Fredagsbrev, arkiv

06 maj 2016

Borta bra men, borta bäst?!

I eftermiddags anlände vi till Munsö efter en flygresa från Bangkok via Doha. Vår Seniorresa till Phuket blev åter mycket lyckad och det var vår 27 gång på ön och samtidigt vår 15:e resegrupp som vi mötte upp på flygplatsen i mitten av april! Vi har så fantastiskt kul tillsammans med våra resevänner och jag kan varmt rekommendera dig att hänga med någon gång, framförallt om du kanske varit i Thailand tidigare och trott att du upplevt resmålet “redan”. Just SENIOR är egentligen lite missvisande då vi har resenärer i alla åldrar från typ 45 och uppåt. Det enda vi försöker undvika är armvevande knattar som varvar “Stockholmveckor” och Båstads tennisliv, annars är alla mer än välkomna. Nästa resa är i slutet av oktober. Efter att vårt resegäng åkt hem hade vi planerat att stanna kvar några dagar för att hinna åka upp till Chayiaphum och hälsa på Thep och hans fru Appel som i femton år drev en härlig restaurang nere i kata där man serverade underbar “E-san food”. Många är de kvällar som vi avnjutit på deras lilla grill i Kata. för några år sedan meddelade de att de planerat att res hem till sin hemby, Chayiaphum där de hade sina föräldrar kvar. Vi sa att vi skulle komma och hälsa på någon gång. Det där är ju tyvärr oftast sådant som man bara säger och sedan blir det aldrig av. Ni hade vi i alla fall verkligen bestämt oss så det fick bli ett stopp i Bangkok för att i alla fall göra ett försök att hitta dem. Thep hade ju byggt en ny liten restaurang där uppe där man bara serverade lokalbefolkningen. Själv hade jag jagat runt på google-map och faktiskt hittat något som skulle kunna vara deras ställe!

Vi hade ju tänkt att överraska dem så det fick bli “lite” på chans. Flyg upp till Bangkok, skytrain till Mochit, taxi till Mochit bus-center, buss fem timmar upp genom Thailand, Tuk tuk till centrala Chayiaphum och slutligen en hyrmoppe den sista timmen upp på småvägar fram till det som vi i alla fall hoppades skulle vara deras hem! Vi kom fram till byn vid sextiden på eftermiddagen och det hade börjat mörkna över det lilla samhället som var härligt befriat från ryssar, 7-Eleven, Barer och allt annat. Väl framme så var det absolut rätt, men igenbommat och släckt! Besvikelsen var ganska påtaglig men vi visste ju att det var ett långskott. jag gick runt och försökte göra mig förstådd hos grannarna men detta var var fruktlösa försök kan jag lova. När vi gick tillbaka till moppen och skulle rulla därifrån så kommer plötsligt Appel farande på sin motorcykel! Grannarna hade ringt och förklarat att det strök omkring “faranger” runt deras hus! Appel blev oerhört glad och förvånad av att se oss. Ett kärt möte kan jag lova. Hon öppnade upp grindarna och tände upp i sin restaurang och plötsligt stod hon där och lagade våra favoriträtter igen, precis som nere i Kata! Efter en kort stund kom Thep hem med sin sidovagnsmotorcykel efter att ha jobbat på bananfältet i närheten. Han blev chockad och enormt glad av att se oss! Det blev en underbar kväll där både Thep och Appel tog sina motorcyklar för att hämta sina föräldrar så vi kunde hälsa på dem! Plötsligt kom det ungar och grannar för att ta en titt på farangerna som dykt upp mitt i “ingenstans”. En helt fantastisk upplevelse blev denna kväll och efter lite motorcyklande, bussåkande, Tuk Tukande, tågresande och lite flyg så landade vi nu hemma på Munsö igen! Älskar Thailand…

Jag skall vara ärlig och säga att jag haft lite dålig koll på hästspringandet här hemma men jag har ju inte missat att flera fina pållar visat upp sig nu när Elitloppet närmar sig allt mer. Det var tråkigt att se hur illa Peter Untersteiner körde när han klippte Nahar och det var minst lika surt att se hur ofräsch Kemas Magic var när Fredrik Persson ändå startade honom.

Nere på Visbytravet har man dragit igång och min vän Pär Hassborg har nu gjort två starter med intressanta Mellby Duni. Trea samt fyra har hon varit och dessutom sett fin ut så där kommer det mera. Att Pärra dessutom har en pålle med Maharajah som pappa i stallet gör ju inte läget sämre. Pass upp för Pär i år, och även Roger Hassborg som man faktiskt i princip ALLTID går plus på varje säsong om man lirar varje start…

Vi avslutar veckans Fredagsbrev med att åter skrika ut Queer Fish till helgens V75a. Redan i första avdelningen går man ut och u borde ju inte Sören köra fast sig. 17 gånger och allt är lugnt. Nu skall jag hugga tag i ett gäng väskor och jag önskar er en en härlig helg i det fina vädret. Nästa fredag är det stor Eurovisonvecka och då skall ni få ett bra lir till lördagens stora final som ses på tv i hela Europa, Australien, Kina samt USA! Stora grejer och allt levereras från Sverige! Må gott.

Visste du förresten att det finns två golfbollar på månen.