Fredagsbrev, arkiv

30 september 2016

Claes Sjöström gör det svåra svårare...

Här nere i Grekland fortsätter sommaren med strålande sol och iskall Ouzo. Vi har en trevlig resegrupp på plats och det är full fart. Hemma i Svedala puttrar travet på som vanligt och som vanligt så finns en hel del knepigheter att notera.

Vi börjar med Claes Sjöström som gärna sätter sig i knepiga situationer. Nere på Skrubbs var det under torsdagen säsongsavslutning och Thomas Jonsson satt i championkavaj och körde lopp under eftermiddagen med en säker ledning i ligan. Claes Sjöström hade en annan plan för Thomas och det var att förnedra honom i det absolut sista loppet för året på banan. Genom att smälla dit en sexling så lyckades Claes knipa Championatet i sista loppet genom en knapp seger i sista stegen. Thomas söp till ordentligt på båten hem och sitter nog idag och sniffar Creolin på höskullen hemma…

Ångorna ligger tätt över småländska Nybro.

 

Sedan tycker jag faktiskt att Claes Sjöström krånglar till det en smula när han nu klivit på stresståget där travkuskar tävlar i att leka buisy. När Ulf Ohlsson flög helikopter mellan travbanorna för att hinna med att köra dubbelt så skulle jag vilja se den ekonomiska kalkylen för detta projekt. Idag är otyget med dubbla tävlingar på samma dag bland kuskarna vanligare och personligen tyckar jag att det borde vara ett förbud mot detta. Att man sedan pressar ihop dagen så att det spricker redan på förhand tycker jag är riktigt omdömeslöst. Claes Sjöström sitter alltså i en segerdefilering efter Visbytravets 11e lopp vid kvart i fyra på eftermiddagen och hämtar Championatet för att sedan vara uppsatt på en häst uppe på Gävletravet där loppet går ungefär tre timmar senare är liksom mission impossible. Nu blev första uppsittningen på Gävle visst struken men aldrig att Sjöström hade hunnit från Rävhagen i Visby till defileringsvolten på Gävletravet på två och en halv timme! Den totala körprovisionen under tävlingskvällen på Gävletravet för Sjöström stannade till slut på 720:- Som ägare till någon av de startande hästarna hade i alla fall jag ifrågasatt det hela. Naturligtvis var de inte värmda av tränaren och ej heller kunde Claes kunnat haft full koll på dessa hästar då han själv knappt hann upp över huvud taget. Egentligen vill jag inte gnälla på Sjöström, han e absolut en hyvens kille som dessutom gör det hela bättre och bättre men otyget med att kuskarna idag stressar mellan olika travbanor för att kunna köra “dubbelt” tycker jag INTE om…

Vi lämnar Rutiga kuskar och stressade scheman och går över på Robber Bergh. Den beryktade “bojkotten” av den nya hemmabanan är nu över. Ägarna tröttnade väl till slut på detta tilltag. Som anledning till upphävandet at bojkotten anger Bergh den luddiga skrivelse som Åbytravet totat ihop för att kyla ner spektaklet lite. Men samma dag som Bergharn och även Lövgren tog sitt förnuft till fånga så dammade man på med 13 startförbud under torsdagens tävlingar på Åbytravet! Skall bli spännande att se utvecklingen. Naturligtvis vill även jag att det skall vara korrekt och vettigt inom travsporten men jag har alltid haft en förkärlek för människor som verkligen bryr sig om hur djur mår och en banveterinär som “ställer till det” för de aktiva gör det i alla fall med omtanke om hästarna, glöm aldrig det…

Kriteriehelgen följde jag via ATG:s fortfarande vidrigt usla hemsida och jag kunde som vanligt konstatera att det var väldigt skiftande omdöme bland de aktiva där skrammelvagnar och skoryck, för tufft heatande och för mycket helstängt genererade i massor med galoppfiaskon när hästarna forcerades över sin förmåga. Ni som hade framgångar hade fingertoppskänsla och ni andra tillhör de beryktade 93 procenten…

Näe mina rosa vänner, nu skall vi upp och erbjuda våra resevänner en middag uppe i byn Koskinou där en dold pärla väntar bland gränder och småhus. På Färjestadstravet får ni 8 gånger gyrosen på Flemmings Slide So Easy. Jamis!

Visste du förresten att Fredrik Virtanen är dum i huvudet.

Så får det bli…

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig