Fredagsbrev, arkiv

26 september 2014

Kriteriehelg…

Det är åter dags för årets stora Kriteriehelg och den sista storloppshelgen för året. Auktionen är tillbaka på Solvalla och många hästar får i dagarna nya ägare. Som liten amatör på “lallarnivå” så känns det som att det är en bit till de stora kakorna men det kanske är lugnast så. Mats Sundin satsar ju ganska tungt inom travet och han säger sig ju vara betydligt tätare en Foppa och Huselius och då är det förstås en annan division som gäller. Efter att Rebellion gjort sitt på travbanan så sändes han med enkelbiljett upp till Norrland. Nu var Sudden tydligen sugen på något nytt så det vara bara till att snyta fram en liten sedelbunt ur kistan så var han plötsligt ägare av Nimbus C. D. En kanonhäst med mycket sparat och jag är övertygad om att Stefan Hultman är rätt tränare för den pållen.

Vill du resa till Thailand gratis?!

Sedan läste vi att “den lilla amatören” slog till och köpte dyraste hästen på hela auktionen på Solvalla! 1, 2 miljoner fick Elisabeth Lundholm spotta fram för att få sätta klorna i Bungle Rain. Elisabeth har nyligen krängt iväg mitt gamla webhotell SPACE2U där stallrosa.se legat i 15 år till hukade investerade så nog fanns det att plocka av. Travsporten är faktiskt ganska härlig ändå. Det är miljoners miljoner investerade i en dröm om vinnarcirkeln, faktiskt samma dröm som vi alla har, oavsett plånbok. Själv drömmer jag om att få se Mellby Agent vända upp som vinnare nere på Skrubbs under säsongsavslutningen om några veckor. Olika insatser olika mål men samma drömmar…

Eftersom valet tagit upp plats i mina Fredagsbrev den senaste tiden så har “sagan om Sveriges sämsta travhäst” legat på is men nu kommer äntligen kapitel nummer tre.

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

Sagan om Sveriges sämsta travhäst, kapitel 3.

Smaragden var en tuffing redan som liten. Med sina stora öron och sina snabba käkar ingav hon respekt redan som liten knatte. Hon växte till sig och blev en riktigt fin fuxmärr som betedde sig klokt när hon kördes in. Jag bestämde mig ganska snabbt för att denna kanonmärr skulle få “en riktig” chans och istället för att jaga på med henne på åkrarna ensam i Sala så fick Carl-Erik Lindblom chansen (det skulle komma fler Lindblomare att känna sig manade). Vi lämnade Smaragden hos Calle dagen efter att Kalle Fylking tackat för sig med “Pagan” i segerdefileringen på Solvalla. Calle gnuggade på och det blev en dag dags för kval. På Mantorp gick hon då en stadig 23 tid på ett fint sätt. Calle rekommenderade mig att ta hem henne och försöka börja starta henne i enkla lopp på “orten”.

När Smaragd Rosa började sin tävlingskarriär så var förväntningarna höga. Hon var absolut travsäker och startsnabb, hade ett vägvinnande steg och svansen rätt upp i defileringar och provstarter. Jim Frick var faktiskt andrahandsfavorit med henne på Solvalla en gång. Den första slanten, som kom att bli den näst sista jobbade jag in med henne nere på Skrubbs. Smaragden hade en förmåga att avveckla sin fighterattityd ju närmare man kom sista sväng! Jag minns ett lopp på Gävletravet där vi satt i rygg ledaren efter ett förstavarv på 1, 22. Hon låg fint på bettet med svansen käckt i luften och jag började få upp förhoppningarna. 700m kvar förbyttes det fasta taget i tömmarna mot hängande dito och en märr som nu bromsade betänkligt. Efter en lugn förstarunda så avslutade hon sista varvet på 1, 28! Väl i stallet efter loppet så stod hon i duschhallen och gnäggade glatt samtidigt som startförbudet kom upp på resultatlistan. Ett friskintyg hade vi redan två dagar senare då Smaragden visades upp på Solvallas oval i bländande skick för veterinären. Bara att komma igen. Det här med motivationen skulle vi dock få jobba “en del” med.

Fortsättning följer…

kl5

-----------------------------------------------------------------------------------------

Så mina vänner. Jag lämnar er nu i höstmörkret och önskar er en härlig helg. Förra veckans så satt vinnaren som en smäck men var tyvärr lite för nerspelad. Med vind i seglen så levererar jag här en ny vinnare till lördagens V75a på Solvalla. I sista avdelningen så spikar väl “alla” Ålandshästen men jag har modet och förståndet att gå emot. Bergharn trycker dit Poker Kronos till 7 gånger löven. Som spik på V75 rensar han dessutom mycket mer. Efter helgen skall vi boka upp flyget inför vår travresa till Berlin. Vill du hänga med utan att betala? Kliv då in i Stall Rosas V75-bolag i helgen! 50:- per andel. Så enkelt det kan vara. Må gott.

Visste du förresten att Stefan Löfven tillsammans med Romsås och Fridolin nu skall bilda Regering?! Känns betryggande.

Så får det bli…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om mig