Fredagsbrev, arkiv

08 maj 2015

Det “ljummar till” i Svedala.

naiharnfika

Veckans Fredagsbrev komponeras idag från “tyska caféet” nere i Nai Harn. Här träffas många av de bofasta Européer som längtar efter en ostfralla, yoghurt och flingor eller kanske en kopp RIKTIGT kaffe med fikabröd till. Hörde att det blivit “varmt” hemma i Svedala! Här är det 34+ i skuggan så jag förstår hur ni har det. Ok, vi kör igång. Det första jag såg i morse var att ST valt in en kille som tidigare blivit av med sin F-skattsedel och dessutom DOPAT sin häst! Ruggig läsning vid första synen men vid en närmare kontroll visade det sig vara ett 21 år gammalt “dopningsbrott” där man tydligen använt linimentet RADITAL STARK! Ehhh? Typ Blue Lotion eller något i den klassen. Såldes ju på HÖÖKS, Börjes, Biderman och överallt som ett “vardagsliniment”. Jag törs nästan drista mig till att ana att jag själv segerdefilerat med “dopad” häst någon gång på 80talet. Visst, det är bra att vi har koll i vårt land men när vi samtidigt bjuder in hästar till Elitloppet som grävt betydligt djupare i godispåsen så känns det hela lie fånigt. Vi önskar väl Daniel Schützer lycka till i Föreningen “Våga vägra breddsport”…

En annan sak noterade jag då jag studerade startlistan till helgens Guldlopp uppe på Umåker. Vi snackar ur askan i elden! Jag har ju sågat Timo Nurmos matchning av Going For Gold Zaz rätt ordentligt. Han har ju startat hästen ofräsch varannan gång ungefär. Nu efter två månaders obligatorisk vila så gick han ut i lopp igen, i regi Robert Bergh! Hästen har varit trea och även vunnit. I och för sig har det varit “folkracelopp” men ändå. Nu skall han då åter ut i Guld och slita. Det skulle förvåna mig storligen om Bergh lyckas tävla honom fräsch under någon längre period men skulle han lyckas så visar det ÄNNU tydligare på hur sopig Nurmos är när det gäller att känna av hästarnas mående. Jag följer med spänning helgens guldlopp. Boots på fram?!

Tillbaka till den här varma ön, Phuket. Vi är ju som bekant nere med nya resegrupper nu och det är full fart hela dagarna. Sedan vi drog igång “Seniorresan till Phuket” så har snart 15 grupper och nästan 200 personer passerat. Det är lika roligt varje gång och eftersom vi har så många återkommande resenärer så törs jag nästan tro att våra gäster är lika nöjda de! Vi har till och med några som nu bokat in sig på vår Travweekend i Berlin i november! Detta trots att de aldrig varit i närheten av en travbana tidigare. Möjligt att mitt indoktrinerande här nere som föranledde V75-spel tillsammans på lördagarna gjort sitt till. Varsågod ATG, fotfolket i breddsporten fortsätter att “kränga trav”.

Tillbaka till Phuket och våra resor. Vi har ju varit nere på Phuket 25 gånger nu och vid de första resorna ner för snart 15 år sedan drällde det av lösspringande hundar som led mer eller mindre. En del var påkörda, somliga hade svåra päls och hudsmittor, en del hade muslimerna på ön kastat bensin och eldat på osv. Det var ingen rolig syn kan jag lova. Vi fick då höra talas om John & Gill Dalley. Ett par från Australien som när de fick se eländet med hundar och katter på Phuket startade SoiDog Foundation. Året var 2003 och mycket har hänt sedan dess. Vi var uppe för dryga tio år sedan när man precis börjat bygga upp en liten anläggning för att ta hand om så många hundar och katter som möjligt.

När vi började våra Seniorresor ner till Phuket så tänkte jag att det vore en bra idé att låta ett bidrag på några hundra kronor från varje resenär gå oavkortat till Soidog Foundation. Eftersom vi varit uppe sedan starten och följt arbetet på plats så har vi kunnat se att varje baht som går in i organisationen direkt omvandlas till nya inhägnader, veterinärklinik, personalbostäder osv. Under en kraftansträngning så åkte Soidog runt på Phuket och plockade upp hundar och katter för att sterilisera och kastrera så många som möjligt. Senaste siffran var 28 000 hundar! Idag jobbar flera veterinärer på Soidog samt en stab med thailändsk personal. Dessutom har ett större volontärsprojekt fallit väl ut och just nu idag när vi har vår andra resegrupp på ön så har två från den förra gruppen stannat kvar på Phuket två veckor extra för att arbeta som volontärer. Personer som gör skillnad, på riktigt. Varje gång som vi åker upp med vår resegrupp till SoiDog för att överlämna vår lilla donation så blir jag faktiskt både varm i hjärtat och även lite stolt. Skulle det vara så att du har lust att vara med och bygga upp organisationen och på så sätt ge ditt bidrag för hundar & katter på Phuket, på riktigt så vill jag föreslå att du sponsrar en vovve! Du betalar ungefär 150:-/månad och får sedan info löpande om “din” hund.

twinnie

Vill du sponsra mig?! Klicka här.

kisset

Steriliserade katter som inte riktigt vaknat ännu efter narkosen.

hunnnnd

Några av våra härliga resevänner som är med och bidrar.

Nej mina rosa vänner. Nu blir det ett snabbdopp nere vid Nai Harn innan vi drar iväg med vår chartrade speedboat upp till James Bond Island och några “egna” stränder. Förra helgen så satt ju vinnaren så betongklart att det nästan blev löjligt. Jag fick för en kvart sedan ett sms från samma källa där. Man skulle kunna tro att det är Robber Bergh som hör av sig till mig men så är inte fallet. I sista avdelningen skall nämligen Montdore vara stenandes klar! Vi tar rygg och hämtar ut 4 gånger saven. Japp.

Innan vi avslutar för idag så kommer naturligtvis ett nytt avsnitt med Bobby Blade, vår stora actionhjälte. Idag besöker Bobby arbetsförmedlingen för att se om det dykt upp några actionjobb.

Avsnitt 8. Bobby Blade söker actionjobb.

 

Visste du förresten att mongoliskan är det enda språket i världen som har ett ord för den känslan man får när man blir sparkad i magen av en häst.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig