Fredagsbrev, arkiv

26 februari 2016

Alla ska bada, med eller utan loppor...

Jag vet inte om jag skall börja med “svenskan” (som inte talar svenska) som blivit “fritagen” från IS och nu är i Sverige eller att nyanlända skall få slippa undersköterskeutbildningen men ändå få behörighet. Nej, det får bli snusket i våra badhus istället, och då menar jag inte de sexuella övergrepp som eskalerat den senaste tiden utan det snusk som inneburit att badhus i vissa kommuner fått öka på klornivån drastiskt för att hålla bakterier och ohyra borta från bassängerna.
Nu har man kommit på det geniala att lära muslimska kvinnor att simma! En jättebra idé då det alltid är bra att kunna ta sig fram i vatten. Men nu är det ju så att dessa kvinnor inte lever som vi andra utan som muslimska kvinnor under Islams mörka handflata. Här hemma hejar PK-folket på och gör vad de kan för att stödja förtrycket. Att det är synd om dessa kvinnor råder det inget tvivel om. I sin iver att samla Pins så kommer PK-folket nu att få miljömupparna på sig när de nu jobbar stenhårt för att klorutsläppen skall fortsätta att öka kring våra simhallar! Ni är då för sorgliga…

Verkar fräscht…

Vi lyfter blicken mot något ljusare. I måndags var det debut i lopp för Matilda Persson. Ner från rullstolen och upp i sulkyn! Jag är ruggigt imponerad och här bultar hjärtat några dubbelslag för breddsporten i sin allra renaste form. Lite surt att Jennifer Tillman fult (och en aning regelvidrigt) knuffade ut Matilda i tredjespår ganska direkt efter start men hon kommer garanterat igen!

Nästa vecka blir det åter fritt fram för tränarna att rycka skorna från hästarna igen. Åter kommer vi att få se omdömeslösa chansningar där hästar kommer “tassa på tå” in i stallen efter loppen. Galoppinslagen kommer att öka och en del kommer att springa fortare igen, precis som vanligt. Personligen ser jag inget egentligt egenvärde i att tillåta barfotakörning, men naturligtvis så kommer ingen regeländring att ske i riktning mot ett permanent barfotaförbud.

I år har jag tittat lite extra på tränare/kuskar som kör i “Jänkarvagnar” i voltstart från snäva spår och bara i från spår 2 och 4 har jag noterat 36 startgalopper! Har säkert missat en del men det talar sitt tydliga språk. Ett råd kan alltså vara på sin plats. Titta om du ser en häst som är ute i voltstart från knepigt spår påselad en “Jänkarvagn”. Ser du det kan du dels räkna med förhöjd galopprisk och samtidigt kan du konstatera att tränaren är ganska inkompetent i sin yrkesutövning…













Vill du ha en "skön kärra" och samtidigt ge ett bidrag till Tommy Hannés minne?

Vi börjar närma oss vår här ute på Munsö och det tackar vi inte nej till. I morgon kväll är det schlagergrillning på Munsö Lounge och vi har naturligtvis laddat med några sköna lir! Molly Sandén går naturligtvis direkt till final men oddset är fånigt lågt. Nej, lira lilla Franz, han som sjöng, “-ingen kickar bollen som han, Zlatan, jag sa, Zlatan” för många år sedan. Nu kommer han tillbaka och sitter säkert i finalen till ett hyggligt odds! Kör på med perversa Doggy-style till andra chansen. Dessa två lir ger fint klick i kassan. Vill du spela utan att förlora en spänn?! Registrera dig och få dubbelt upp på insättningen. När du vunnit en bra slant så föreslår jag att du bokar plats på vår travkryssning till Tallinn med utresa 11/3. Vi skall gå på trav, äta gourmetmåltid, prova estniskt färsköl och mycket mer. Häng med!

Nu måste jag sluta för den här gången och jag gör det med en säker vinnare till helgens V74:a. I sjätte avdelningen har vi en smällkaramell i nummer 6 Baron Max till 14 gånger! Titta på när Bullen blir inlåst från spår ett och njut sedan av loppet. Ha en fin helg så hörs vi igen…

Visste du förresten att det hawaiianska alfabetet består av 12 bokstäver.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig