count´s Pride. En helt ny hingst som kommit till Lassagården. Nu var det så fiffigt att Tummen sett hästen live i USA så hon kunde verkligen rekommendera honom som hingst. Sagt och gjort. Pappa bokade en resa till Kanarieöarna i samband med vår tågresa ner till Malmö. Annette och jag låg i sovkupén och lyssnade på farsans näsfanfarer som skulle få Nils Landgren så avundsjuk så han hade knäckt sin trombon över knäna. Väl framme i Malmö så kastade farsan in sin väska och tennisrack i en box på stationen och det bar iväg med taxi ut till Jägersro. 

Det var dags för en stor 2årings auktion ute på Jägersro och ridhusläktaren var full med folk. Pappa hade redan hunnit med några bira och satt bra uppe på läktaren medan jag och Annette var nere vid boxarna och tittade på den vackra 2 åring som var själva objektet. Vad vi inte visste var att denna flicka var identisk med den häst som Göran Edlund, bara några dagar tidigare hade sprutat upp ett framknä på och sedan lastat ner till auktionen.

Count´s Pride var ju ny och oprövad som hingst i Sverige och jag hade sagt till pappa att vi skulle hänga med till 20 000:- men inte längre. De startade på 17 000:- och det tog bara några rop innan vår limit var nådd. Jag gick besviken upp till pappa på läktaren och sa att det bara var att glömma affären och han höll med. Med hängande huvud gick jag ner till volten där man gick runt med den vackra Epona Pärup samtidigt som buden bara höjdes. Till slut var det två kvar som bjöd och den ena var Bo W Takter. Klart att den där trollkarlen ska få henne med, tänkte jag uppgivet. Det bjöds “25” och Takter kontrade med “26”. Direkt hördes “27” uppe från läktaren och Bosse avvaktade lite innan “28” blev bjudet. Så där höll det på tills Takter ropat “35”. Man hörde “första”, “andra” och……. “38” !

Epona Pärup gick iväg för 38 000:- och det blev INTE Bo W Takter som köpare. Jag gick upp till läktaren där farsan satt med en ny öl. “-Hon blev i alla fall på tok för dyr så det är inget att deppa för”. Farsan nickade förstående och svarade, “-ja, vi hade ju satt 20 000:- som max så det var inte mycket att göra”. Det blev tyst en kort stund sedan säger pappa, “-jag vet vem som köpte hästen” . “-Vem då?” undrade jag. “-Jag måste ta en taxi till stationen och hämta väskan och tennisrack, jag skall vara på Kastrup om en timme, du och Annette får ordna med en transport hem till vår nya häst”.

Farsan hade alltså bestämt sig för att Epona skulle komma med hem till sin storebror och hade Bo W Takter inte en chans! Du kan nog ana hur stolt och glad Stall Rosas unga tränare var när vi beställde transport upp till Solvalla av Sören Persén. Väl uppe på Solvalla så ville Uffe Nordin gärna provköra vårt nyförvärv. Ulf hade ju en förkärlek för Lassagårdens hingstar (vem har väl glömt när Uffe hade med sig Langemar ut till Lassagården och kom tillbaka med hela årskullen efter “Fashion Blaze”. Uffe var mycket imponerad av Epona Pärup och det verkade som att vi nu hittat en blivande stjärna.

Året efter flyttade Uffe Nordin till Frankrike och jag hamnade ute på Drottningholm med Stall Rosas två springare. Epona Pärup hade blivit en riktig kanon om inte hennes högra framknä satt stopp. Jag tog min licens med henne och körde även mina första lopp med Epona. Tyvärr så blev det bara ett fåtal starter innan vi fick lägga ner hennes tävlingskarriär. I aveln lämnade Epona några riktigt fina hästar varav Tarzan köpte den första.

Count´s Pride blev sedan en av Sveriges bästa avelshingstar genom tiderna och redan i hans andra kull här hemma fanns en Derbyvinnare i form av, Jet Ribb! 2 dagar efter att vi ropat hem Epona Pärup så står Bo W Takter i vinnarcirkeln nere på ett regnigt Jägersro efter att ha vunnit Svenskt Travderby med Micko Fripé…

 
Epona Pärup.

---------------------------------------------------------------------------------------

Nej mina rosa snälla vänner nu tänkte jag tacka för den här veckan och jag gör det med TVÅ härliga vinnare till helgens dubbeltrav nere i Skåneland. Redan på lördagen så smäller det högt. I sjätte avdelningen så har man helt tappat bort Nakoda Goj från ett ypperligt läge. Vi får 14 gånger för besväret. Vill du sedan var med bland de utvalda så kan du lasta in ordentligt i Derbyt och om du då gör det på Uppohoppa så får du 26 gånger för besväret och på köpet så kommer det en ny lagerkrans hit ut till Ekerö.

Visste du förresten att Regeringen anlitar journalisten Alexandra Pascalidou för att producera poddavsnitt om Utrikesdepartementets verksamhet.

Så får det bli...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig