Fredagsbrev, arkiv

17 mars 2017

Ingen jojk till Kiev…

Jon Henrik & Aninia blev trea i Mellofinalen och här ute på Munsö åkte champagneglasen i golvet med ett kras! Jag hade mina förhoppningar att alla gay&PK grupperingar skulle hjälpa till att skicka iväg bästa bidraget som dessutom hade ett BUDSKAP, men icke då! Näe ingen “mångfald” här inte, man skickar en “vit man” i DRESSMAN-kostym. Så mycket för “de godas” sympati, de kraxar gärna när någon lyssnar annars är de precis som alla oss andra. Kommer Robin Bengtsson och gå-banden ha någon chans i Kiev då? Ja, absolut. Vi kan kallt räkna med en topp-5 placering, minst!

Mellon tog alltså slut förra helgen och det är flera produktioner som är på väg in i mål. Farmen, den enda “idiotsåpa” som jag följer sedan alla år hade denna säsong som vanligt en knepig casting. Jag VET att man inte vill ha in 12 jordbrukare som skall tävla i lantliv, att det behövs muppar och andra “defekta” individer för att få ihop ett bra program. Men som vanligt så spretar det för mycket. ADHD-killar med missbruk i bagaget och läpp-plastade bimbobrudar med begränsat ordförråd är ju kanske lite skojig TV men de åker ju ALLTID ut tidigt. Kvar blir oftast de grå och trista som på sitt helyllesätt anpassar sig och smyger sig fram till finalveckan. I årets upplaga återstod i veckan 5 personer varav endast en hade varit uppe och tävlat i tinget! Efter torsdagens tävlande så återstår tre finalister varav endast en varit med i tidigare ting. Jag håller mina tummar för psykopaten Calle! Han kan verkligen personifiera den där grandiosa typen av person som ser sig odödlig och naturligtvis som en betydligt bättre människa än sina medtävlande. Klart man gillar en sådan. Kör hårt på söndag Calle!

Över till lite trav. För ungefär åtta år sedan lade jag upp ett tio punkts program för travet och dess framtid där jag bl. a. föreslog att alla oplacerade ekipage i loppen skulle få en ersättning för sin medverkan. I samma veva förespråkade jag även fler långlopp och tyngre banor att tävla på. En hel del förståsigpåare har genom åren varit positiva till dessa idéer och tankar och nu senast Flemming Jensen. Nu vill Ålandstravet prova att erbjuda 50 euro till alla som deltagit i loppen i Mariehamn. Ett mycket bra initiativ måste jag säga. En del stortränare har redan börjat grymta om detta initiativ men de säger inte mycket om att deras starthästar smackar i sig transportbidrag när de är ute och tävlar på V75. Undrar förresten om Petri Salmela får ersättning ändå från Boden när pållarna står i Märsta? Hur som helst så är jag övertygad om att Ålandstravet gör helt rätt. Kan de sedan bara få ett BRA avtal med Eckerölinjen eller Viking Line så blir det ett uppsving i år…

Reijo Liljendahls monumentala kräftgång fortsätter och körs det segerlöst även på Solvalla idag så står man fortfarande med noll segrar för storstallet i år! Det här är verkligen märkligt.

Nähä, nu skall jag kolla skidskyttet, har lirat “head to head” mellan supersnygga Dorothea Wierer och Annais Chevalier där jag sätter Chevalier först. Wierer har haft problem med skyttet hela säsongen men i dagens sprint är det ju bara två skytten så det är fördel för henne. Spelar ingen roll, Chevailer har form och jag får ett fint odds. Innan jag lämnar er så skall jag smocka in en vinnare till helgens V75a i brunostarnas Mecka. I tredje avdelningen smäller Jakobsson dit Quirire till 14 gånger smeten. Dunka, dunka. ha nu en fin helg i vårsolen så hörs vi igen.

Visste du förresten att Paolo Roberto behövs i Sverige.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig