Fredagsbrev, arkiv

04 december 2015

Somliga går, i trasiga skor…

Det är fredag och tillika stor final för IDOL i Globen! Årets upplaga var redan från början en blek version där det fattades riktiga profiler. Simon, redan etablerad artist och Amanda lite FÖR “ambitiös”, om man nu får säga så. Att killen som brukar köra vattenbilen på Lindesbergstravet skulle vara med i en final i GLOBEN var kanske inte direkt väntat när säsongen drog igång men för varje fredag som gick så ökade behovet av en “antihjälte” hela tiden. “Kuppen” att låta alla tre från förra fredagen gå till GLOBEN och att inte kasta ut “trean” var ett panikdrag som man ansåg sig tvungna att ta till. Jag har nämligen fått hör att denna specialare kom till efter att man på TV4 på fredagskvällen kunde konstatera att det var Simon som fått minst med röster och således skulle ha fått lämna, veckan innan GLOBEN! Detta hade naturligtvis skapat ett ramaskri ute i landet och då skulle jämförelsen med en “riktig artist” och en lastbilschaufför med en - förvisso- bra röst bli en riktig snackis. Nu löste man således detta genom att låta alla tre gå in i finalen. Ikväll får vi alltså se om svenska folket vill ha en småneurotisk tjej med ohälsosamt driv, en trikåkille som harvat coverband i många år och som till stor del använt sin tid i IDOL till att saluföra sin frus klädkollektion eller kanske då lastbilschauffören utan frisyr som knuffades in i produktionen av vännen “Robinson-Leif”. Det är svenska folket som väljer. Själv får jag hålla koll på kvällens IDOL genom mobilen och handsfree då vi har en återträff med tidigare resevänner denna helg och då befinner oss på Chinateatern och Jersey Boys ungefär samtidigt som Chaffis-Martin blåser på inne i GLOBEN…

Vi lämnar IDOL och går över till fyrbent. När Cornelis Vreeswijk en gång undrade vad det berodde på att somliga går med trasiga skor så hade han nog inte Robber Bergh i åtanke. Nu blev det, föga oväntat, just Bergh som fick de första repressalierna kring skotvång på en travbana. Plastade hovar som dessutom var undermåligt plastade kunde inte anses vara skobeklädd hov. Det tog bara några dagar innan ST som en panikåtgärd gjorde om regelverket och nu även förbjöd plastade hovar. Det här med skotvång under vintermånaderna är en knepig historia. Just nu har vi nästan tio grader varmt här i Stockholm och att förbjuda barfotakörning idag, här hemma känns ganska fånigt, men jag förstår samtidigt att man inte kan hålla på att hatta fram och tillbaka under tävlingsdagarna när vädret skiftar. Således är det väl då helt ok med förbudet som det nu ser ut. Det blir ju alltid gnäll kring sådana här förmaningar och regler kring hästarna. Tränarna tror och tycker sig ju ha bäst koll på allt kring sina hästar men av erfarenhet så vet vi ju alla att inget kan vara mer fel. Om vi tar Walmann till exempel så har vi en tränare som ligger i topp avseende blödande hovar efter huvudlösa barfotakörningar. I det stallet har gränserna rutinmässigt tänjts ut och det har djuren fått lida för. Summa summarum, det är bra med barfotaförbudet och vet du vad, det vore ganska befriande om det var skotvång året runt i svensk travsport! Lika för alla och vi skulle slippa tipstjattret från alla dessa sko-fetischister. Steg två vore krav på en standardsulky (med finessen sidostänger). I och med detta så slapp vi den andra tjatterdiskussionen. Till slut vore vi tillbaka till den punkt när man snackar om HÄSTEN, formen på densamma och de senaste träningsjobben! Så som vi hade det förr, då “allt” var bättre…

En annan punkt som påvisar just detta att det på vissa sätt faktiskt VAR bättre förr är snacket kring Solvalla. Jag sitter just nu och tittar över väggen här hemma på Munsö Lounge och ser en segertavla där jag tvålade till dem uppe på Gävletravet med Coritz Harold i ett dagensdubbel lopp. Det var länge sedan, ja visst. Men ett snyggt kört upplopp med stabil tömföring på den notoriske galoppören som nästan aldrig förlorade felfri. Material och Hi-Tech i framkant, “Komposithjul” på en fantastisk “Eskilssulky” redan 1989(Daniel Redén var då 9 år gammal och smaskade Hubba Bubba för glatta livet).

20151204_094942

Men det som man verkligen noterar på bilden är PUBLIKEN! Vi har en kall tisdagskväll ute på “Orten” men lik förbannat var det folk vid staketen, inne på läktare och på restauranger! Idag ser det ju inte riktigt ut så. Solvalla kör för tomma läktare och nu läser vi om “räddningen” som skulle bestå i byggen uppe på parkeringarna bakom Solvalla. Men det här är väl inget nytt. Vem har väl glömt gangstern Stefan Lundborg som för många år sedan tömde Solvallas kassakista och försökte ruffla till sig svartdeg när man kom på att man skulle flytta Solvalla, 500 meter! Lundborg lyftes sedan ut från Solvalla och han fick då över 6 miljoner för detta! Lundborg klev sedan över till UNIBET och fortsatte sin plundring av travsporten. Det här är ju rätt länge sedan och då ville man flytta hela anläggningen från nuvarande plats till fältet ute vid Bällstavägen. Här skulle upploppet gå precis under Bromma flygplats inflygnings bana! Stolligt var bara förnamnet, Tant Grön och några andra “starka personer” drog i nödbromsen och det hela omvandlades till ett låtsasprojekt där det skulle byggas fotbollsarena, restauranger, hotell och annat lull lull. Inget av dessa idiotprojekt  blev som tur var verklighet. Nu har man då dragit igång spektaklet igen och vi läser, “-så skall Solvalla räddas”. Vad då räddas?! Det är inte en käft ute på banan när det är tävlingar och jag har svårt att tro att lägenhetsbyggen uppe på parkeringarna skulle öka intresset för vår underbara travsport. Det har ju byggts ett helt nytt bostadsområde tvärs över vägen vid Solvalla och där kan man ju utvärdera om det givit mer publik till banan. Så klart det inte har. I området trängs dadeltrampare med surdegsaktörer utan körkort och andra nya invånare och ingen av grupperna är presumtiva travbanebesökare, så är det bara. Nej, enda anledningen till att man vill exploatera ute på huvudstadsbanan är ju att man vill få in deg! och det kommer man ju att få, i massor. Men vad ska man med dem till? Ska man bygga fler och större läktare till publiken som inte finns? Nej det här kommer inte att “hjälpa” Solvalla ett dugg, på riktigt…

tallinna

För ungefär tio år sedan föreslog jag för Solvalla en plan för ett samarbete med Täby galopp. Ett projekt där man tillsammans skulle bygga en hästanläggning i världsklass. Travbana med tillhörande träningscamp, galoppbana, hästgymnasium, veterinärklinik, hovslageri, hästsportbutiker och mycket mer! DET hade varit ett projekt värt namnet men så blev det nu inte och vi står där vi står. Vi kan således bara konstatera, det VAR bättre förr…

Nu måste jag dra vidare. Vi skall till Bromma flyg, Arlanda och Stockholms Central och plocka upp resevänner inför vår återträff. Förra helgen satt ju Timbal precis som utlovat i Fredagsbrevet och vi fick ju 5 gånger vilket var OK. Nu är det Romme i helgen och det har trillat in en klar igen. Peter G Norman har snurr i stallet och med skicklige Jimmy Dahlman i vagnen så kan vi luta oss tillbaka och avnjuta när Croque vinner avdelning 4 hur lätt som helst. Vi bör få 11 gånger pepparkakan. Det här med att tippa kan vara knepigt. Markus Pihlström levererade nyligen ett DD-tips som gick direkt i soptunnan. Agnar sållas från vetet och du kan lugnt och tryggt ta rygg på Fredagsbrevet så trillar pengarna in. Må gott så hörs vi gen nästa fredag.

Visste du förresten att det är fler kvinnor i Sverige som sympatiserar med SD än med Miljöpartiet och Vänsterpartiet tillsammans.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig