Fredagsbrev, arkiv

26 maj 2017

Elitloppet, en gång om året...

En fantastisk helg har passerat och en annan är i antågande.

Vi börjar med en liten summering av vår travkryssning till Tallinn som gick av stapeln förra helgen. I bedövande vackert väder kunde vi avnjuta kylda drycker uppe på soldäck när Tallink Baltic Queen badande i solsken gled ut genom Stockholms skärgård på fredagskvällen. Ombord så åt vi en god buffé med mycket sill innan den “kubanska kvällen” drog igång! På lördagsförmiddagen checkade vi in på 5-stjärniga Swiss hotell där vi bodde på 22a våningen med “hygglig” panoramavy över Tallinn, hamn och hav. På våning 8 kunde vi avnjuta pool, bastu och SPA. Detta hotell kan VERKLIGEN rekommenderas.

Väl ute på travet så blev det riktigt kul. Vi hade bokat mat på restaurangen där det sedan visade sig att RAPID-bevakning samtidigt hade en träff! De flesta känner säkert till att det är Mats Gabrielsson (Stall Oxalis) som ligger bakom travet i Tallinn. Nu visade det sig att han även äger Rapid-bevakning! Ännu roligare var att en av gästerna från företaget var en gammal kompis till mig som jag för 30 år sedan förmedlade en travhäst till. Hästen hette Bolets Danny och stod hos mina grannar Kaj och Gudrun i Sala. Idag huserar Jörgen Westholm på gården där jag var med och lade taket 1986! Efter tävlingarna blev det “privata travlopp” med rockards. Våra resenärer fick vara med i några “lopp” tillsammans med Rapids gäng och detta blev en ruggigt kul eftermiddag på travet kan jag lova. Det blev till slut en sen kväll med fantastisk estnisk mat nere i ett valv inne i gamla stan. Som slutsummering kan jag konstatera att vår kryssning blev en succé! Nästa år kanske du hänger med…

Missa inte att boka plats på vår travweekend i Berlin kommande höst!

Vi lämnar en fantastisk travweekend i Tallinn och går över till en annan “fantastisk” travweekend invid Bällstaån!

Jag skall redan nu erkänna att jag nu blivit så där gammal och tråkig att jag vill säga att det var bättre förr! Jag vet att jag har många med mig. Idag är Elitloppshelgen inte två travtävlingar med fantastiska kuskar, hästar, aktiva och publik. Idag är det ett, “event”. Så fort något övergår från folkrörelse, tradition och glädje till just, “event” så faller tyvärr en hel del och evenemangets “själ” får sig alltid en törn. Visste du förresten att det är min fasters man, Håkan Sterner som myntade begreppet “event”. Den Håkan som ordnade väldens längsta smörgåsbord på Kungsgatan, invigde Globen, tog twisten till Sverige och som även skickade mig och pappa på dragspelsturné på Clubb33 under det sena 70talet. Hur som helst, nu är det en hel drös med “hungriga” evenemangsansvariga som skruvat runt Elitloppshelgen flera varv. Man har sedan flera år färgen cerise som “temafärg” men envisas med att felaktigt kalla den rosa. Man sneglar på Paris och försöker göra en kopia som blir “en aning” blekare.

Ja ja, nu skulle jag ju inte gnälla, Elitloppshelgen ÄR fortfarande ett helt fantastiskt evenemang och de ansvariga gör ett jättebra jobb. Jag kan bara inte blunda för det faktum att mystiken och den där speciella känslan är borta. Bara det där att de amerikanska hästarna på den gamla goda tiden stod uppstallade i boxarna vid garaget i Sundbybergskurvan och att vi hade Elitloppshelgen “i fred”. Men men, det är nya tider nu och det är därför vi har flera femåriga hästar i startfältet och Christoffer Eriksson i sulkyn!

En sak som sabbar väldigt mycket i Elitloppet är det här tramset med att Sobrilström och de andra får stå och välja och vraka bland hästarna och där plånboken hos tränaren i slutänden fäller avgörandet. Det är jag less på. Precis som många andra så tycker även jag att det NATURLIGTVIS skall vara ett EKIPAGE som tävlar. Varje häst skall ha EN kusk som kör både försök och eventuell final. Gör om, gör rätt! Som vanligt så har media spekulerat sönder försöken och Elitlopphästarna till pulver och det känns redan som att finalen gått. Jag skall nu dock kommentera deltagarna på mitt nyanserade och analyserande sätt. Håll tillgodo…

Försök 1.

1: Spring Erom/Christoffer Eriksson.

Det här är riktigt roligt. Att vi har en tolvåring med toppform med i loppet är något helt otroligt. Från det här utgångsläget så är de sämst trea och en finalplats är given, om inte Christoffer kör startgunga förstås…

 

2: D D´s Hitman/Ulf Ohlsson.

Det här är en häst som kommer att få sitt stora genombrott nästa år. Förra loppets “lufttid” på Vermos 995meters bana säger inte speciellt mycket och kretsen kring hästen får vara glada om han kniper den sista finalplatsen.

 

3: Delicious/Örjan Sobrilström.

Märren har varit helt OK i de “p21 lopp” som hon varit ute i men jag tvivlar starkt på hennes skalle nu när det är skarpt läge. Det troliga är en tredjeplats i försöket och en fjärdeplats i finalen.

 

4: Tjacko Zaz/John D Campell.

Ingen har väl glömt den där Elitloppssöndagen då vi fick se en blockhalt Sahara Dynamite hoppa på tre ben i finalen som oplacerad?! Endast en sadist kunde låta bli att stryka. Timo Nurmos är känd för sin närmast perversa fäbless att köra sönder hästar. Alla har vi någon gång sett gamlingen Going For Gold Zaz med all tydlighet visa att han inte vill vara med längre men Nurmos anmäler och anmäler. Nu får vi åter se Nurmos visa bristande omdöme! En femårig häst som gjort ett enda lopp i år och som inte ens tjänat en miljon skall gå ut och möta världseliten. Att Kristian Huselius skrikit sig hes om hästen beror ju enbart på att han har ett samarbete med fabrikstränaren från öst. Det vi för hästens skull kan hoppas på är kuskvalet. Travsportens Ove Törnqvist borgar ju för en tappstart och att man sedermera glömmer bort att köra. En Tjacko Zaz med två lopp under aktuell söndag skulle kunna innebära slutet för hästen…

 

5: Bold Eagle/Frank Nivard.

Alla vet ju att Bold Eagle är totalt överlägsen i årets Elitlopp men just Nivard kan ju sätta käppar i hjulet. Med en riktig blystyrning så skulle det kunna bli så att man “bara” blir tvåa eller i värsta fall trea i försöket. Det kan således bli pannkaka eller succé, Nivard bestämmer.

 

6: Qruzado Dela Noche/Björn Goop.

Lite klent att Tarzan inte vågade lita på Linderoth men med en snygg styrning av Goop så kan ju Per ställa in sig på att köra en Elitloppsfinal! Hästen är sämst trea.

 

7: Takethem/Steen Juul.

Det här är ju en fin häst som dock blivit bortlottad. Tar kanske den sista finalplatsen och som då även är stekt i en eventuell final. Kan alltså bli två lopp under 1, 10 samma dag som totalt inbringar 50 000:-

 

8: Resolve/Åke Svanstedt.

Jag har ju alltid svårt att på ett nyanserat sätt bedöma Svanstedt efter att han tränat hästar med grisfösare och behandlat personalen på ett vidrigt sätt men jag skall försöka. Det vi kan vara säkra på är att Resolve är i absolut toppform när bilen släpper på söndag. Åke är till all trots en av världens skickligaste travtränare och han torde ha “ställt i ordning”. Spåret är ju uselt men jag skulle inte bli förvånad om han gasar direkt från start och får överta av Spring Erom. Vid ett sådant scenario så vinner man försöket lätt…

 

 

Försök 2.

1: Up And Quick/Franc Leblanc.

Skall vi gissa på tredje inner? Det osar trafikproblem lång väg och en finalplats är en framgång.

 

2: Twister Bi/Christoffer Eriksson.

En riktigt fin pålle som med lite tur kan bli trea med rätt lopp bara Eriksson inte trasslar till det…

 

3: Propulsion/Johan Untersteiner.

Johan brukar klabba till det när det är riktigt skarpt läge och jag hade helst velat se Sobrilström bakom hästen. Skulle det dock lösa sig så kan de vara tvåa-trea i försöket. Hästen är helt bortglömd här.

 

4: Nuncio/Örjan Sobrilström.

Ja, hur står det då till för dagen? Bara en som vet och han han vet vi aldrig var vi har. Jag tycker inte att Nuncio sett något vidare ut på slutet och dessutom har jag en känsla av att skallen har fått sig en törn. Antingen floppar de igen eller så kommer Tarzan åter visa vem som kan det här med trav!

 

5: In Vain Sund/Erik Adielsson.

Det är de här “sista hästarna” bland de 16 som sätter nivån på ett Elitlopp om man jämför. Det här är definitivt en överreklamerad häst som slutar bland de sista i försöket.

 

6: Timoko/Björn Goop.

Hästen är ju på retur men kanske att man kan får honom att sprattla till ett år till?! Nu när spåret dessutom är lite knepigt så ställer jag mig dock en aning tveksam till huruvida det blir en final eller ej. OK, han är 3-4 i försöket och något liknande i finalen.

 

7: Dante Boko/Adrian Kolgjini.

Näe, det här räcker absolut inte. Kul att ha med en “Kolgjini” men mer än en 4e plats kan vi inte förvänta oss…

 

8: Elian Web/Katja Melkko.

Den här hästen har jag knappt sett eller hört talas om. Totalt chanslös!

 

Finalen! Ja, vem skall då kunna vinna Elitloppet 2017? Jag ser fyra potentiella vinnare. Bold Eagle, Resolve, Propulsion och Timoko. Jag smäller till och säger att det blir en duell mellan Resolve och Propulsion och jag tror att vi TROTS Johan Untersteiner får se PROPULSION i vinnarcirkeln!

 

Så där mina rosa fina vänner. Ha nu en fantastisk Elitloppshelg och hur vore det om vi avslutar med att ÄNTLIGEN få vår insamling till minne av Tommy Hanné i mål?! Jag hoppas och förväntar mig att ALLA nu i helgen skänker en femtiolapp var så har vi uppnått målet på 100 000:- lagom till defileringen av Elitloppsfinalen!

Avslutar med att även slänga in en goding till lördagens V75a på Solvalla. Årets upplaga av Harper Hanovers blev en blek variant där tilläggshästarna är klenare än vanligt. Sauveur verkar inte trivas i Goops regi och då är det inte mycket kvar. Jag är ganska övertygad om att Lutfi Kolgjini eldar upp dem från tidig ledning med Face Ribb! Jag tror att vi kan få 13 gånger smöret på vår bynglige Alban. Vassego.

Visste du förresten att Bollnäsamatören Micael Broberg valt att ta ut stayern Spitcam Jubb i Sweden Cup! Vän av ordning står bredvid och fnissar.

Så får det bli…

 

1 kommentar:

  1. Hur gick det i hockey VM , vem vann
    /Norrlandsmuppen

    SvaraRadera

Om mig