Fredagsbrev, arkiv

11 november 2016

Jobbigt läge...

Idag vill ingen heta Jörgen. Den enkla (och kanske rätta?) reaktionen är kanske just den som vi nu ser på sociala medier. ”-Vilket äckel”, ”-så var den kuskkarriären slut”, ”-fy fan, aldrig att han får köra åt oss igen” osv. Jag kan till viss del förstå reaktionerna men skulle även vilja se det på fler sätt. Att Sjunnesson skickat sådana här meddelanden är rätt osmakligt ja visst, men min tes att travportens aktiva än idag består av 93 % bonndrängar har en viss betydelse. Inom travet har det alltid varit ”högt i tak” och jag har genom alla mina år sällan eller aldrig mött någon bred uppslutning av aktiva feminister i sporten. Hur många är de A-tränare som plockat åt sig stalltjejer ner i sänghalmen?! Moraliskt? Tveksamt. Vidrigt och äckligt, tja välj själv. Redan på det tidiga 80talet visade Åke Lindblom mig var på Solvallas skogsslinga som det oftast idkades ”sittgöka” och under alla de fester och liknande som jag medverkat på under åren så har det alltid varit ”grabbigt” och bland tjejerna fullt ös så att säga. Det här är naturligtvis långt bort från den feministvåg som idag blåser som en sladdrig palestinasjal över landet. Tillbaka till Sjunnesson. Han har alltså skickat meddelanden (och sms?) till tjejer med sexuella anspelningar och även med nakenbilder på sig själv. Min fråga är, var finns svaren? Har tjejerna konsekvent svarat med tystnad eller har de skrivit något tillbaka? Missförstå mig nu inte. Det är inte ”-hon får skylla sig själv om hon går klädd så där”, det är inte det jag menar, men ändå, han har ju inte slagit på någon eller misshandlat någon stackars häst. Jag har varit i kontakt med några av de tjejer som fått meddelanden av Jörgen och de har i alla fall sagt att han slutat efter att de TYDLIGT förklarat att de INTE uppskattade dessa. Jag har själv genom åren fått massvis med otrevliga, hotfulla och allmänt sunkiga meddelanden som Fredagsbrevsförfattare och för mig har funktionen ”blockera avsändare” fungerat fint. Varför har man då fortsatt att ta emot meddelanden av Sjunnesson? Bara en liten undran. Hur som helst, Jörgen har nu naturligtvis satt sig själv i en riktigt jobbig situation men jag hoppas och tror att han grejar det här ändå. Vad tjejerna beträffar så tror jag inte att de lidit så där fruktansvärt mycket av snuskmeddelandena och jag hoppas och tror att de kan gå vidare med sina liv förhållandevis oförstörda...

Över till lite större händelser. I onsdags morse landade jag på Arlanda efter sju veckor i Foppatofflor och shorts. Den klädseln matchade dock inte det väder som mötte mig. Redan under inflygningen mot Arlanda när vi var strax norr om Gotland fick jag igång mobilen och kunde till min stora glädje se att Trump gjorde det! Under hela dagen (och än idag) så sitter nu PK-mupparna på rad och ruskar sina förvridna huvuden. ”-Hur kunde det här ske?”. Ja den troligaste anledningen är väl den att demokratin visade sig i sin renaste och ädlaste form. ”-Halva USA protesterar mot detta”. Ja, precis som att den andra halvan hade protesterat om genomkorrumperade Clinton röstats fram. Hur kommer det då att bli framöver för USA och dess omvärld? Ja, naturligtvis så kommer nu Trump att tagga ner ”en smula”. Precis som med Bert Karlsson, som nog får anses som en av Sveriges bästa företagsledare så har ju Trump gasat på med diverse utspel just för att få ljuset på sig, och SOM han lyckades. Om du frågar mig så tror jag inte att det blir några enorma förändringar för landet men de förändringar som dock kommer att ske, tar i alla fall USA i rätt riktning...

Vi glider efter dessa punkter sakta över till spel & dobbel. Förra helgen fick jag ju klart på Torbjörn Jansson och Victor A.U. Lätt som en plätt vann de och vi kunde plocka ut fina pengar. Även till helgens V75:a på Bergsåker så har jag fått en fin vinnare. I tredje avdelningen vinner Alan Wadd, trots Haugstad i sulkyn. Vi får minst 14 gånger såsen och det är rätt OK. Nej mina kära vänner, nu lämnar jag er för den här gången och avslutningsvis, ni behöver inte överösa mig med kommentarer om Sjunnesson och hans mobilaktiviteter. Jag försvarar inte dessa på något sätt, det är bara så enkelt att jag tycker att detta inte är så in i helvete allvarligt som en del vill göra gällande. Skulle det nu vara så att stalltjejer runt om i landet vill försökaa få mig att förstå vilket ”helvete” det kan ha inneburit så skicka iväg ett gäng nakenbilder på er så får vi se om jag då ändrar uppfattning.

Visste du förresten att Malena Ernman och Henrik Schyffert vägrar ta emot flyktingungdomar till sina bostadsrätter.


Så får det bli... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig