Fredagsbrev, arkiv

30 juni 2017

Grattis Hultman!

Veckans Fredagsbrev inleder vi med att SKRIKA grattis till Stefan Hultman som efter en formidabel karriär inom travet har vunnit “allt” som går att vinna. Stefan kommer nu bli invald i travets HALL OF FAME! Inte ett år för tidigt. Det är ett klassigt gäng med två och fyrbenta profiler som ingår i “truppen” och med Stefans alla framgångar så är han väl värd detta.

Själv hade jag glädjen att träffa Hultman för ungefär 35 år sedan. Jag var uppe i Sören Nordins stall medan Stefan höll till hos Uffe Nordin. Sören var på väg till USA och Janne skulle hålla igång verksamheten den sista tiden. Då flyttade Uffe med personal upp till “vårt stall”. Det var med blandade känslor som vi mötte upp filurer som Helen Samson, Stefan Hultman, Jocke Hedlund, Björn “lunchen” Magnusson m, fl. Det blev hur som helst en rolig tid där klassikern när undertecknad och Hultman hällde det kraftigt lugnande och avslappande preparatet PLEGICIL i kaffebryggaren står sig fint!
Preparatet användes till hästarna vid tillfällen då de skulle “dämpas ned” inför olika behandlingar ock liknande.

 Här kan du läsa om egenskaperna hos preparatet:
“Acepromazin är ett derivat av phenothiazin. Denna grupp molekyler tillhör neuroleptika: de verkar dämpande på det centrala nervsystemet och påverkar det autonoma nervsystemet. Effekterna orsakas av interferens med olika neuroreceptorer (dopaminergiska, adrenergiska) och interferens med hypotalamus funktion. Den sedativa verkan inträder inom 15 till 30 minuter efter administrering och varar i 6-7 timmar.
Den önskade verkan av behandling med acepromazin omfattar en allmänt lugnande effekt, en antiemetisk effekt och en lätt antihistaminisk effekt. Läkemedlet har ingen analgetisk verkan. De neuroleptiska effekterna varierar mellan enskilda djur”.

Den lyckligt lottade var Jocke Hedlund som nu var på väg in i fikarummet för att ta sig en kopp! Precis som du kunde läsa ovan så infann sig den “sedativa verkan” nästan på pricken efter någon kvart. Hedlund vinglade runt med slangen i duschhallen i sina tafatta försök att spola hästen ren efter ett snabbjobb. Om jag minns rätt så låg Hedlund till sist ner i duschhallen med slangen vilt sprutande på gången!
Idag kanske man kan ifrågasätta agerandet (från mig och Hultman vill säga) en smula men oj vad roligt vi hade. Och trots en mångårig anställning hos Roger Walmann verkar det som att Jocke Hedlund klarat sig från några direkta men av kaffeslurken…

Stefan och jag hade även “big busiennes” ihop under det tidiga 80:talet. Det var nämligen så att min pappa, skrothandlare, krängare och allfixare av rang, var god vän med en massa folk inom SAS CARGO. Det var genom dem som pappa gjorde “klippet” när han köpte in 3 kilometer flamsäkert tyg! Ett gäng rullar med mönstrat tyg i klassiskt orange/gul 70tals kulör. Tyget hade tidigare använts till att klä sätena ombord på flygplanen men hade nu tydligen gjort sitt enligt inredarna på SAS. Pappa hade kanske inte riktigt samma fingertoppskänsla när det gällde färg och form och om jag minns rätt så var det en hel del rullar som gick i containern den gången många år senare när brorsan och jag tog hand om min fars dödsbo.
Bortsätt från tygrullarna så gjordes det en hel del klipp där ute på lagren vid Lintaverken, Bromma flygplats. Pappa kom över 4 pallar med ett hundratal indiska travselar! Det visade sig att Wallenco inte betalat moms och införsel för denna leverans och vi fick då chansen att slå till. Selarna var av “alternativ” kvalité. Lädret var minst sagt av annorlunda sort men det skall även sägas att vissa delar på selen var av yppersta kvalité. Idag, när ryggstycken och checkar knäcks i parti och minut ser man tydlig skillnad mot dessa indiska selar där check och ryggstycke var förstärkt med insydd kraftig nylon. Jag kan garantera att INGET ryggstycke någonsin knäckts på dessa indiska selar. En svaghet fanns dock och det var checkkroken. Den small så ofta att vi beslutade oss för att byta ut dessa redan innan försäljningen kunde starta. Pappa och jag behövde då några drivna säljare för detta uppdrag och vilka kunde då vara bättre lämpade än Thomas Persén och Stefan Hultman?! Under mitten av 80talet så tror jag nog att 75 % av hästarna på Gotland tävlade i dessa indiska selar! Det tog inte lång tid förrän alla selar var slutsålda.

1989 hade vi Coritz Harold till start nere på Åby. Det var på den tiden V65 istället för V75. Kungapokalen vanns av On Guard med Olle Goop i vagnen och Drottningens dito knep Åke Lindblom med Viva Mon. Samma dag avgjordes Algot Scots minne och där vann Veijo Heiskanen med Mack Lobell, topptävlingar således. Jag hade här satt upp min kompis Stefan Hultman på Coritzen och de smackade direkt till ledningen, där han vunnit fyra lopp ifrån tidigare. De fick sitta ganska lugnt i ledningen och när Hultman drog upp tempot på sista bortre långsidan så var jag ganska säker på seger. Då, precis då, så bräcker stackarn ner i ett gaffelband med galopp som följd. Så ruggigt tråkigt. Coritzen kom sedan aldrig tillbaka…
Åren gick, Stefan halkade in på sin väg och jag på min. Våra karriärer får väl anses “an aning” olika men vi har i alla fall haft lika kul kan jag lova. Idag bor vi nästan grannar här ute på Munsö och det är få inom travsporten som jag känner så väl efter alla dessa år som Stefan och nu är han alltså på väg in i travets HALL OF FAME. Supergrattis vännen, vi ses…


Vi lämnar storheterna och går över till gräsrötterna. I tisdags startade ÄNTLIGEN Agenten. Ända sedan katastrofen vid premiären nere på Visbytravet när Agenten i ett montélopp sprang under och igenom startbilsvingen (som var alldeles för hög från innerspåren) så har det krånglat. Efter det så kunde vi inte startanmäla till kommande tävlingsdag. När han sedan kom med på tredje tävlingsdagen så gick checken av lagom till start och en ängslig Varennekille krånglar man inte med så det var bara att köra hem. Detta innebar ÅTER att vi inte kunde anmäla till kommande tävlingsdag! Nu i tisdags så kunde vi då äntligen göra comeback. Tyvärr i ett kortlopp där det naturligtvis gick fort, fort. Körande Sjöström valde att backa när de hamnade i tredjespår (inget konstigt i det) och sedan var det liksom slut. Agenten satt stensist och gick ett hyggligt lopp längst bak medan de vann på en 14 tid där framme. Nu har han i alla fall lopp i kroppen och bör gå framåt med det…

Vi kliver ur travets ankdamm och hoppar ner i verklighetens dito. När en politiker vid namn “Ahmed” går ut och säger att folkvalda Jimmie Åkesson inte är välkommen till förorten så jublar batikhäxor och attackflator. När SD:s Richard Jomshof bemöter uttalandet på “samma nivå” (då e inte du (Ahmed) välkommen i Sverige) så blir det ett herrans PK-bubbel. Jomshof får pudla trots att alla över 11 år fattar själva retoriken. Det är Sverige idag 2017. Då är väl ingen förvånad över att SD nu enligt flera undersökningar är landets största parti…

Näe mina rosa vänner nu tänkte jag lämna er och hoppas att ni får en fin helg i “sommarvädret”. Själv skall jag in och handla kräftor till i morgon, lika bra att köra efter väder. I andra avdelningen uppe på Bergsåkers V75a verkar det som att vi får 7 gånger supen på Hagentoy! Jag fattar ingenting men det spelar ingen roll, dunka in och var glad.

Visste du förresten att en av de trevligaste weekendresorna du kan göra i höst är tillsammans med undertecknad till Berlin!

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig