Fredagsbrev, arkiv

29 januari 2016

Paris...

Ja, nu drar vi! I eftermiddag lämnar ett glatt gäng Stockholm/Skavsta när vi genom SVEA TRAVEL tar sikte på Paris och en härlig weekend med god mat & dryck samt travsport i världsklass. Jag har alltid varit lite kluven till fransk travsport. Å ena sidan är hästarna fantastiska och loppen fascinerande, å andra sidan behandlar fransmännen (och även kvinnorna) ofta sina hästar väldigt illa! Vassa bett, taggar på tömmar, och annan “våldsutrustning” är vardagsmat när man inte klarar av att hålla djuren så fräscha så att de springer som de borde. Sedan har vi drivningarna! Det vi fick se förra helgen i prix de Cornulier var bland det vidrigaste jag sett på banan genom alla år. Hade jag varit på plats då så är jag rädd för att ett gäng knattar i färgglada kläder skulle stå med baguetter nedstuckna i sina franska halsar. Om man verkligen tycker om sina hästar så GÖR man bara inte så. Men nu fokuserar vi istället på det fina, vi skall se travsport i världsklass och jag ser verkligen fram mot den här helgen…

Det är lite synd att vi inte har några svenska ekipage att hoppas på i år. Oasis Bi var blek i första starten nere på Vincennes och får inte pengar och Luddes pålle verkar vara långt från formen, men där kan jag ha fel. Vem som skall kunna slå Bold Eagle är svårt att se men Timoko verkar i alla fall vara det enda realistiska hotet. En varning skall dock noteras på Univers de Pan!

På lördagen skall Jörgen Westholm ut i Prix de Luxemburg och det kan räcka långt, han brukar ha bra ordning på de hästar som han tar ut i just det loppet.

Annat inom vår sport. Att vara anonym och “tala ut” i media är aldrig en bra strategi. Turerna kring hästen Wille´s Ametist tar sig allt mer snirkliga vägar. En dopad häst, en stalldräng och en “utredning”. Nja, i min bok så luktar det här lite unket, en kennelklubb ligger nedgrävd…

Jag kunde till min stora glädje notera att Anna-Karin Rundqvist visade ordentlig kyla när hon stod upp för sin egen sponsor och vägrade köra lopp i en fånig “hockeydress” förra veckan. 300:- i böter kostade det men betalade säkert hennes sponsor som är företaget TIDTRYCK, Uppsala. De är värda lite mer uppmärksamhet när de nu går emot ST och deras stolligheter.

Stolt sponsor till Anna-Karin Rundqvist.

Vi lämnar travsporten och hoppar över till veckans politiska läge. Sossarnas inrikesminister, Anders Ygeman meddelar nu att 80 000 flyktingar skall utvisas från Sverige och nu verkar Lövéns gäng mer och mer plocka från SD:s (ock troligtvis de flesta svenskars) politiska rättesnöre och det är föga förvånat att väljarna flyr de hopplösa Sossarnas sekt. Politikers trovärdighet sjunker ner mot en bottenlös gyttjepöl och snart är det väl bara Gudrun Schyman och Jimmie Åkesson som i alla fall står upp för NÅGONTING. Värt att notera är att Åkesson nu lagat sin trasiga framtand och verkar väl förberedd på vad som komma skall, det blir andra bullar snart i gamla Svedala, var så säkra…

Näe mina kära rosa vänner, nu måste jag slå igen för idag. Hög tid att kasta ner basker och skarf i väskan och dra iväg mot Baguetternas förlovade land. För dig som missar resan till Paris kan jag rekommendera vår travhelg i Tallinn som närmast står på programmet. Det blir en kanonhelg, det med. En vinnare till helgens V75a kommer här. Redan i första avdelningen uppe på Bergsåker kommer vinnaren. Västerbo Paymyday till 8 gånger. Mumsa i dig bara.

Förresten, glöm inte att vara med och heja fram Fredrik Persson, Kalmartravet nu när han är med och tampas i Sveriges Mästerkock! Vi håller tummarna för dig Fredrik…

Lycka till Fredrik!

Visste du förresten att en giraff kan tvätta sina öron med sin tunga.

Så får det bli…

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig