Fredagsbrev, arkiv

31 juli 2015

Clowner och MEGA-clowner…

Passa på, Gingras Yannick är i Sverige! En sulkyartist till förfogande några tävlingsdagar här hemma. Jag vet inte hur stort intresset var men till dags dato har det blivit 7 lopp. Det senaste kunde dock ha blivit hans sista. Med handstroppar så långa att Johan Untersteiner och Kim Eriksson skulle se ut som Åke Sundberg och Sonja Bengtsson i en upploppsduell dundrade man in i vingen likt ett ånglok och det tog en bra stund innan Gingras lyckats få stopp på Redéns överkokta torsk. Lite tidigare samma kväll så bommade han helt bilen vilket innebar omstart och böter. Även nere på Jägersro blev det böter efter att ha använt smållan “lite väl” tufft. Nu är jag ju till vardags en gnällspik så jag kanske är fel ute igen men nog är det väl i alla fall LITE märkligt att det blir så mycket fel när en sulkyvirtuos av Yannicks kaliber klabbar till det så där?

När det är “amatörkuskmatcher”, “damlopp” och andra kuskevenemang ute i Europa så brukar det fungera förvånansvärt bra. Man har noggranna genomgångar av regler och rutiner för att loppen skall kunna genomföras på ett så bra sätt som möjligt. Hur mycket man drillat Yannick inför loppen i Sverige har jag ingen aning om men jag känner mig i alla fall tryggare med Roger Hassborg i sulkyn från spår 4 i morgon kväll nere på Skrubbs…

Mer startbilskalabalik. Nere på Jägersro vände man bara tillbaka från startbilen och vips så blåstes det till omstart. På Solvalla i onsdags provade Christoffer Eriksson samma variant och naturligtvis blåste man även då till omstart. Men den här gången fattar jag ingenting! Eriksson säger att han inte fick plats till spår 1 eftersom 9an var “i vägen”. Här får ni hjälpa mig. Av det som jag såg så börjar bilen rulla mitt i sista sväng, ingen häst är framme vid bilen och Eriksson är ungefär 150m bakom bilen, han borde ha massor med tid att komma fram och rätt men vänder istället om! Var skall förresten spår 9 ta vägen när bilen börjar rulla om både 1 och 2 befinner sig borta vid LORRY?! Nu fick Christoffer böter för tramset men det är illa nog med alla dessa omstarter, bakom bil dessutom.

När det körs ett amatörlopp med bil så är ALLA hästar på plats bakom bilen 150-200m innan starten går. Är amatörkuskarna skickligare? Nej, naturligtvis inte men de följer reglementet. Våra “superkuskar” däremot, de har ju för vana att tänja på alla regler och gränser så långt det går men de har inte riktigt den kompetensen att göra detta bra. SÅ duktiga är de bevisligen inte. Att köra trav ÄR inte så extremt svårt som en del kan tro. Nu ligger spetskompetensen mest i att köra på gränsen i alla situationer och man gör det som sagt, inget vidare. Jag tycker att man borde ta tag i det här med omstarter bakom bil omedelbart. Kanske dags för den gamla hederliga uppsamlingen där man kör upp i bakvarv på led och vänder upp bakom bilen?! På den tiden var omstarter mycket ovanliga vid autostart. Fast å andra sidan var kuskarna då betydligt skickligare på att HANTERA hästen från sulkyn…

ujujuj

Över till “Stjärnkusken”. Ikväll går de till slut i mål och jag kan väl inte påstå att jag är så där ENORMT nyfiken på vem som “vinner”. Jag var tveksam till hela programupplägget redan från början och trots att många aktiva och travskoleansvariga jublar så står jag fast. “Stärnkusken” ÄR inget speciellt bra TV-program. Huruvida det kommer att stärka travsporten på sikt återstår att se. Att Jessica Almenäs väljer att gå en “kurs” eller att Patrik Sjöberg säger sig vilja bli “kusk” tror jag inte har någon större betydelse för sportens framtid. “Kusk” förresten, vem skall TRÄNA djuren då? Kee och Patrik har fått lära sig att “köra” med jättelånga handstroppar, ta tömmarna i en hand (regelvidrigt) för segergester och lite annat kring åkandet i vagnen. Själva tävlingsindividerna kommer plötsligt med lastbil och lastas av till “kuskarna”. Allt jobb och slit som ligger bakom hästen och träningen kommer helt bort i programmet!

Jag fattar naturligtvis att det måste finnas ett enkelt “tävlingsmoment” i ett TV4 program formatmall 1a men jag hävdar ändå att serien inte kommer ge travsporten speciellt mycket, på sikt.

Eftersom det är ATG som betalar hela kalaset så hade man ju ganska fria händer att välja form på program och jag har ju föreslagit ett flertal olika varianter som skulle ge bättre genomslag. Vi kan ta ett exempel. Har du någon gång sett det totalt hjärndöda programmet om Ullared?! Fullständigt intetsägande men ändå en långlivad TV-serie! Till och med så lyckad att man kunde göra en spinn-off och skicka ut Ola-Conny & Håkan ut på egna äventyr i en ny serie! Helt galet men det fungerade bevisligen.

Jag tillhör dem som faktiskt gillar att dra iväg på en kryssning över Östersjön ibland. Helt ok mat, rätt trevligt ombord och dessutom sängen med sig. Hur kul är det då att titta på, när ANDRA är på kryssning? Ja, i alla fall tillräckligt för att Kanal5 kört “Färjan” i flera säsonger. Vi fick lära känna personalen ombord i deras vardagsarbete med nonsensproblem. Programmet blev så populärt att bartendern “Håkan” fick en egen serie där han skulle driva BAR på Phuket! Det kan verka korkat men sådana här “nonsenssåpor” HAR tydligen ett visst allmänintresse och kan man titta när två tjocka tanter med visst begåvningshandikapp handlar vaxdukar på Ullared eller när intendenten på Cinderella skall spela dragspel så är jag övertygad om att en “realitysåpa” kring ett travstall skulle få minst lika stort genomslag! Då skulle allmänheten få se SPORTEN trav och inte bara Camilla Henemark som blir låtsasrädd när en ponny fnyser…

Tänk en serie i 8 delar där vi får följa ett tävlingsstall med allt vad det innebär. Hästskötarnas vardag, veterinärbesök, transporter, tränarens alla olika arbetsuppgifter och sedan tävlingsmomentet på det! För mig så är det en given tittarsuccé som samtidigt skulle gagna travsporten på flera plan. Men nu fick jag ju inte vara med och brainstorma så därför får vi nu ikväll istället se Henemarks skojiga glasögon och Kees kajal…

Nu skall jag dra vidare med sikte på Nynäshamn. Trav på Skrubbs i morgon kväll och vi har inte tappat tron på vår krigare. Förra helgen så blev ju Tillman fast för länge och blev till sist trea med krafter kvar. Nu är det Rättvik och jag har fått fräsch info. I 4e avdelningen så får Kolgjinis Special One fått Kaj Widell i vagnen. Från spår 9 behövs bara ett hyggligt lopp för att det skall bli seger. Jag tror på 14 gånger degen. Plocka åt er. Ha nu en fin helg så hörs vi igen.

Visste du förresten att i filmen "När lammen tystnar" blinkar Hannibal Lector (Anthony Hopkins) aldrig.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig